printlogo


کد خبر: 179197تاریخ: 1396/5/12 00:00
دیپلماسی

برجام بهانه‌ای دست آمریکا شده است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد آمریکایی‌ها در قالب برجام از مراکز نظامی ایران بازدید کنند. ولی‌الله نانواکناری در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی بلاغ، با اشاره به بهانه‌جویی‌های آمریکا مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ایران در قالب توافق هسته‌ای اظهار کرد: بهانه‌گیری‌های خصمانه آمریکا بحث امروز و دیروز نیست و این مساله سابقه تاریخی دارد. وی افزود: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد آمریکایی‌ها در قالب برجام  از مراکز نظامی ما بازدید کنند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برجام بهانه‌ای دست آمریکا شده است، تاکید کرد: مگر بحث موشکی در قالب برجام مطرح شده است؟ برجام تنها به مسائل هسته‌ای اشاره داشت. نانواکناری با بیان اینکه تنها آمریکا طرف مقابل ما در برجام نیست، بیان کرد: آمریکا یکی از 6 کشور 1+5 است که پای توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرده، این درحالی است که این توافق به امضای اتحادیه اروپایی هم رسیده است.

نشریه کنگره آمریکا:
سیاست ترامپ درباره ایران باید تغییر حکومت از درون را شامل شود
نشریه کنگره آمریکا در تحلیلی پیشنهاد کرد رئیس‌جمهور این کشور تغییر حکومت از درون را در بازبینی سیاست خود در قبال ایران در نظر بگیرد. به گزارش تسنیم، وبگاه «هیل»، نشریه کنگره آمریکا در مطلبی با اشاره به اظهارات مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا از جمله «رکس تیلرسون» و «جیمز متیس»، وزرای خارجه و دفاع آمریکا که ایران را «بزرگ‌ترین تهدید علیه منافع آمریکا در خاورمیانه» توصیف کرده‌اند، نوشته است: «بازبینی سیاست که شورای امنیت ملی ترامپ در حال انجام آن است باید تغییر حکومت از درون را شامل شود». این رسانه آمریکایی ادعا کرده این بازبینی سیاست، باید برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را هم در بر بگیرد. دولت ترامپ بعد از نخستین اعلام پایبندی ایران به برجام در ماه آوریل اعلام کرد در حال بازبینی سیاست‌های خود در قبال ایران است. نتیجه این بازبینی‌ها که توسط چندین سازمان در دولت آمریکا انجام می‌شود، پایبندی آمریکا به برجام یا خروج از آن را تعیین خواهد کرد. «ژورف رابرت»، دیپلمات آمریکایی گفت: «سیاست ما باید به معارضانی در ایران که از دموکراسی، حقوق بشر و دولت سکولار حمایت می‌کنند و روی سرکوبگری، موشک و سلاح هسته‌ای تمرکز ندارند، امیدواری و حیات بدهد». «هیل» در بخش دیگری از این یادداشت تصریح کرده است دونالد ترامپ به دلیل آنکه توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه» خوانده باید روش‌هایی برای خروج از این توافق، بدون لطمه زدن به منافع آمریکا پیدا کند. این نشریه نوشته است که سیاست آمریکا درباره ایران، باید به بازرسی‌های «هر زمان و هر مکان» از تمام سایت‌های هسته‌ای ایران منجر شود.

توافقات جابری‌انصاری و بوگدانف درباره روند آستانه
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه پس از دیدار با همتای روس خود گفت در ارتباط با روند آستانه درباره سوریه و اقداماتی که ۲ کشور در مقطع فعلی باید درباره این روند و بحران‌های موجود در منطقه صورت دهند، گفت‌وگو کرده است.حسین‌ جابری‌انصاری که به منظور گفت‌وگو با مقامات روسیه درباره تحولات منطقه و شرکت در نشست کمیته مشترک سیاسی 2 کشور در مسکو به سر می‌برد، پس از رایزنی با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه عنوان کرد: در چارچوب ایجاد صلح و اعاده ثبات به سوریه و کشورهای دستخوش تحول و مشکلات و بحران‌ها در منطقه و همچنین مسائل بین‌المللی دیگر که مورد اهتمام 2 کشور است، گفت‌وگوی مفصلی انجام دادیم. وی افزود: همچنین درباره روند آستانه و رابطه بین روند آستانه و روند ژنو نیز گفت‌وگو کرده و در ارتباط با اقدامات و مواضعی که باید در مقطع فعلی با یکدیگر هم در زمینه روند آستانه و هم در زمینه مسائل دیگر منطقه و بحران‌هایی که در جریان است هماهنگ باشیم نیز توافق کردیم. جابری انصاری و بوگدانف همچنین درباره قدم‌های بعدی روند آستانه، از جمله احتمال پیوستن طرف‌های متقاضی جدید به عنوان عضو ناظر با یکدیگر مشورت کردند. طبق برنامه از پیش تعیین‌شده، تهران بزودی میزبان دور جدید نشست‌های کارشناسی روند آستانه با حضور هیات‌های 3 کشور ضامن برای تعیین محدوده نواحی کاهش تنش و ترتیبات اداره این نواحی خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0045 sec