printlogo


کد خبر: 179634تاریخ: 1396/5/22 00:00
مجید رستگار، کارگردان برنامه تلویزیونی «همبازی» در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
به دنبال آشتی خانواده‌ها با بازی هستیم

گروه فرهنگ و هنر: اگر در سال‌های نه‌چندان دور، همسایه‌ها از سروصدای بازی کودکان در کوچه و محله سرسام می‌گرفتند و توپ‌های فراوانی برای شکستن شیشه خانه‌ها پاره می‌شدند اما با گذشت زمان و تغییراتی که تکنولوژی در جهان به‌وجود آورده است، مقوله بازی و سرگرمی برای کودکان دستخوش تحولات بسیار زیادی شده است. گسترش آپارتمان‌نشینی و تغییرات معماری در شهرها، کوچه‌ها را از وجود کودکان خلوت کرده است و بازی‌های جذاب رایانه‌ای توانسته آنها را یکجانشین اتاق‌های‌شان کند. بازی‌هایی که تخیل را به دنیای لایتناهی می‌کشد و در حالی که روی صندلی نشسته است او را به دنیاهای متنوع برده و تجربه‌هایی که در گل کوچک قابل به‌دست آوردن نبود را تجربه می‌کند.
به گزارش «وطن‌امروز»، صنعت بازی‌های رایانه‌ای به عنوان پرسود‌ترین صنعت در جهان شناخته می‌شود، صنعتی که 78 میلیارد دلار در سال گذشته سود خالص داشته است و کنسول‌های بازی نظیر پلی استیشن، ایکسباکس و... آنچنان پرسود بوده‌اند که توانسته شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و سونی را به این بازار بکشاند. اما در ایران مقوله «کپی‌رایت» آنچنان جدی محسوب نشده و با ارزان‌ترین حالت ممکن می‌توان گران‌ترین بازی‌های رایانه‌ای را خریداری و از آن استفاده کرد. به طور مثال خرید بازی فیفا بیش از 200 هزار تومان قیمت دارد در حالی که به راحتی می‌توان آن را با قیمت چند هزار تومانی و بعضا رایگان دریافت کرد. بدون شک ارزانی این محصولات موجب می‌شود تا کودکان و نوجوانان نیز از گستره وسیعی از بازی‌های رایانه‌ای سطح بالا بهره ببرند. این استفاده ارزان و آسان علاوه بر اینکه موجب تاثیرگذاری مشهود و ملموس در فرهنگ نسل جدید شده است، آنجایی برجسته می‌شود که بازی‌سازان داخلی بخواهند وارد عرصه رقابت شوند. توانایی کیفی بازی‌سازان آمریکایی با درآمد‌های پرسود خود هیچ نسبتی با بازی‌سازان تازه‌وارد اما کوشای ایرانی ندارد و در عین حال مصرف‌کنندگان نیز عادت به استفاده رایگان از بازی‌های مطرح جهانی کرده‌اند و دغدغه‌مندان فرهنگ در این اندیشه‌اند که چگونه می‌توان مصرف‌کنندگان ایرانی را قانع به استفاده از بازی‌های بومی کرد.
