printlogo


کد خبر: 179307تاریخ: 1396/5/15 00:00
معاون وزیر خارجه انگلیس برای رایزنی درباره محکومان امنیتی به ایران آمد
آزادی ضد امنیتی‌ها در حاشیه تحلیف؟

برخی منابع خبری انگلیسی خبر دادند که قرار است معاون وزیر خارجه انگلیس که برای مراسم تحلیف به تهران سفر کرده، درخواست آزادی «نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند ایرانی - انگلیسی بازداشت‌شده در ایران را به طرف ایرانی بدهد. به گزارش
«وطن امروز» نازنین زاغری تبعه ایرانی - انگلیسی است که 15 فروردین سال 1395 توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد. پس از دستگیری این متهم امنیتی، جوسازی رسانه‌های غربی درباره نازنین زاغری آغاز شد تا از این طریق فشار بر دستگاه قضا افزایش پیدا کند. اما این فشارها راه به جایی نبرد تا اینکه 26 خردادماه سپاه ثارالله کرمان با صدور اطلاعیه‌ای از دستگیری زاغری به عنوان یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان پس از اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی، خبر داد. براساس این اطلاعیه، زاغری با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. زاغری  یکی از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.
کمتر از یک ماه بعد از اطلاعیه سپاه ثارالله کرمان، جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران از ارسال پرونده زاغری برای رسیدگی قضایی به دادستانی تهران خبر داد. این پرونده پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب صادر شد و شعبه 15 دادگاه انقلاب، زاغری را به 5 سال حبس محکوم کرد. براساس این گزارش، مقامات انگلیسی در تلاشند با حضور در مراسم تحلیف، بار دیگر به موضوع آزادی این زندانی امنیتی اشاره کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، «اسکای‌نیوز»، در این باره نوشته است؛ «آلیستر برت» معاون خاورمیانه وزیر خارجه انگلیس در حاشیه مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با مقام‌های این کشور برای آزادی اتباع دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران از جمله «زاغری» دیدار خواهد کرد.
«ریچارد راتکلیف»، همسر نازنین زاغری در گفت‌وگو با اسکای نیوز این خبر را داده است. به گزارش تسنیم، او ابراز امیدواری کرده رایزنی‌های «آلیستر برت» معاون خاورمیانه‌ای وزیر خارجه انگلیس به آزادی همسرش از زندان منجر شود. او گفت معتقد است دولت انگلیس، «صمیمانه» موضوع «زاغری» را پیگیری می‌کند.
تلاش جدید انگلیس در حالی است که پیش از این پس از صدور حکم دادگاه، از یک سو رسانه‌های انگلیسی با فضاسازی به دنبال تحمیل هزینه این اقدام ایران بودند و از سوی دیگر نیز مقامات این کشور در دیدارهای‌شان با مقامات ایران به موضوع آزادی این متهم امنیتی به عنوان یکی از اولویت‌های لندن اشاره می‌کردند. آزادی این متهم امنیتی به قدری برای انگلیس حائز اهمیت بود که ترزا می، ‌نخست‌وزیر این کشور در دیدار حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، به موضوع آزادی این متهم دوتابعیتی اشاره کرده بود. او حتی 2 ماه بعد نامه‌ای به روحانی در ارتباط با این پرونده نوشت و خواستار توضیح تهران درباره اتهامات زاغری شده است. اما دستگاه قضایی در این پرونده تسلیم درخواست طرف انگلیسی نشده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec