printlogo


کد خبر: 178681تاریخ: 1396/5/3 00:00
اخبار

لایحه دولت  برای تغییر واحد پول به تومان
هیات وزیران در جلسه یکشنبه گذشته خود به‌ریاست رئیس‌جمهور گزارش کمیسیون اقتصاد را درباره لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور بررسی کرد. به گزارش تسنیم، در این لایحه به احکامی درباره نظارت، مقررات انتظامی، صندوق حمایت سپرده‌ها، توقف، بازسازی، ورشکستگی، انحلال و تصفیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری پرداخته شده است. بر پایه این لایحه واحد پول ایران تومان و برابر 10 ریال تعیین شد. این لایحه در مجلس به رای گذاشته خواهد شد. هدف از این لایحه، تأمین ثبات، سلامت و پایداری نظام پولی و بانکی بر مبنای موازین شرعی و صیانت از منافع سپرده‌گذاران است که مشتمل بر اقدامات مناسب به‌منظور برون‌رفت مؤسسات اعتباری از شرایط نامطلوب، نحوه رسیدگی به تخلفات مؤسسات اعتباری و اقدامات مقتضی در زمان ورشکستگی این مؤسسات است.


بازار پراید انحصاری است
در حالی مدیرعامل سایپا معتقد است، قیمت‌گذاری خودرو باید به بازار واگذار شود که رئیس شورای رقابت می‌گوید: مطمئناً اگر نظارت این شورا نبود وضعیت بازار خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان خیلی بدتر از الان می‌شد. به گزارش تسنیم، رضا شیوا در پاسخ به اینکه به نظر شما اگر شورای رقابت نبود قیمت‌ها تا چه میزان افزایش پیدا می‌کرد؟ گفته است: اگر شورای رقابت نظارت و کنترلی بر بازار خودرو نداشت، وضعیت بازار خودروهای زیر 45 میلیون تومان خیلی بدتر از الان بود. در حال حاضر در بازار آرامش نسبی وجود دارد. وی اضافه کرده است: اگر خودروهای دیگری به عنوان رقیب پراید در بازار بود آن زمان بازار این خودرو انحصاری نبود و ما قیمت‌گذاری این محصول را انجام نمی‌دادیم. اگر عده‌ای معتقدند بازار خودروهای پایین‌تر از 45 میلیون تومان انحصاری نیست بیایند بگویند سهم خودروسازان و تنوع محصولات آنها در این بخش چگونه است و آیا مردم در خرید ملزم به خرید محصولات محدودی هستند یا قدرت انتخاب دارند؟


دولت جلوی نشر آمار گمرک را گرفت
حدود چندماه است آمار و تحلیل‌های مقدماتی گمرک از تجارت ماهانه ایران منتشر نمی‌شود و برخی شنیده‌ها حاکی از تحت فشار قرار گرفتن گمرک برای عدم انتشار این آمار است. به گزارش ایسنا، گمرک جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر همواره آمار و تحلیل‌های مقدماتی از تجارت خارجی ماهانه ایران را روی پرتال رسمی خود منتشر کرده است. این در حالی است که گمرک ایران در حال حاضر چندین ماه پیاپی است آمار و تحلیل مقدماتی ماهانه از ماه‌های مختلف سال را ارائه نمی‌کند و در توضیح چرایی این موضوع تنها به ارائه آمار آنلاین روزانه اکتفا کرده است. پیگیری‌ها از این سازمان تاکنون به این موضوع رسیده است که مشکل خاصی در ارائه آمار گمرک وجود ندارد و این موضوع بزودی حل خواهد شد. از سوی دیگر به گفته برخی منابع آگاه، آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته، آماده و در دسترس است و دلیل خاصی از سوی گمرک ایران برای انتشار این آمار وجود ندارد. اما دلیل اصلی این فشار از سوی مقامات بالاتر، افزایش میزان واردات و کاهش رقم صادرات غیرنفتی عنوان می‌شود.


دادوستد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در فضای مجازی
پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۶ بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان داد و ستد در فضای مجازی انجام شود که همه اینها از طریق سامانه تدارکات الکترونیک مدیریت می‌شود. به گزارش فارس، رمضانعلی صادق‌زاده، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشستی خبری به آخرین وضعیت سامانه تدارکات الکترونیک اشاره کرد و گفت: طبق برآوردها در سال 92 بالغ بر 48 هزار میلیارد تومان حجم معاملات انجام شده در فضای مجازی بوده است که پیش‌بینی ما این است که در سال 96 این رقم به 200 هزار میلیارد تومان برسد که باید نظارت روی آن انجام شود. وی خاطرنشان کرد: اجرای عدالت اجتماعی، شفاف‌سازی در معاملات و مبارزه با رانت‌خواری از ارکان راه‌اندازی سامانه ستاد تدارکات الکترونیک است. صادق‌زاده با بیان اینکه براساس برنامه ششم باید همه نهادهای اجرایی و عمومی تا پایان سال 96 عضو این سامانه شوند،‌ گفت: ما 5 هزار نهاد اجرایی در کشور داریم که تاکنون 50 درصد آنها ثبت‌نام کرده‌اند. وی اضافه کرد: در فضای مجازی 150 هزار شرکت مشغول فعالیت هستند که تاکنون 20 هزار مورد از این شرکت‌ها در سامانه جامع الکترونیک ثبت‌نام کرده‌اند تا با کمترین قیمت بهترین کیفیت را به مشتری ارائه کنند.


Page Generated in 0/0055 sec