printlogo


کد خبر: 178883تاریخ: 1396/5/7 00:00
آلمان ـ بارش شدید باران و جاری شدن سیل در ورنیگرود

گروه اقتصادی: به منظور افزایش یارانه نقدی خانواده‌های نیازمند و همچنین براساس تکالیف قانونی در سال جاری یارانه برخی خانواده‌های غیرنیازمند حذف خواهد شد. به گزارش مهر، حذف یارانه نقدی خانوارهای غیرنیازمند از سال گذشته با مجوز مجلس شورای اسلامی در قالب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ در دستور کار قرار گرفت، به طوری که در سال گذشته یارانه حدود ۳ میلیون نفر قطع شد. اما تبصره ۱۴ بودجه ۹۵ در بودجه ۹۶ نیز تنفیذ شد با این تفاوت که در بودجه سال گذشته شرایط خانوارهای نیازمند را در بودجه اعلام کرده بود و براساس آن خانوارهایی که درآمد سالانه آنها حداقل ۳۵ میلیون تومان بود، مشمول حذف یارانه نقدی می‌شدند اما در تبصره ۱۴ بودجه ۹۶ عینا تبصره ۱۴ بودجه سال گذشته تکرار شده و شرایط این حذف در بودجه لحاظ نشده است.  براساس تبصره ۱۴ بودجه ۹۶، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب سال ۸۹ به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۶ از محل درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع این قانون تا مبلغ 480 هزار میلیارد ریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی نسبت ‌به حمایت از خانوارهای هدف و نیازمند و ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید و اشتغال اقدام کند. در عین حال بر اساس ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است در طول اجرای قانون برنامه علاوه بر پرداخت یارانه فعلی، هرسال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط ۲۰  درصد حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار، در چارچوب بودجه سنواتی و از محل درآمد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها با «حذف خانوارهای پردرآمد» و درج ردیف مستقل در جدول موضوع ماده ۳۹ این قانون، پرداخت کند. در همین رابطه یک منبع آگاه در گفت‌وگو با مهر، درباره آخرین وضعیت حذف یارانه نقدی خانوارهای غیرنیازمند گفت: براساس تکالیف قانونی دولت نسبت به حذف یارانه نقدی اقدام می‌کند و طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده امسال قرار است یارانه نقدی ۱۵ میلیون نفر حذف شود. این منبع آگاه گفت: در سال جاری هنوز یارانه خانواده‌ای قطع نشده، چرا که باید سازوکار آن در برنامه ششم و بودجه دیده می‌شد. به گفته وی، فرآیند شناسایی و حذف یارانه نقدی خانوارها بعد از چینش کابینه دولت دوازدهم آغاز خواهد شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۶ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند، گفت: روند شناسایی افراد نیازمند و غیرنیازمند با همان مکانیزم سال گذشته انجام خواهد شد. بنا به این گزارش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۹۴ با به‌روزرسانی پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان عملیات شناسایی دارایی خانوارها را بدون سرکشی به حساب‌های بانکی آغاز کرد و این سامانه مکانیزمی برای تفکیک خانوارهای نیازمند و غیرنیازمند به یارانه نقدی شد. از طریق پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان، دارایی‌های خانواده‌ها مانند املاک، خودرو، مسافرت‌های خارجی، اطلاعات مربوط به تسهیلات و همچنین اطلاعات درآمدی با استعلام از سازمان‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی با کمترین درصد خطا تخمین زده می‌شود. البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از تصمیم به حذف یارانه نقدی خانواده‌ای، پیش از اقدام باید با ارسال پیامک به سرپرست خانوار موضوع حذف یارانه نقدی را اطلاع‌رسانی کند و هرگونه حذف پیش از اطلاع به سرپرست خانوار غیرقانونی است. در همین حال بهمن‌ماه سال گذشته بود که فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: «در صورت حذف افراد و خانوارها از گردونه دریافت یارانه نقدی، با توجه به تکلیف قانونی پیش از حذف یارانه این خانوارها از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.» براساس این گزارش، در صورت حذف یارانه نقدی خانواده‌ای امکان ثبت اعتراض از طریق سامانه  اینترنتی
 www.yaraneh10.ir وجود دارد؛ پس از ثبت اعتراض یک هفته تا ۱۰ روز کارشناسان مربوط طی تماس با سرپرست خانوار نتیجه بررسی اعتراض را اعلام می‌کنند که آیا این خانواده مستحق دریافت یارانه نقدی هست یا خیر.
تعیین تکلیف تفحص از هدفمندی یارانه‌ها
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تعیین تکلیف تفحص از هدفمندی یارانه‌ها پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: هیات تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نخستین جلسه این کمیسیون پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان تعیین می‌شود. وی با بیان اینکه تفحص از هدفمندی یارانه‌ها پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس تعیین تکلیف می‌شود، اظهار داشت: بررسی علل افزایش قیمت بی‌رویه حامل‌های انرژی، بررسی عملکرد و چگونگی هزینه‌کرد منابع، علل عدم ‌اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بررسی اجزای قانون حمایتی هدفمندکردن یارانه‌ها مانند مسکن و... و نیز بررسی نحوه و مقدار پرداخت سهم تولید از منابع مهم‌ترین علل تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌هاست. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پس از مشخص شدن اعضای تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، رئیس مجلس احکام اعضا را ابلاغ می‌کند.


Page Generated in 0/0048 sec