طبق آمار، صادرات پسته در 4 ماه نخست سال با افت و کاهش 40 درصدی همراه شده، موضوعی که به اعتقاد برخی کارشناسان ریشه آن را باید در ضعف بازاریابی و شیوه سنتی کشاورزی جستوجو کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کیفیت پسته ایرانی و استعدادهای بالقوه موجود در این عرصه، از مؤلفههایی به شمار میرود که در صورت تعریف و طراحی برنامهریزی مدون و اصولی، میتوان از آن به عنوان ظرفیتی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی بهرهگیری کرد. با این وجود، آمار و ارقام منتشرشده از سوی گمرک ایران، موید افت 40 درصدی صادرات این محصول در 4 ماه نخست سال جاری است. اصغر کرمانیمقدم، یکی از فعالان و توزیعکنندگان عمده خشکبار و بویژه پسته در استان تهران با اشاره به تلاش ایالات متحده در طول سالیان اخیر برای ربودن گوی سبقت از ایران در حوزه صادرات پسته اظهار داشت: کیفیت پسته ایرانی در دنیا همتا ندارد و با اطمینان خاطر میتوان این ادعا را مطرح کرد که پسته ایرانی از حیث کیفی، بینظیر است اما متأسفانه آنچنان که باید، از این ظرفیت بالقوه بهرهگیری نشده است. وی افزود: خوشبختانه اخیراً گامهای سازندهای برای کشت پسته در چارچوبهای علمی و نوین برداشتهایم که به اعتقاد بنده این موفقیت گام و توفیق ارزندهای برای این حوزه به شمار میرود. این فعال در عرصه توزیع عمده پسته و خشکبار در استان تهران عنوان کرد: اصلیترین عارضه و نارسایی در این بخش را باید در بازاریابی غیرعلمی و ناآشنایی به اصول نوین نقشآفرینی در بازارهای جهانی جستوجو کرد. کرمانیمقدم گفت: آنچنان که در گزارشات رسانهها و جراید منعکس شده، کل ارزش پسته صادراتی ایران در 4 ماه نخست سال بیش از 173 میلیون دلار بوده که به واقع این عدد و رقم نشاندهنده افت 36 درصدی ارزش پسته صادراتی در مقایسه با سال گذشته بوده است. وی افزود: از نظر وزنی نیز صادرات این محصول قریب به 42 درصد افت داشته که این اعداد و ارقام برای یکی از کانونها و بزرگترین تولیدکنندگان پسته با کیفیت در جهان، شایسته به نظر نمیرسد. این فعال در عرصه توزیع پسته و خشکبار در استان تهران عنوان کرد: بررسیهای انجامشده نشان میدهد پسته ایرانی در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت داشته لذا در مجموع، افزایش قیمت نیز نتوانسته وضعیت را بهبود بخشد و به واقع شاهد افت ضریب صادرات پسته کشور از 2 منظر وزنی و قیمتی هستیم. مصطفی خدایاری، کارشناس بازار نیز با اشاره به نقش حائز اهیمت بازاریابی در فروش و عرضه محصولات تولیدی، صنعتی، زراعی، کشاورزی و...گفت: با بازاریابی حرفهای امکان پوشش بسیاری از کاستیها و نارساییها وجود دارد .