printlogo


کد خبر: 179046تاریخ: 1396/5/10 00:00
اخبار

بیکاری 6 میلیونی واقعی است
کارشناس حوزه کار با بیان اینکه عملکرد وزارت کار و اشتغال قابل دفاع نیست، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اندازه‌ای که باید در شورایعالی کار فعالیت نداشته است و در دولت یازدهم فاقد برنامه مشخص و فنی در حوزه اشتغال بوده است. حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه واقعیت‌های اجتماعی حکایت از افزایش چشمگیر آمار بیکاری دارد، گفت: وزارت کار در 4 سال گذشته بخش کار را رها و کمترین تلاش را برای آن داشته است؛ بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های این وزارتخانه به سمت رفاه بوده است. اگر نخواهیم بگوییم وظیفه وزارت کار اشتغالزایی است، باید بپذیریم هماهنگی‌ و تنظیم اشتغال از وظایف وزارت کار است. وی با بیان اینکه محور حوزه تعاون، باید مسائل حوزه کار باشد، گفت: وزارت کار باید ارائه‌دهنده  طرح و برنامه برای ایجاد اشتغال در کشور باشد. فعال کردن شورایعالی اشتغال و پیگیری برنامه‌های اشتغالی در کشور، شناسایی و رصد موانع کسب‌وکار، پیگیری برای حل مشکلات، فعال کردن دبیرخانه شورایعالی کار و توجه به حوزه تعاون از جمله مواردی است که وزارت کار در دولت دوازدهم باید به آن توجه کند. به ‌گفته وی، براساس اظهارات کارشناسان، بازار کار با انباشت بیکاری روبه‌رو است و تخمین زده می‌شود نزدیک به 6 میلیون بیکار در کشور وجود دارد. آمارهای رسمی هم خبر از بیکاری 3 میلیون و 500 هزار نفری می‌دهد. وی تصریح کرد: بخش فارغ‌التحصیلان و زنان جزو اکثریتی هستند که تعداد بیکاران را در کشور دارند و این نگرانی وجود دارد که دچار بحران‌های اجتماعی بشویم که ناشی از بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان است. این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه بخش زیادی از تعاونی‌ها نیمه فعال شده‌اند، افزود: آمارها حکایت از این دارد که تعداد تعاونی‌هایی که تا 110 هزار عضو رسیده بود، در حال حاضر به کمتر از 80 هزار تعاونی در کشور رسیده است. حاج‌اسماعیلی یادآور شد: در 4 سال گذشته بخش تعاون نتوانست گام ارزشمندی بردارد، در حالی که می‌توان به دلیل اینکه هنوز بستر برای فعالیت بخش خصوصی فراهم نیست بر بخش تعاون تاکید کرد.


تضعیف حقوق تجار ایرانی در عراق
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: نمایندگی‌ها و سفارتخانه ایران در عراق نتوانستند از حقوق تجار ایرانی دفاع کنند. به گزارش تسنیم، حسین سلاح‌ورزی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی باید جامع باشد و نباید آن را به نهادی خاص واگذار کنیم، افزود: با توجه به اینکه اکنون سهم ایران از اقتصاد جهانی 34/0 درصد و از این میزان نیز 85 درصد مربوط به نفت است باید برنامه جامع و ترکیبی درباره دیپلماسی اقتصادی تهیه شود. وی ادامه داد: از نظر اطلاعات و آموزش تعداد زیادی از نمایندگانی‌های خارج کشور ضعیف هستند و تخصص و ظرفیت حمایت و همراهی با فعالان اقتصادی را ندارند. سلاح‌ورزی افزود: اکنون فعالان اقتصادی کشور احساس نمی‌کنند که سفارتخانه‌های ایران تکیه‌گاه آنها هستند. وی درباره کاهش سهم ایران در بازار عراق نیز تصریح کرد: بخشی از این کاهش مربوط به عملکرد صادرکنندگان و بخش خصوصی و بخشی از آن مربوط به سیاست‌های حمایتی دولت از صادرات است. سلاح‌ورزی گفت: اکنون مسؤولان دولتی را در سفارتخانه‌ها بیشتر از هیات‌های بخش خصوصی تحویل می‌گیرند.


تصمیمی برای قیمت نان نگرفته‌ایم
دبیر کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور گفت: تصمیم جدیدی برای قیمت نان گرفته نشده است. مجتبی خسرو‌تاج در گفت‌وگو با فارس، افزود: هیچ تصمیم جدیدی در کارگروه نان یا ستاد تنظیم بازار درباره قیمت نان گرفته نشده است. گفتی است، قیمت نان از سال 93 تاکنون افزایش نیافته و با توجه به افزایش هزینه‌ها یکی از مطالبات نانوایان سنتی و صنعتی از ستاد تنظیم بازار و کارگروه نان، افزایش قیمت است. محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در این‌باره گفته است از سال 93 نان گران نشده و  باتوجه به افزایش هزینه‌های جاری و ثبات نرخ نان طی 3 ساله گذشته، تغییر قیمت این کالای اساسی ضروری است.


Page Generated in 0/0047 sec