printlogo


کد خبر: 178898تاریخ: 1396/5/8 00:00
تسلیم رژیم صهیونیستی در برابر انتفاضه قدس
بازگشایی دروازه‌های مسجد‌الاقصی

اشغالگران صهیونیست در مقابل خواسته‌های هزاران فلسطینی متحصن در اطراف مسجدالاقصی سر تسلیم فرود آورده و همه دروازه‌های آن را به روی نمازگزاران فلسطینی باز کردند. براین اساس، عصر جمعه به دنبال گشوده شدن این دروازه‌ها فلسطینیان از همه رده‌های سنی وارد مسجدالاقصی شدند و به راز و نیاز با معبود جهانیان پرداختند. تلویزیون المیادین گزارش داد، هزاران ساکن بیت‌المقدس به رغم تدابیر اسرائیل برای برگزاری جشن و خوشحالی به منظور برداشتن گیت‌ها در محوطه‌های مسجد‌الاقصی حضور یافتند. هزاران نمازگزار در پی گشودن دروازه‌های مسجدالاقصی و توقف تعیین سنین نمازگزاران، عصر جمعه نماز مغرب را در مسجدالاقصی اقامه کردند. اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد، دروازه‌های مسجدالاقصی به روی نمازگزاران از تمام سنین بدون هیچ قید و شرطی بازگشایی شده‌ است. این در حالی است که دشمن صهیونیستی روز جمعه مردان فلسطینی زیر 50 سال را از اقامه نماز جمعه در داخل مسجدالاقصی محروم کرد و به مردان بالای 50 سال و زنان اجازه ورود به این مکان مقدس را داد. در پی ممانعت اسرائیل از ورود مردان زیر 50 سال به مسجدالاقصی، آنان نماز جمعه را در خیابان‌های مجاور این مسجد و قدس اقامه کردند. از سوی دیگر، رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد، رونی شیخ، رئیس پلیس این رژیم به طور غیرمنتظره ارییه عمیت، معاونش را برکنار کرد. رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند این تصمیم در پی درگیری‌های اخیر فلسطینی‌ها با نظامیان صهیونیست در اطراف قدس اتخاذ شد که از 2 هفته پیش همچنان در جریان است. درگیری‌ها در قدس اشغالی پس از نماز جمعه در قدس و کرانه باختری شدت گرفت و علت آن تصمیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اعمال محدودیت سنی بود. پلیس رژیم صهیونیستی برای اجرایی کردن این تصمیم بنیامین نتانیاهو ناچار شد 3000 تن از عناصر خود را در مناطق درگیری مستقر و ده‌ها مانع ایجاد کند و تا پیش از برگزاری نماز جمعه در مسجدالاقصی، به نیروهای خود آماده‌باش اعلام کرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ارتش اسرائیل بیش از 25 تن از متولیان مسجدالاقصی را از این مکان مقدس تبعید کرد.
قدرت بازدارندگی اسرائیل کاهش یافته است
رئیس مرکز مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که قدرت بازدارندگی اسرائیل به دنبال برچیده شدن گیت‌های امنیتی از دروازه‌های مسجد‌الاقصی کاهش یافت. ژنرال آموس یدلین در صفحه خود در توئیتر نوشت که باید بحران مسجدالاقصی را با درایت مدیریت کرد و جلوی تشدید رویارویی نظامیان اسرائیلی با فلسطینیان را گرفت و ائتلاف اسرائیل با اردن و مصر را تقویت کرد. وی تصریح کرد که جهان عرب به 2 بلوک تقسیم شده است، یک بلوک شامل مصر و اردن و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بلوک دیگر شامل قطر، ترکیه، جنبش مقاومت اسلامی حماس و جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی 48 است، فعالیت‌های جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی بنا به دستور موشه یعلون، وزیر سابق جنگ اسرائیل ممنوع اعلام شد، زیرا امنیت اسرائیل را به خطر می‌انداخت.
افزایش شمار شهدای انتفاضه
آمارها و گزارش‌ها حاکی از آن است که از آغاز رخدادها و درگیری‌ها در قدس و مسجدالاقصی در 14 جولای تا روز شنبه 15 فلسطینی در اراضی اشغالی فلسطین به شهادت رسیده و حدود 1400 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. بدین گونه شمار شهدای انتفاضه قدس از اکتبر سال 2015 تاکنون به 345 نفر افزایش یافت. از این تعداد
 83 نفر کودک و نوجوان زیر 18 سال هستند. از آغاز سال جاری تاکنون نیز 66 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.
 

تظاهرات ضداسرائیلی در واشنگتن
صدها شهروند مسلمان، یهودی و مسیحی با برپایی تظاهراتی مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی را محکوم کردند. مسلمانان پس از برپایی این تظاهرات، نماز جمعه را مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن اقامه کردند. آنها با سردادن شعارهایی تجاوزات و جنایت‌های دشمن صهیونیستی علیه قدس مسجدالاقصی و ملت فلسطین را محکوم کردند. همزمان که مسلمانان مشغول برگزاری نماز جمعه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی بودند، شماری از یهودیان ارتدوکس نیز اطراف آن ایستاده و پلاکاردهایی به دست گرفتند که روی آن نوشته شده بود: «همه سرزمین فلسطین باید به فلسطینیان بازگردانده شود». به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، روی برخی پلاکاردها نوشته شده بود: «تورات حقیقی و یهودیان در قدس و اقصی نقاط جهان تجاوزات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و اشغال فلسطین را محکوم می‌کنند و مخالف صهیونیسم و دولت رژیم صهیونیستی هستند».


Page Generated in 0/0059 sec