printlogo


کد خبر: 179306تاریخ: 1396/5/15 00:00
معاون نخست‌وزیر روسیه با هدف گسترش همکاری‌ها به تهران آمد
توافق نظامی پس از مادر تحریم ها

همکاری ایران و روسیه پس از تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره‌شمالی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا و امضای آن توسط دونالد ترامپ، وارد دوره جدیدی شده است. به گزارش «وطن امروز»، خبر دور تازه همکاری‌های ایران و روسیه را یک مقام دفتر دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده است. او از سفر راگوزین به تهران برای حضور در مراسم تحلیف و رایزنی درباره جزئیات همکاری‌های نظامی- فنی خبر داده و با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه 2 کشور گفته احتمال دارد توافقات جدیدی نیز در جریان این سفر بین طرفین صورت بگیرد. این مقام روس اشاره مستقیم به جزئیات همکاری‌هایی که ممکن است 2 طرف درباره آن به توافق برسند نکرده است اما به نظر می‌رسد با توجه به توافقات اخیر 2 کشور برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی، سطح گسترده‌ای از توافقات بین 2 کشور عملیاتی شود.
براساس این گزارش، دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه صبح دیروز به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور در راس هیاتی برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران عازم تهران شد.
به گزارش تسنیم به نقل از ریانووستی، البته برنامه سفر این مقام دولتی روس منحصر به شرکت در این مراسم نشده و دیدارهای دیگری نیز در پایتخت ایران خواهد داشت. یک مقام دفتر راگوزین اعلام کرد معاون نخست‌وزیر روسیه قصد دارد در جریان این سفر با حسین دهقان، وزیر دفاع ایران نیز دیدار و در خصوص فروش تسلیحات نظامی جدید روسی به ایران گفت‌وگو کند. این مقام آگاه افزود: «مقامات مسکو و تهران درباره گسترش همکاری‌های نظامی-فنی توافقات اولیه‌ای کرده‌اند که نیازمند بررسی بیشتر و مذاکره پیرامون جزئیات این توافقات است».
اردیبهشت ماه سال گذشته سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی یک سفر 2 روزه به مسکو، با عالی‌ترین مقام‌های سیاسی و نظامی روسیه، برای خرید تجهیزات دفاعی مذاکره کرد. ریانووستی در آن زمان گزارش داد روسیه و ایران سرگرم مذاکره برای امضای یک قرارداد نظامی 10 میلیارد دلاری هستند که بر اساس آن روسیه هواپیما، هلیکوپتر، تانک‌های تی ۹۰ و تجهیزات جدید توپخانه‌ای به ایران خواهد فروخت. حضور راگوزین در ایران برای بررسی جزئیات این توافق است. به گفته مقام آگاه دفتر راگوزین، همکاری‌های دوجانبه روسیه و ایران در حالی توسعه می‌یابد که هر دو کشور از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته‌اند. به همین دلیل احتمال دارد توافقات جدیدی نیز در جریان این سفر بین طرفین شکل بگیرد. این منبع خبری همچنین یادآور شد معاون نخست‌وزیر روسیه قصد دارد با سورنا ستاری، معاون رئیس‌جمهوری ایران نیز دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه در زمینه فناوری‌های عالی و همچنین آموزش متخصصان ایرانی در روسیه گفت‌وگو کند.
دیدار با وزیر دفاع
بر اساس این گزارش، راگوزین ظهر دیروز با حضور در محل وزارت دفاع کشورمان با سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدار ضمن بررسی آخرین تحولات و روند توافقات دفاعی و فنی میان 2 کشور، بر توسعه همه‌جانبه روابط دفاعی و سرعت بخشیدن بر اجرای توافقات فی‌مابین تأکید کردند.


Page Generated in 0/0059 sec