printlogo


کد خبر: 179172تاریخ: 1396/5/12 00:00
اخبار

ثبت اینترنتی قراردادهای کار  از هفته آینده
معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادها در هفته آینده خبر داد. به گزارش تسنیم، احمد مشیریان گفت: سال ۹۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۸۴ نفر حادثه داشتیم که نسبت به سال۹۴ حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است. مشیریان با بیان اینکه در اغلب کشورها قراردادهای موقت وجود دارد که سقف این قراردادها در کشورهای مختلف بین 2 تا 10 سال است، افزود: اما در برخی کشورها مانند ایران سقف قراردادهای موقت نامحدود است که باید به یک الگوی مدون برسیم تا امنیت شغلی برقرار شود. وی با بیان اینکه  امنیت شغلی در کنار امنیت سرمایه‌گذاری و تولید باید به یک نقطه تعادل برسد، تأکید کرد: دستورالعمل‌هایی در این حوزه داریم که به مراجع حل اختلاف این فضا را می‌دهد در صورتی که قرارداد سفیدامضا محرز شود، رسیدگی  و رای صادر ‌شود. مشیریان با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، ادامه داد: ذیل این سامانه 32 نرم‌افزار تحت پوشش قرار می‌گیرد که یکی از این نرم‌افزارها، مربوط به ثبت قراردادهای کار است. به این ترتیب تعداد قراردادها از اینکه چند درصد دائم یا موقت هستند، مشخص می‌شود. همچنین از طریق این سامانه ثبت دادخواست و شکایات مربوط به قراردادهای کار ممکن می‌شود.

سهم ۷درصدی نیروی کار از قیمت تمام شده
یک فعال صنفی کارگری با بیان اینکه طرح کارورزی، فقط یک سال بیکاری رسمی دانشجویان را به تعویق می‌اندازد، گفت: سهم نیروی کار از قیمت تمام‌شده، تنها ۷ درصد است. کاظم فرج‌اللهی در گفت‌وگو با  مهر، با اشاره به پیشینه طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان که بتازگی اجرا شده است، گفت: براساس بند ۷۱ برنامه ششم، استفاده از دانشجویان به عنوان نیروی کار در ذیل آشنایی دانشجو با محیط کار طرح شده است. وی ادامه داد: امروز حدود 5/2 میلیون نفر از جمعیت بیکار کشور را دانشجویان تشکیل می‌دهند که از یک سو، هشدار و از سوی دیگر انرژی‌ است که به رایگان می‌توان از آن استفاده کرد. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در کارزار انتخاباتی خود از اشتغالزایی برای دانشجویان خبر داد، در حالی که این طرح به هیچ وجه بار اشتغالزایی ندارد، افزود: طرح کارورزی، فقط یک سال بیکاری رسمی دانشجویان را به تعویق می‌اندازد. از طرف دیگر در این طرح، به کارورز گفته می‌شود حق ندارد جای دیگری کار کرده و قبل از آن شغل داشته باشد. از سوی دیگر هیچ تضمینی هم برای ادامه کار کارآموز در آن کارگاه وجود ندارد. وی با بیان اینکه 2 سال است دولت بدون پرده‌پوشی از ارزان‌سازی نیروی کار می‌گوید، افزود: دولت فکر می‌کند راهکار رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال و بهتر شدن بازار کار ارزان‌سازی نیروی کار است، در حالی ‌که سهم دستمزد نیروی کار از قیمت تمام‌شده در بهترین حالت ۷ درصد است. این سهم در کشورهای اروپایی ۴۰ درصد است. فرج‌اللهی ادامه داد: دانشجویانی که به این شکل وارد بازار کار می‌شوند قیمت نیروی کار را می‌شکنند. لشکر بیکاران ۶ میلیونی از طریق طرح کارورزی می‌توانند حداقل دستمزد را بشکنند و به 300 هزار تومان برسانند.


هشدار به خریداران خودرو در عبدل‌آباد و چیتگر
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نسبت به خرید خودرو از بازارهایی مانند عبدل‌آباد و چیتگر هشدار داد. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار پلاکی که در طول روز عوض می‌شود تنها ۵۰۰ خودروی آن از طریق نمایشگاه‌های اتومبیل معامله شده، اظهار داشت: در موارد بسیار بازارهای مرسوم خرید خودرو کلاه‌های گشادی بر سر مشتریان می‌گذارند. وی درباره خرید خودرو از بازارهایی مانند عبدل‌آباد یا چیتگر گفت: گاه در این بازارها شرایطی حاکم می‌شود که حتی در میان مردم برای آنها از اصطلاح شیطان‌بازار استفاده می‌شود، چرا که در بسیاری از موارد سر خریداران خودرو در این بازارها کلاه می‌رود. موتمنی با تاکید بر اینکه از نظر قیمت هیچ تفاوتی بین بازارهایی مانند عبدل‌آباد، چیتگر یا نمایشگاه‌های اتومبیل وجود ندارد، اضافه کرد: خرید خودرو فروشگاه‌ها این مزیت را دارد که در آینده می‌توانند مشکلات احتمالی را پیگیری کنند. به‌گفته موتمنی اکنون در کشور ۸۷۰۰ نمایشگاه اتومبیل وجود دارد و برای تعویض پلاک روزانه حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار خودرو مراجعه می‌کنند اما از میان این خودروها تنها ۵۰۰ خودرو از طریق نمایشگاه‌ها معامله و بقیه در جای دیگر خریداری می‌شود که ممکن است خریداران با مشکلاتی روبه‌رو شوند.


Page Generated in 0/0065 sec