printlogo


کد خبر: 179448تاریخ: 1396/5/17 00:00
با افتتاح خط ۸ متروی تهران، قطار شهری به فرودگاه امام‌خمینی(ره) رسید
تکمیل خطوط متروی پایتخت

گروه اجتماعی: محمدباقر قالیباف، عصر دیروز طی سخنانی در آیین افتتاح و بهره‌برداری از خط 8 متروی تهران، ضمن تقدیر از یکایک کارگران، مهندسان و تمام زحمتکشان در ساخت این پروژه عظیم و مهم تاکید کرد: از همه عزیزان در دولت و بخش خصوصی که ما را همراهی کردند تقدیر می‌کنم. همچنین باید از مجاهدان در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و به طور ویژه از دوستان در مجموعه بانک شهر تشکر داشته باشم. یکی از سیاست‌های درست هدایت نقدینگی و جریان پولی و مالی به سمت رشد و توسعه در همین جا صورت گرفته است که از این جهت به دوستان در بانک شهر خداقوت می‌گویم.
وی تاکید کرد: آن روزی که در شهرداری‌های کشور تصمیم گرفته شد شهرداری‌ها بانکی داشته باشند، با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شدیم اما مبارزه کردیم و در نهایت بانک شهر شکل گرفت. امروز اگر نفسی در شهرهای کشور و در حوزه پیشرفت کشیده می‌شود به جهت حضور بانک شهر در پروژه‌های شهری است.
قالیباف در ادامه خاطرنشان ساخت: خطاب به خودم و همه کسانی که به برکت این نظام مقدس جمهوری اسلامی در مسند مسؤولیت قرار گرفته‌اند عرض می‌کنم که خون شهدا در کنار تحمل، صبر و استقامت مردم این فرصت‌ها را در اختیار افرادی همچون بنده در سطوح مختلف گذاشته است. اگر ما ذره‌ای از انجام وظیفه خود در حل مشکل مردم غفلت کنیم نه در دنیا و زندگی خود خیری خواهیم برد و نه اجر اخروی خواهیم داشت؛ فردا نیز در پیشگاه خداوند شرمنده هستیم.
   نباید در مسیر خدمت به مردم مانع‌تراشی کرد
وی با بیان اینکه باید خدمت به مردم را بر همه چیز ترجیح دهیم و در راه خدمت به مردم مانع تراشی نکنیم، تاکید کرد: هر کاری که می‌خواهیم بکنیم با هر گرایش، دین، مذهب و سلیقه‌ای نباید پا روی انسانیت و آزادگی بگذاریم.
شهردار تهران با اشاره به روزهای پایانی تیم مدیریتی شهرداری و شورای شهر، ابراز داشت: این روز‌ها و هفته‌ها در رسانه‌ها و فضاهای مجازی حرف‌هایی می‌شنویم و می‌بینیم. البته ایرادی ندارد، چرا که رسالت رسانه و خبرنگار هم همین است اما ما مدیران باید توجه کنیم که چه می‌گوییم و چه کاری انجام می‌دهیم.
   رسالت خبرنگار تسریع در پیشرفت، تصحیح و شفافیت است
قالیباف ضمن تبریک ۱۷ مرداد ماه، روز خبرنگار به تمام زحمتکشان عرصه رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی، ابراز داشت: این خبرنگاران هستند که می‌توانند مسیر پیشرفت را سرعت داده، تصحیح کنند و شفافیت را در جامعه به وجود بیاورند.
وی با اشاره به سخنان خود در افتتاح تونل شهدای غزه و بزرگراه شهید همدانی، تاکید کرد: گاهی اوقات می‌شنویم گفته می‌شود ما آماده هستیم تا شهر سوخته تحویل بگیریم یا اینکه ما باید ده‌ها سال از این شهر آواربرداری کنیم! اینها ادبیات جدیدی است که به گوش می‌رسد؛ به این ترتیب اگر خط 8 مترو افتتاح می‌شود، باید از این کار آواربرداری کرد! یعنی در آینده باید بیایند و این آوار را بردارند!
   متروی تهران ۱۲ سال قبل حتی ۲ خط کامل نداشت
شهردار تهران خاطرنشان کرد: مردم صبح تا شب در شهر تردد می‌کنند و اطراف خود را می‌بینند. از این رو نیازی به ارائه آمار و ارقام نیست. روزی که ما این شهر را تحویل گرفتیم، خط یک و یک خط نیمه در شهر فعال بود، یعنی یک به علاوه ناقص مترو‌ وجود داشت به نحوی که شهروندان می‌توانستند از ایستگاه حقانی سوار مترو شود و تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) بروند و از ایستگاه صادقیه سوار شوند تا ایستگاه دردشت تردد کنند. بنده 12 سال قبل این شرایط را تحویل گرفتم اما امروز که وارد قطار می‌شوید دیگر شبکه‌ها به حدی زیاد است که باید دقت کنید ایستگاه‌ها و خط‌های مترو را از دست ندهید تا بتوانید در خطوط جا‌به‌جا شوید.
   کار احداث خطوط متروی تهران تمام شده است
وی یادآور شد: امروز این شهر صاحب 8 خط مترو شده و خطوط متروی پایتخت به اتمام رسیده است اما می‌شنویم که این اقدامات می‌شود خرابه و شهر سوخته! همینطور گاهی اوقات می‌شنویم گفته می‌شود شهرداری پل ساخته، بزرگراه ساخته ولی مترو نساخته است! من نمی‌دانم مترو نساختیم یعنی چه؟
قالیباف با اشاره به برخی مسائل مطرح شده در طول ماه‌های گذشته، عنوان داشت: حداقل تا دیروز می‌شنیدید که می‌گفتند رویکرد‌ها در شهرداری تهران در طول ۱۲ سال گذشته غلط بوده و اهداف شهرداری در این مدت اشتباه بوده است. همینطور می‌گفتند در شهرداری نمی‌دانستند با چه هدفی حرکت می‌کنند، اینها تنها سازه‌ساز هستند و رویکرد، راهبرد و چشم‌انداز ندارند.
   انصاف داشته باشید
شهردار تهران یادآور شد: البته ما در پاسخ به این اظهارات چیزی نگفتیم اما اگر هر انسان منصفی برنامه‌ای را که بنده در دی‌ماه سال ۸۴ در شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردم نگاه کند، شاهد خواهد بود رویکرد ما در شهر تهران مشخص بوده است و همه محور‌ها روشن و مکتوب است که این برنامه را تقدیم شورای شهر دوم کردم.
   برنامه‌های نامزدهای شهرداری چیزی بیشتر از برنامه سال ۸۴ ما ندارد
وی تاکید کرد: این اقدام شورای شهر پنجم که تلاش می‌کنند قبل از آغاز دوره رسمی، شهردار را مشخص کنند و یک روز هم وقت را از دست ندهند، واقعا قابل تحسین است. ۱۴ مرداد ماه نیز روزی بود که ۵ نامزد شهرداری تهران برنامه‌های خودشان را به شورا ارائه دادند و برنامه‌های آنها نیز در رسانه‌ها آمد؛ از رسانه‌ها و افکار عمومی خواهش می‌کنم به برنامه‌ها نگاه کنید؛ اگر یک حرف اضافه‌تر از برنامه سال ۸۴ ما زده بودند، ما حرف‌مان را پس می‌گیریم. حتی در این برنامه‌های ارائه شده حرف‌های سال ۸۴ ما را به صورت کامل هم بیان نکرده‌اند.  قالیباف ابراز داشت: از این رو تا الان نشان داده شد که با این همه فضاسازی، راهبردهای شهرداری تهران و شورای شهر در دهه گذشته راهبرد درستی بوده است؛ هم اکنون آنها هم به همین نکته رسیده‌اند اما چه نیازی به این همه جوسازی در 3 ماه گذشته بود؟ در این مدت گفته می‌شد ما کار و برنامه‌ریزی بلد نیستیم، معنی شهر را نمی‌فهمیم و نمی‌دانیم شهرسازی یعنی چه! شهردار تهران خطاب به افکار عمومی تاکید کرد: شما برنامه‌های ارائه شده از سوی نامزدهای شهرداری تهران را نگاه کنید. در برنامه‌ها اصلا متن حرف ما زده شده است و به مواردی همچون ارتقای کیفیت زندگی در شهر، مشارکت مردم، شفافیت، هوشمندسازی، توسعه حمل‌ونقل، محیط‌زیست، آموزش شهروندی، شهر انسان‌محور و... اشاره شده است.
