گروه اجتماعی: با رد کلیات طرح تعیین تکلیف استخدام معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در کمیسیون آموزش مجلس، ۴۰ هزار معلم حقالتدریس در انتظار تعیین وضعیت استخدامی خود هستند. به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس به دلیل تسریع در رسیدگی به مساله استخدام آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی و نیروهای حقالتدریس، 29 فروردین امسال یکفوریت طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریس را تصویب کردند و این طرح برای بحث و بررسی درباره کلیات و جزئیات آن به کمیسیون آموزش ارائه شد. قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریس و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی مصوب سال 88 است، این قانون که آموزشوپرورش را مکلف میکند نیروهای حقالتدریس آزاد خود را استخدام کند تا به امروز برای تعیین تکلیف گروهی از افراد، 8 اصلاحیه به خود دیده است. طبق گفتههای اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامهریزی و نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش، سال 94 تبصرهای به این قانون اضافه شد که براساس آن مربیان پیشدبستانی نیز باید حقالتدریس میشدند و در همان قانون عنوان شده است هیچ الزامی برای استخدام آنها وجود ندارد. اما مجدد در شهریور سال 95 تبصره دیگری به این قانون اضافه شد مبنی بر اینکه تعداد دیگری از آموزشیاران نهضت سوادآموزی در رشتههایی غیر از معلمی به کار گرفته شوند که در مجموع تعداد اینها حدود 40 هزار نیرو میشود. وی ادامه داد: 22 هزار مربی پیشدبستانی داریم که بخشی از آنها به صورت حقالتدریس در دبستانها جذب شدهاند اما مجلس طرح یکفوریتی را مصوب کرده است که براساس آن نیروهای حقالتدریس و افرادی که جذب نشدهاند بدون آزمون به عنوان معلم در آموزشوپرورش جذب شوند. در حالی که حدود 40 هزار نفر از معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی چشمانتظار تصویب طرح جدید مجلس برای تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود هستند، اعضای کمیسیون آموزش مجلس کلیات طرح را رد کردند چرا که به اذعان آنها، تاکنون 8 بار راجع به حقالتدریسیها و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی در مجلس مصوبات و الحاقیههایی تصویب شده است اما آمار دقیقی از تعداد حقالتدریسیها وجود ندارد. بر همین اساس، اعضای کمیسیون آموزش مجلس تصمیم گرفتند طرحی را که جزئیات آن مشخص نیست تصویب نکنند و تصمیمگیری درباره آن را به صحن علنی مجلس واگذار کنند. در صورت موافقت مجلس با جزئیات این طرح، دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت یک سال تمام نیروهای حقالتدریسی مشمول این قانون را و همچنین معلمان حقالتدریسی و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی را پس از گذراندن دورههای آموزشی بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی به استخدام وزارت آموزشوپرورش درآورد. هرچند آموزشوپرورش هماکنون با سونامی بازنشستگی معلمان مواجه است و از امسال تا سال1400، 320 هزار نفر در آموزشوپرورش بازنشسته خواهند شد و براین اساس به 300 هزار معلم نیاز است اما مسؤولان این وزارتخانه با ورود نیرو بدون گذراندن آزمون استخدامی مخالف هستند. سیدمحمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اینباره میگوید: نهضتیها، آموزشیاران، مربیان بهداشت، حقالتدریسها و معلمان آزاد همه یک درخواست مشخص دارند که آموزشوپرورش قدرت تغییر شرایط را ندارد. کمبود نیرو در یک سری مدارس و شهرها و مازاد آن در یک سری دیگر نشان از نقص در سیستم توزیع نیروها و کلاسبندیها دارد، هرچند سالها این مشکل با جذب حقالتدریسیها برطرف شده است اما اکنون این افراد که چندین سال است معلمی کردهاند به دنبال احقاق حقوق از دست رفته خود با فشار به مجلس و دولت هستند. در گذشته قانونی مبنی بر اینکه آموزشوپرورش باید با نیروهای خود که در قالب خرید خدمات با آن همکاری داشته، قرارداد حقالتدریس منعقد و درصورت امکان استخدام کند، مصوب شده است اما از جمعیت 30 هزار نفره این نیروها هنوز 10هزار نفر حقالتدریسی نشدهاند به همین دلیل برای موظف کردن دولت به استخدام آنها طرحی با یک فوریت در مجلس تصویب شد. اینها بخشی از سخنان جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و از طرفداران طرح تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای حقالتدریسی است. او معتقد است با توجه به شیب تند بازنشستگی در آموزشوپرورش طی چند سال آینده باید نیروهای غیررسمی با سالها تجربه کار به مرور جذب شوند اما متاسفانه آموزشوپرورش ارادهای برای جذب این نیروها نداشته و با برگزاری آزمون آزاد، جمعی را که تاکنون تجربه کار آموزشی نداشتهاند، استخدام کرده است. اما آموزشوپرورش باید معلمان حقالتدریس را که سابقه معلمی دارند پس از گذراندن دورههای آموزشی بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی به استخدام درآورد. نقطه مقابل نمایندگان مجلس، مسؤولان آموزشوپرورش هستند که با استخدام نیروهای حقالتدریس بدون برگزاری آزمون مخالفند و برای مخالفت خود نیز دلایلی دارند. اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامهریزی و نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش در اینباره چنین میگوید: 24 درصد از نیروهای وارد شده به آموزشوپرورش از طریق تربیت معلم و 76 درصد از مسیر غیر از تربیت معلم هستند و این نشان میدهد نهاد تربیت معلم در کشور دچار چالش شده است. سوال این است که چرا فقط باید 92 هزار نفر از مسیر تربیت معلم وارد آموزش و پرورش شوند؟
از تعداد 320 هزار نفری که وارد آموزشوپرورش شدهاند حدود 240 هزار نفر به صورت قراردادی فعالیت میکنند که در گذشته در دوره پیشدبستانی و نهضت سوادآموزی بودند و هیچ رابطهای با آموزشوپرورش نداشتند اما براساس مصوبه مجلس آموزشوپرورش مکلف شد آنها را حقالتدریس و در مرحله بعد استخدام کند که این روند همچنان ادامه داشته و طرفداران جدی خود را دارد. هماکنون تعدادی مربیان پیشدبستانی داریم که به نیت فعالیت در پیشدبستانی به صورت غیراستخدام جذب شدهاند که با قانون مجلس به صورت حقالتدریس به دبستانها وارد شدهاند اما مجلس تبصرهای را ذکر کرده است که این افراد باید استخدام شوند. ما مخالف استخدام نیستیم اما معتقدیم که آنها باید در آزمون استخدامی شرکت کنند. هماکنون این افراد اصرار بر عدم شرکت در آزمون دارند اما ما میگوییم 10 هزار مجوز در آزمون استخدامی داریم و این مربیان به همراه سایر فارغالتحصیلان دانشگاهی باید در آزمون استخدامی شرکت کنند. معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی آرزوی استخدام در سر میپرورانند، استخدامی که نمایندگان مجلس میگویند باید بدون شرکت در آزمون و با گذراندن دورههای آموزشی انجام شود اما آموزشوپرورشیها مصرند این افراد باید همانند سایر داوطلبان در آزمون استخدامی شرکت کنند و در صورت داشتن صلاحیت علمی و قبولی در آزمون به استخدام آموزشوپرورش درآیند.