printlogo


کد خبر: 179090تاریخ: 1396/5/10 00:00
مردم نباید تاوان هزینه‌های تولید را بدهند
پرواز مرغ به سمت ایستگاه گرانی

گروه اقتصادی: قیمت مرغ در هفته جاری در سطح خرده‌فروشی‌ها به کیلویی 8 هزار و 600 تومان رسیده است که مسؤولان علت افزایش قیمت این محصول را کاهش عرضه در بازار می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند تا هفته آینده و با شروع عرضه جدید قیمت‌ها در بازار کاهش یابد.
به گزارش میزان، مرغ یکی از محصولات پرمصرف در سبد غذایی خانوار در طول ماه محسوب می‌شود که با توجه به قیمت مناسب آن در سبد خانوارها به گوشت قرمز ارجحیت دارد. این در حالی است که در ماه اخیر شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت مرغ در بازار هستیم تا جایی که هر کیلو مرغ در سطح میادین میوه و تره‌بار 8 هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها 8 هزار و 600 تومان به فروش می‌رسد اما در این میان مسؤولان برای کنترل بازار و تناسب میان عرضه و تقاضا مرغ منجمد را عرضه کرده‌اند که قیمت آن 5 هزار و 700 تومان است و با وجود عرضه این محصول شاهد استقبال چندانی از سوی مشتریان برای خرید مرغ منجمد نیستیم. علاوه بر این مسؤولان علت افزایش قیمت مرغ در ماه اخیر را افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و کاهش عرضه آن در مرغداری‌ها می‌دانند که این یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر افزایش قیمت مرغ است. با وجود افزایش حدود یکهزار و 600 تومانی قیمت مرغ نسبت به ماه گذشته سبد خانوارها نیز کوچک‌تر خواهد شد، زیرا در کنار این افزایش شاهد گرانی قیمت گوشت تا سقف 42 هزار تومان در سطح خرده‌فروشی‌های شهر هستیم که این امر حتی با عرضه مرغ منجمد با قیمت پایین‌تر نیز بهبود پیدا نکرده است. با این وجود مسؤولان نبود شبکه توزیع مناسب را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در سطح بازار می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند قیمت این محصول تا هفته آینده کاهش یابد. در این رابطه یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی بیان کرد: قیمت هر کیلو مرغ در میادین میوه و تره‌بار
8 هزار تومان بوده و قیمت عرضه آن در بازار به حدود 8 هزار و 600 تومان رسیده است. وی همچنین اخیرا در اظهاراتی کاهش تقاضا در بازار را دلیل اصلی کاهش قیمت در بازار دانست و اضافه کرد: با توجه به نوسانات نهاده‌های دامی نرخ مرغ به کمتر از 8 هزار تومان نخواهد رسید.
کاهش سرانه مصرف اقشار کم‌درآمد با گرانی مرغ
نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه مرغ یارانه‌ای برای تامین سفره طبقات متوسط جامعه وارد بازار شود، گفت: بالا بودن نرخ نهاده‌های خوراک دام عاملی موثر برای گران رسیدن مرغ به‌دست مصرف‌کننده تلقی می‌شود. ‌غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت بازار مرغ در کشور، گفت: دولت باید به عنوان چتر حمایتی  نهاده‌های دامی را ارزانقیمت در اختیار مرغداران  قرار دهد تا  قیمت مرغ به حداقل ممکن برسد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت اگر توان ارزان کردن هزینه تولید مرغ را ندارد، باید به‌طور مستقیم برای ارزان شدن مرغ یارانه پرداخت کند، تصریح کرد: مردم نباید تاوان گرانی هزینه تولید مرغ را بدهند. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی افزود: پرواز مرغ به سمت ایستگاه گرانی، هزینه‌های اقتصادی بالایی به مردم وارد می‌کند، بنابراین راهکار اساسی برای جلوگیری از ضرر به مرغداران و حمایت از  مصرف‌کنندگان این است که دولت به فروشندگان و تولیدکنندگان مرغ یارانه پرداخت کند تا نرخ مرغ با قدرت اقتصادی  شهروندان تطابق داشته باشد. وی ادامه  داد: نرخ سبد غذایی پروتئینی شهروندان نباید مردم را تحت فشار‌های اقتصادی قرار دهد، همچنین در این راستا دولت  وظیفه دارد با ابزارهای مختلف از جمله  یارانه بازار مرغ را به تعادل برساند. نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه مرغ یارانه‌ای برای تامین سفره غذایی طبقات متوسط جامعه وارد بازار شود، گفت: بالا بودن نرخ نهاده‌های خوراک دام عاملی موثر برای گران رسیدن مرغ به‌دست مصرف‌کننده تلقی می‌شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: نباید سلامت مردم و امنیت غذایی شهروندان را با گران شدن محصولات پروتئینی از جمله مرغ تهدید کرد زیرا با گرانی مرغ سرانه مصرف مواد غذایی بویژه در اقشار کم‌درآمد جامعه کاهش می‌یابد.
تشدید سونامی گرانی گوشت
نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: با افزایش نرخ نهاده‌های دامی مشخص است باید دهک‌های کم‌درآمد جامعه با خرید گوشت خداحافظی کنند. اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت بازار گوشت در کشور گفت: قیمت گوشت ارتباط مستقیمی با تغییر نرخ نهاده‌های دامی دارد و اگر خبرها در زمینه افزایش نرخ نهاده‌های دامی صحت داشته باشد، باید منتظر افزایش نرخ گوشت به مراتب گران‌تر از نرخ کنونی باشیم. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مردم توانایی خرید گوشت را ندارند چه برسد به زمانی که نرخ نهاده‌های دامی با افزایش نیز روبه‌رو شود، بنابراین تقاضا دارم وزارت کشاورزی با ورود کارشناسی، نگذارد بدون حساب و کتاب نرخ نهاده‌های دامی افزایش یابد. وی ادامه داد: با افزایش نرخ نهاده‌های دامی بویژه در فصل زمستان و پاییز گرانی بی‌رویه گوشت در بازار تشدید می‌شود و از همین رو با افزایش نرخ نهاده‌های دامی مشخص است که  باید دهک‌های کم‌درآمد جامعه با خرید گوشت قرمز خداحافظی کنند. سلیمی با بیان اینکه مصرف گوشت برای تضمین سلامت پروتئینی شهروندان الزامی است، تصریح کرد: مردم حداقل باید برای افزایش سرانه بهداشت 2 الی 3 بار در هفته مصرف گوشت را در برنامه غذایی‌شان قرار دهند اما با وضعیت جاری اقتصادی  مردم، دهک‌های کم‌درآمد جامعه  نمی‌توانند گوشت را در سبد غذایی‌شان قرار دهند. سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه افزایش 40 درصدی جو اگر صحت داشته باشد، گرانی افسارگسیخته گوشت را شدت می‌بخشد، یادآور شد: سونامی گرانی گوشت با افزایش چندبرابری نهاده‌های دامی به اوج خود می‌رسد.


Page Generated in 0/0066 sec