   مردم قضاوت می‌کنند
وی ابراز داشت: طبیعی است که وقتی خردجمعی وجود داشته باشد، همین موارد در برنامه‌ها گنجانده می‌شود و ما هم برنامه خود را با خرد جمعی ارائه کرده بودیم. از این به بعد که مشخص شد برنامه‌ها یکی است، مردم قضاوت خواهند کرد که از میان افراد و جریانات کدامیک به وعده‌ها، برنامه‌ها و شاخص‌های خود بهتر عمل می‌کنند. قالیباف در ادامه ابراز داشت: وقتی از حمل‌ونقل صحبت می‌کنیم، حمل‌ونقل زیرساخت و عدد و رقم دارد و قابل متر کردن است؛ همینطور وقتی از رویکرد مردمی سخن می‌گوییم، باید ببینیم شورایاری‌ها را چه کسی شکل داد؟ ۳۵۴ محله چطور ساخته شدند؟ هیات امنای محله چه کسانی هستند؟ این در حالی است که در خود دولت‌ها از دولت نهم و دهم تا دولت یازدهم مانع حضور مردم در انتخابات مردمی شورایاری‌ها شدند.
شهردار تهران ابراز داشت: من هم شهروند این شهر هستم و دلم برای شهر، کشور و انقلاب می‌سوزد. از این رو دوست دارم برای تحقق این راهبرد‌ها که همان راهبردهای گذشته ما است موفق باشند. البته در برنامه‌های ارائه شده، بعضی راهبرد‌های ما از قلم‌شان افتاده و فراموش کرده‌اند که آنها را بنویسند اما امیدوارم در اجرا بهتر و محکم‌تر این راهبرد‌ها را پیش ببرند. بدون شک ما و همه مردم شهر منفعت آن را می‌برند و این افتخار نظام اسلامی است.
   افتخار می‌کنم
وی در ادامه تصریح کرد: اگر از من بپرسند در زندگی‌ات به چه چیزی افتخار می‌کنی؟ می‌گویم افتخار می‌کنم آغاز جوانی‌ام را با امام خمینی (ره) و انقلاب او شروع کردم و در فرهنگ آن مرد بزرگ تربیت شدم. در ادامه 4 دهه از عمرم را در فرهنگ مجاهدت و خدمتگزاری سپری کردم. در پایان این دوره مدیریت شهری هیچ پاداشی برای من زیباتر از این نبود که پروژه‌ای را افتتاح کنم که آغاز آن از حرم حضرت امام (ره) باشد و در پایانش به فرودگاهی منتهی شود که دروازه ملی و جهانی است. وی در پایان گفت: من این را برای خودم بزرگ‌ترین توفیق می‌دانم و دست یکایک کسانی را که زحمت کشیدند می‌بوسم. ما تا زنده هستیم، خدمتگزار مردم عزیز، رئوف، شریف، نجیب، بامحبت و باگذشت خواهیم بود.
 محمدباقر قالیباف همچنین در حاشیه افتتاح خط 8 مترو تهران، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: خداوند بزرگ را شاکریم که امروز توفیق پیدا کردیم تا خط 8 مترو را به شبکه ریلی مترو یعنی  به همه هفت خط مترو متصل کنیم. وی تاکید کرد: براساس مصوبات تنها احداث مترو در محدوده شهر تهران برعهده شهرداری تهران قرار دارد اما از 2 دولت قبل بحث بود تا خط متروی فرودگاه حضرت امام (ره) از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت اجرایی شود. بنابراین کار را شروع کردند اما با مشکلاتی روبه‌رو بودند و در نهایت عملا این کار تعطیل شد.
قالیباف ابراز داشت: در ابتدا قرار بود تا خط متروی فرودگاه حضرت امام (ره) از سوی شهرداری تهران اجرایی شود اما سپس در دولت وقت گفتند خودمان این خط را اجرا می‌کنیم. البته در قانون نوشته شده است که متروی تهران و حومه همانند متروی تهران- کرج به صورت یکپارچه است؛ آن زمان دخالت‌های بی‌موردی صورت گرفت و نظرات بی‌موردی مطرح شد اما در نهایت این کار ۱۰ سال به تعویق افتاد. سرانجام در 3-2 سال اخیر تصمیم‌گیری شد تا شهرداری تهران این خط را اجرایی کند و امروز نیز این خط از سوی مجموعه مترو و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ساخته شده است.
