printlogo


کد خبر: 179085تاریخ: 1396/5/10 00:00
چهارگوشه

حمله انتحاری داعش در کابل
روز گذشته چندین انفجار کابل، پایتخت افغانستان را لرزاند و به گفته یک مقام امنیتی افغان، یک بمب‌گذار انتحاری خود را برابر سفارت عراق در کابل منفجر کرد. داعش مسؤولیت این حملات را بر عهده گرفته است. وزارت کشور افغانستان تصریح کرد در پی حمله انتحاری دوشنبه، کارمندان سفارت عراق در کابل به مکانی امن منتقل شدند. وزارت خارجه عراق نیز در این باره اعلام کرد کاردار سفارت عراق به سفارت مصر منتقل شده در حالی که تلاش برای انتقال بقیه کارکنان سفارت ادامه دارد.

عملیات ارتش عراق در مرزهای مشترک با سوریه
مرکز رسانه‌ جنگ وابسته به فرماندهی عملیات مشترک عراق دوشنبه اعلام کرد جنگنده‌های ارتش عراق با استناد به اطلاعات الحشدالشعبی، نیروهای وابسته به گروه تروریستی داعش را که قصد داشتند به خط دفاعی منطقه تل‌صفوک در نزدیکی مرز سوریه تجاوز کنند، به هلاکت رساندند. به گزارش این مرکز، ارتش عراق در این حمله هوایی ۲۰ تروریست داعشی را به هلاکت رساند، 6 خودرو را که یکی از آنها بمب‌گذاری شده بود، منهدم کرد و انبار مهمات این گروه را به آتش کشید. همچنین این مرکز خبر مربوط به اینکه حمله هوایی مذکور در داخل خاک سوریه رخ داده را رد کرد.

هلاکت 46 سرباز سعودی طی 3 ماه اخیر
منابع یمنی اعلام کردند ‌۴۶ سرباز عربستانی در کمتر از 3 ماه در جریان درگیری‌ها در مرز 2 کشور کشته شده‌اند. نوار مرزی بین عربستان و یمن طی دوره اخیر شاهد تشدید حملات بوده است. انصارالله نیز حملات موشکی خود را علیه پایگاه‌های نظام سعودی افزایش داده است. در مقابل جنگنده‌های ائتلاف سعودی حملات شدیدی را علیه نیروهای ارتش یمن وابسته به انصارالله در مناطق مرزی انجام داده‌اند.

تیراندازی در منطقه توریستی ترکیه
در پی تیراندازی یک فرد مسلح به 2 تفرجگاه ساحلی در ترکیه، یک نفر کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند. روزنامه حریت نوشت روز یکشنبه مردی با 2 سلاح کمری ابتدا به کلوب ساحلی چیلک و سپس تفرجگاه سه‌سه در بندر بودروم حمله کرد. درپی این حملات یک نفر کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند، این در حالی است که حدود 400 نفر در این دو کلوب شبانه حاضر بودند. گفته می‌شود فرد مهاجم سپس از صحنه جرم گریخته و ژاندارمری مشغول بررسی جزئیات حادثه است.

تعطیلی بزرگ‌ترین پالایشگاه اروپا
 بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت اروپا در پی آتش‌سوزی بسته شد. بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، رویال داچ شل، بارگیری محصولات نفتی از پالایشگاه «پرنیس» را در پی آتش‌سوزی گسترده در محل متوقف کرد. آتش باعث تعطیل شدن بسیاری از بخش‌های تولیدی شده است. میزان آسیب وارد شده به این پالایشگاه در دست بررسی قرار دارد. انتظار می‌رود در پی این حادثه بهای فرآورده‌های نفتی مانند سوخت جت و بنزین در اروپای شمالی افزایش یابد.

حزب‌الله؛ بازیگری قدرتمند در منطقه
اندیشکده آمریکایی سنچری در تحلیلی با اشاره به پیروزی‌ اخیر جنبش حزب‌الله لبنان در منطقه عرسال، نوشته این گروه توانسته از خلال نابسامانی‌ها در سوریه خودش را به عنوان یک بازیگر بانفوذ و قدرتمند منطقه‌ای مطرح کند. در این تحلیل آمده است: «حزب‌الله از هر متحد دیگر سوریه، نقش محوری‌تری در نگاه داشتن بشار اسد در قدرت از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در سال 2011 بازی کرده است». نویسنده با اشاره به موضع سختگیرانه و افراطی آمریکا و غرب علیه نظام دمشق و حزب‌الله، اظهار داشت با این‌حال، این کشورها آشکارا به این نتیجه رسیده‌اند که ائتلاف بشار اسد را به جایگزین آن ترجیح می‌دهند. این موضوع صحیح است که حزب‌الله در جریان بحران سوریه در قواره  یک بازیگر ملی و منطقه‌ای غیرقابل‌انکار صاحب نفوذ، دارای چشم‌انداز راهبردی و با قدرت پدیدار شده است. به همین دلیل است که این حزب‌الله است و نه ارتش سوریه که رهبری کارزار آزادسازی عرسال از دست تندروهای افراطی را به دست می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0057 sec