printlogo


کد خبر: 178893تاریخ: 1396/5/8 00:00
پسابرجام

تصویب کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا در کمیسیون امنیت‌ملی
رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس از تصویب کلیات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا در این کمیسیون خبر داد. علاء‌الدین بروجردی در پایان نشست مشترک این کمیسیون با وزارت امور خارجه برای واکنش به قانون تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه را با اتفاق آرا تصویب کردند. وی درباره پیام این اقدام کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: این اقدام یعنی یک همداستانی کامل در مقابل اقدام کنگره آمریکا در مجلس شورای اسلامی وجود دارد. رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس گفت: بعد از یک بحث 2 ساعته همه واقعا هم نظر بودند که کلیات این طرح به تصویب برسد و در این باره نیازمند برگزاری جلسات متعددی نیز هستیم به دلیل اینکه پیشنهادهای متعددی در این زمینه به کمیسیون واصل شده است و به احترام همکاران‌مان در مجلس به تک‌تک این پیشنهاد‌ها رسیدگی خواهد شد. بروجردی که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو کرده اضافه کرد: بعد از اینکه مجموعه پیشنهاد‌ها را در این باره مصوب کردیم، به صحن علنی برای رأی‌گیری و تبدیل شدن به قانون ارجاع می‌شود.

تحریم‌ موشکی در قانون جدید ادامه تحریم‌های هسته‌ای است
عضو هیأت نظارت بر اجرای برجام می‌گوید تحریم‌های موشکی در قانون جدید آمریکا ادامه تحریم‌های هسته‌ای است. سعید جلیلی دیروز در نشست تخصصی بررسی «ابعاد قانون3364. H.R
آمریکا؛ تحریم‌های جدید و تهدیدهای پیش رو» گفت: مصوبات 97 درصدی و 98 درصدی نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در 2 مجلس آمریکا علیه ملت ایران، موضوع شکاف انداختن در حاکمیت آمریکا را به یک لطیفه تبدیل کرده است. عضو هیات نظارت بر اجرای برجام با بیان اینکه «آنها در دشمنی با ما تردید ندارند و یکپارچه‌اند»، افزود: ما نیز باید به یکپارچگی برای مقابله با صریح‌ترین عداوت‌ها برسیم. به گزارش فارس، جلیلی ادامه داد: اینکه امروز دلخوش‌ترین افراد به آمریکا به واقع‌بینی و دلواپسی برابر دشمنی‌های آمریکا رسیده‌اند فرصتی برای همبستگی ملی در دفاع از حقوق ملت است. وی افزود: اینکه برخی می‌گویند «این تحریم جدید محسوب نمی‌شود»، «غیرهسته‌ای است» یا «فقط تجمیع تحریم‌های قبلی است» غلط است، زیرا طبق این تحریم، دستور اجرایی 13382 رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2005 که به بهانه «مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی» از جمله سلاح‌های «هسته‌ای» اعمال شده بود، امروز به یک «قانون» جدید تبدیل شده و علاوه بر آن تحریم‌های وسیع و جدید دیگری نیز علیه ایران وضع شده است. جلیلی گفت: از سوی دیگر، در بخش 4 قانون
3364.H.R  موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی مورد تحریم واقع شده و این در حالی است که پیش از این، تحریم‌های موشکی ایران مانند بند 9 قطعنامه 1929 به بهانه «هسته‌ای» وضع شده بود و همگان اذعان داشتند بهانه تحریم‌های موشکی «هسته‌ای» بوده است، از این رو تحریم‌های موشکی در قانون جدید آمریکا ادامه تحریم‌های هسته‌ای است.

تحریم‌های جدید، برجام را از داخل تهی می‌کند
فؤاد ایزدی گفت: تحریم جدید آمریکا برجام را از داخل تهی می‌کند و نیاز به تحلیل کارشناسی نیست، سران آمریکا در ماه‌های اخیر به کرات این موضوع را بیان کرده‌اند که آنها فقط به دنبال تغییر نظام ایران هستند. کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با انقلاب‌نیوز، در پاسخ به این سوال که چرا به طرح جدید تحریمی آمریکا علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی «مادر تحریم‌ها» می‌گویند، اظهار داشت: این طرح به صورت اتوماتیک‌وار اجرایی خواهد شد و با تصویب آن رئیس‌جمهور موظف به اجرای آن خواهد شد. عملا با این قانون کل کشور به صورت اتوماتیک مورد تحریم قرار می‌گیرد، چون به اشکال مختلف با نهاد‌های نظامی ما در ارتباط است. قبل از برجام سوال این بود که کجا و چه اشخاصی تحریم می‌شوند ولی بعد از برجام باید پرسید کجا تحریم نمی‌شود، چون با این طرح عملا همه کشور مورد تحریم قرار می‌گیرد.کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها با تصویب این طرح همه جوانب را در نظر گرفته‌اند، به طوری که دیگر نیاز به تصویب قانون دیگری برای اضافه شدن تحریم نیست و همین قانون به صورت اتوماتیک هر فرد یا ارگانی را که جایگزین نهاد و اشخاص قبلی بشود تحریم می‌کند.
 


Page Generated in 0/0053 sec