بخشی از زیرساخت‌ها برای ادامه خط ۸ مترو تا پرند ایجاد شده است
شهردار تهران با اشاره به حومه‌ای بودن خط 8 مترو تصریح کرد: هم اکنون خط 8 مترو تا فرودگاه حضرت امام (ره) تکمیل شده و طبیعتا از آنجا به بعد باید حدود ۱۹ کیلومتر تا بعد از فرودگاه امام (ره) ادامه پیدا کرده و به شهر پرند برسد. البته هم‌اکنون بخشی از زیرسازی‌های مورد نیاز در ادامه مسیر انجام شده است و امیدوارم آن بخش هم با سرعت تا پرند ادامه پیدا کند، چرا که مردم پرند برای رفت‌وآمد دچار مشکلات زیادی هستند. به گفته قالیباف تست خط 8 متروی تهران تا فرودگاه حضرت امام (ره) فروردین ماه سال جاری انجام شده و امروز افتتاح و بهره‌برداری از این خط به صورت رسمی صورت می‌پذیرد.
فعالیت شبانه‌روزی خط ۸ مترو
وی با اشاره به روند بهره‌برداری از خط 8 مترو گفت: خط 8 مترو نخستین خطی خواهد بود که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند، چرا که بخش عمده‌ای از مسافران فرودگاه حضرت امام (ره) در نیمه‌های شب رفت‌وآمد می‌کنند، از این رو مناسب‌تر است مترو حتما در طول شب هم بتواند سرویس‌دهی مناسبی به مسافران داشته باشد.
بهره‌برداری از واگن‌های ویژه؛ بزودی
شهردار تهران از طراحی واگن‌های خاص خط متروی فرودگاه حضرت امام (ره) خبر داد و گفت: واگن‌های مخصوص خط 8 در حال ساخت است و مراحل نهایی ساخت آنها در کارخانه واگن‌سازی تهران انجام می‌شود. از این رو این واگن‌ها در چند ماه آینده به ناوگان اضافه می‌شوند که هم از جهت رنگ و هم از نظر مبلمان داخلی کاملا متفاوت است، چرا که مسافران فرودگاه حضرت امام (ره) از راه دور سفر می‌کنند و واگن‌ها باید بر اساس نوع نگهداری و جابه‌جایی بار و ساک مسافران مناسب باشد.
فعالیت خطوط ۴ و یک  مترو به صورت ۲۴ ساعته؛ در آینده‌ای نزدیک
قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: در آینده به دنبال آن هستیم تا خط مترو فرودگاه مهرآباد به فرودگاه حضرت امام(ره) به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کند تا 2 فرودگاه را به یکدیگر متصل کند. همچنین خط یک مترو از تجریش تا فرودگاه حضرت امام(ره) هم در آینده شبانه‌روزی خواهد بود اما هم‌اکنون خط مترو از فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه دروازه دولت در مرکز شهر به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و این سرویس‌دهی را به مسافران خواهد داشت.
برای تیم مدیریت شهری آینده آرزوی موفقیت دارم
وی با بیان اینکه امروز با افتتاح خط 8 مترو و اتمام نهایی و تست خط 6 پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسیده است، ابراز داشت: بعضا می‌گویند شهرداری تهران در این سال‌ها بزرگراه ساخت ولی مترو نساخت اما امروز می‌خواهم بگویم شهرداری و کارمندان شریف و زحمتکش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارک ساختند. امیدواریم تیم آینده مدیریت شهری هم گامی به جلو بردارد و برای آنها آرزوی موفقیت داریم.
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره ویژگی‌های خط 8 متروی تهران، گفت: بخشی از این خط به صورت زیرزمینی طراحی شده است که تا بعد از ایستگاه شهر آفتاب ادامه دارد، در ادامه خط مترو روی زمین اجرایی شده و پل‌های متعددی در طول مسیر دارد. همچنین در ورودی فرودگاه حضرت امام (ره) یک عرشه بزرگ پلی ساخته شده است، چرا که مترو باید از روی بزرگراه عبور می‌کرد.
وی با اشاره به معماری ایستگاه مترو فرودگاه حضرت امام (ره) تاکید کرد: به طور قطع زیباترین و بهترین سالن ترمینالی ما در حوزه فرودگاهی و ایستگاه‌های مترو در فرودگاه حضرت امام (ره) ساخته شده است.
افتتاح فاز ۲ باغ پرندگان تا پایان مرداد
قالیباف در پایان در پاسخ به سوالی درباره زمان بهره‌برداری از پایانه شرق و باغ پرندگان تهران نیز گفت: افتتاح پایانه شرق در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد. همچنین این تصمیم‌گیری صورت گرفته است تا مترو را 3 کیلومتر ادامه دهیم و به پایانه شرق برسانیم. در کنار این موارد فاز دوم باغ پرندگان به عنوان بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور با حدود 7 هکتار فضای مسقف قبل از اتمام مرداد ماه افتتاح خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0059 sec