printlogo


کد خبر: 178591تاریخ: 1396/5/1 00:00
رئیس سازمان راهداری: چاره‌ای جز واقعی کردن قیمت سوخت نداریم
احتمال افزایش قیمت گازوئیل!

رئیس سازمان راهداری گفت: راه اصلی حل مساله، اصلاح قیمت سوخت است؛ مادامی که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان تحویل می‌شود رغبتی برای نوسازی ناوگان نیست، چون تا زمانی که سوخت ارزان تحویل می‌شود تغییری در حمل‌ونقل ایجاد نخواهد شد. به گزارش تسنیم، داوود کشاورزیان در مراسم امضای قرارداد همکاری شرکت سایپا دیزل با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و بانک توسعه تعاون افزود: با مصوبه شورای اقتصاد برای بازسازی 65 هزار دستگاه ناوگان بالای 35 سال اعتبار تخصیص داده شده است و با توجه به مجوز شورای اقتصاد می‌توانیم همه ناوگان را نوسازی کنیم. وی گفت: وزارت نفت اجازه دارد برای نوسازی 65 هزار دستگاه 2/7 میلیون هزینه کند که برای هر کامیون بیش از 42 هزار دلار برای یک دوره 7 تا 8 ساله است. کشاورزیان افزود: از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت بخشی از سود تسهیلات دریافتی پرداخت می‌شود و مصرف‌کننده نهایی 9 درصد و حدود 15 درصد را وزارت نفت و سازنده تأمین می‌کنند. وی گفت: قرارداد سال گذشته با ماموت امضا شد و تاکنون بیش از 400 دستگاه تحویل شده است. وی گفت: میزان پیمایش کامیون‌ها را به سازمان بهینه‌سازی سوخت اعلام می‌کنیم که چه میزان صرفه‌جویی در سوخت شده است و در صورت کوتاهی در پرداخت اقساط توسط دریافت‌کننده تسهیلات با ابزار قانونی از فعالیت آن جلوگیری می‌شود. کشاورزیان افزود: برای فعالیت ناوگان فرسوده باید محدودیت ایجاد کنیم تا برای ناوگان نو فرصت کار و پیمایش بیشتر فراهم شود. نظارت‌ها اکنون براساس 100 هزار کیلومتر در سال است و با نوسازی پیمایش آنها بیشتر و در نتیجه صرفه‌جویی بیشتر سوخت را به همراه خواهد داشت که موجب آثار زیست‌محیطی و کاهش تولید آلایندگی خواهد شد. رئیس سازمان راهداری گفت: راه اصلی حل مساله، اصلاح قیمت سوخت است، مادامی که گازوئیل لیتری 300 تومان تحویل می‌شود رغبتی برای نوسازی ناوگان نیست، چون تا زمانی که سوخت ارزان تحویل می‌شود تغییری در حمل‌ونقل ایجاد نخواهد شد. کشاورزیان افزود: در بسیاری کشور‌ها قیمت سوخت واقعی و بین یک تا 2 دلار است و ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت واقعی کردن قیمت سوخت برویم. وی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حمل‌ونقل پایین بودن قیمت سوخت است. وجود صف‌های طولانی در بنادر به علت پایین بودن قیمت سوخت است، پایین بودن قیمت سوخت مانع از فعالیت ناوگان نو، کاهش پیمایش و افزایش آلاینده‌های بسیاری خواهد شد. کشاورزیان افزود: اگر قیمت سوخت واقعی شود ناوگان فرسوده خودبه‌خود از چرخه حمل‌ونقل خارج خواهد شد و شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود. وی گفت: چون قیمت واقعی نیست باید به‌رغم محدودیت منابع از دارندگان ناوگان فرسوده خواهش کنیم بیایند و از این تسهیلات استفاده کنند.
 


Page Generated in 0/0063 sec