printlogo


کد خبر: 178968تاریخ: 1396/5/9 00:00
پسابرجام

نشست هیأت نظارت بر برجام این هفته برگزار می‌شود
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام برگزاری جلسه هیات نظارت بر برجام در هفته جاری، گفت: قطعا پاسخ ما به آمریکایی‌ها صریح، روشن و قوی خواهد بود. به گزارش مهر، علی‌اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که به چه دلیل هیات نظارت اقدامات اخیر آمریکا را نقض فاحش برجام نمی‌داند، اظهار داشت: هر کاری که آمریکایی‌ها کردند ایران توان آن را دارد که اگر  این اقدامات علیه منافع ما باشد، حرکت متقابل انجام دهد. وی گفت: درباره برجام ما به آن پایبند بوده‌ایم و اگر آمریکایی‌ها آن را نقض کنند قطعا سایر اعضای 1+5 با آن مخالف هستند. چین، روسیه و اروپا هم مخالف اقداماتی هستند که منجر به نقض برجام شود. وی ادامه داد: ما فعالیت‌های خود را برای تنویر افکار عمومی جهان ادامه خواهیم داد و قرارداد ما با 1+5 قرارداد دوجانبه با آمریکا نبوده بلکه قراردادی بین‌المللی است، بنابراین آمریکا حق ندارد آن را یکجانبه نقض کند. ولایتی با بیان اینکه اگر آمریکا برجام را نقض کند، سایر اعضا موظفند با آنها مقابله کنند، خاطرنشان کرد: آنچه آمریکایی‌ها تا به حال انجام داده‌اند قطعا با روح و جسم برجام مغایرت دارد. عضو هیات نظارت بر اجرای برجام در رابطه با تصمیمات ایران در قبال نقض احتمالی برجام از سوی آمریکا افزود: تصمیمات ما فردی نبوده و هیات نظارت بر برجام هم در همین هفته جاری در این باره تشکیل جلسه خواهد داد و قطعا پاسخ ما به آمریکایی‌ها صریح، روشن و قوی خواهد بود.

آمریکا، روح و جسم برجام را نقض کرده است
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: با تحریم‌های جدید آمریکا، روح و جسم برجام نقض شده است. امیدواریم هیات نظارت بر برجام که ناظر بر عملکرد و اجرای آن است در این زمینه به سرعت تصمیم گرفته و واکنش مناسبی را شاهد باشیم. حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مجتهدشبستری در گفت‌وگو با زرین خبر، با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اظهار کرد: این تحریم‌ها گسترده‌ترین تحریم‌ها علیه ایران است. وی افزود: این نوع رفتار و عملکرد دولت و مجلس آمریکا، بار دیگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب و پیش‌بینی ایشان را که هیچ‌گونه خوشبینی و اعتماد به غرب و آمریکا روا نیست ثابت می‌کند. مجتهدشبستری با تاکید بر واکنش مناسب و سریع به این اقدام آمریکایی‌ها، تصریح کرد: لازم است هیات نظارت بر برجام که ناظر بر عملکرد و اجرای آن است در این زمینه به سرعت تصمیم گرفته و واکنش مناسبی را شاهد باشیم. وی با اشاره به اینکه با این اقدام آمریکا، هم روح و هم جسم برجام نقض شده است، افزود: ملت ما بی‌صبرانه منتظر است ببیند عملکرد دولتمردان مقابل این رویکرد آمریکا چگونه خواهد بود.

برجام نقض شده و تقسیم آن به نقض اساسی و غیراساسی اشتباه است
رئیس کمیسیون حقوقی مجلس می‌گوید برجام صریحا نقض شده و تقسیم آن به نقض اساسی و غیراساسی اشتباه است. الله‌یار ملکشاهی در گفت‌وگو با دانشجو، با بیان این نکته که مجلس شورای اسلامی نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا حتما واکنش نشان خواهد داد، گفت: بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا که رای بالایی نیز آورد به بحث گذارده خواهد شد و حتما مجلس نسبت به اقدامات آمریکا واکنش نشان خواهد داد. وی با بیان اینکه برجام صریحاً نقض شده است، تقسیم آن به نقض اساسی و غیراساسی را اشتباه دانست و عنوان کرد: آمریکا همانند یک یاغی یک سند بین‌المللی و
چند جانبه را به صورت یکطرفه نقض کرده است که در این‌باره حتما باید تدابیر مناسبی اندیشیده شود. ملکشاهی با اشاره به اینکه کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا نیازمند اصلاح است، گفت: هرچند کلیات طرح مناسب است و من هم آن را تایید می‌کنم اما این طرح قابل اصلاح است و باید اقدامات شدیدتری در آن دیده شود. رئیس کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی خواستار اقدام مناسب وزارت امور خارجه در این‌باره شد و ادامه داد: درباره نقض آشکار برجام از سوی آمریکا، کشورهای اروپایی هم کوتاهی کرده‌اند و ایران تنها کشوری است که به‌درستی به تمام مفاد آن پایبند بوده است، لذا وزارت امور خارجه باید به صورت جدی این مساله را پیگیری کند.


Page Generated in 0/0058 sec