برنامه «همبازی» به نظر نخستین برنامه جدی سیما برای پرداختن به مقوله بازی برای کودکان است. البته «بازی» در این برنامه صرفا محدود به بازی‌های رایانه‌ای نبوده و بازی‌های تلفن همراه در کنار بازی‌های آپارتمانی نیز در زمره موضوعاتی است که این برنامه تلویزیونی به آن می‌پردازد. بررسی و معرفی بازی‌های رایانه‌ای، بازی آپارتمانی، اسباب‌بازی و مهدکودک و گفت‌وگو با فعالان و کارشناسان این عرصه از جمله آیتم‌های این برنامه تلویزیونی است که در 13 قسمت به همت جشنواره مردمی بازی عمار تهیه شده است. سردبیر این برنامه تلویزیونی درباره این برنامه گفته بود: امروز در بازارهای جهانی، بازی بالاتر از سینما قرار گرفته است اما متاسفانه این بازار در کشور ما معمولا به راحتی از طریق بازی‌های قاچاق خارجی تسخیر شده است به همین دلیل، لازم است از تولیدکنندگان و بازی‌های داخلی حمایت کنیم، اتفاقی که کمتر در رسانه‌های ما دیده می‌شود. نباید فراموش شود که در حال حاضر در بازار، بازی‌های ایرانی باکیفیتی داریم که متاسفانه از ابزارهای تبلیغاتی بی‌بهره هستند. ما در برنامه «همبازی» سعی کردیم مجموعه‌ای از داشته‌های خود را با توجه به زمان اندک و محدود برای مردم در معرض نمایش قرار دهیم. مهم‌تر از بُعد اقتصادی بازی‌ها، نبود سنخیت بسیاری از بازی‌های خارجی با فرهنگ ملی ما و تاثیر آنها در تربیت نسل آینده کشور هم از جمله نکاتی است که باید به آنها توجه کنیم. برنامه تلویزیونی «همبازی» به تهیه‌کنندگی محمدحسین بزرگی‌راد، سردبیری حسین گلزار و علیرضا بیات تولید شده و با اجرای مسعود غزنچای، از هفته آینده، روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 16:15 روی آنتن شبکه 5 سیما می‌رود، تکرار برنامه هم روز بعد، ساعت11:30 پخش می‌شود. به مناسبت پخش «همبازی» از آنتن شبکه 5 سیما، گفت‌وگویی با مجید رستگار کارگردان این برنامه تلویزیونی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
مجید رستگار، کارگردان «همبازی» گفت: برنامه «همبازی» به صورت کلی در چند بخش تولید شده که هدف اصلی آن معرفی بازی‌های مفید به مخاطبان بویژه کودکان و نوجوانان است؛ همچنین القای این مفهوم که اگر به بازی درست توجه شود، بازی بسیار پدیده خوبی می‌تواند باشد. وی با اشاره به محتوای برنامه «همبازی» بیان کرد: آیتم ویژه‌ای که در قالب این برنامه تدارک دیده شده، بخشی با عنوان «بازی‌های آپارتمانی» است که در این آیتم با ابزارهایی که به‌راحتی در داخل منزل پیدا می‌شود، بازی‌هایی خلق و به مخاطبان معرفی می‌شود. این کارگردان ادامه داد: بخش بعدی معرفی بازی‌هایی است که در مهدکودک‌ها انجام می‌شود؛ در این بخش اسباب‌بازی‌های ایرانی قدیمی در قالبی جدید به مخاطبان معرفی می‌شود که ابزارهای مورد نیاز برای آن توسط بسیاری از شرکت‌های داخلی تولید شده است. رستگار خاطرنشان کرد: در آیتم مهدکودک، شرکت‌هایی همانند «چوبین» که کار آن تهیه و تولید اسباب‌بازی‌های ایرانی برای بچه‌ها با چوب است، معرفی می‌شوند؛ در این آیتم بازی‌هایی از قبیل «لی‌لی»، «چوگان» و بسیاری از بازی‌های دیگر به مخاطبان و بویژه بچه‌ها نشان داده می‌شود. این کارگردان یادآور شد: ما نمی‌توانیم بچه‌ها و خانواده‌ها را به طور کامل از دنیای دیجیتال دور کنیم به همین دلیل برخی از بازی‌های مفید رایانه‌ای و اندرویدی به بچه‌ها و خانواده‌ها معرفی می‌شود تا آنها به سمت بازی‌های داخلی و بومی خوب گرایش پیدا کنند. وی تصریح کرد: در بخشی از برنامه، با فعالان عرصه بازی‌های دیجیتال و غیردیجیتال گفت‌وگو می‌شود و آنها از اهداف و شرایط فعالیت‌شان می‌گویند و بازی‌های خود را معرفی می‌کنند. این کارگردان تصریح کرد: برنامه «همبازی» دارای ریتمی سریع و تند است و با رفت و برگشت‌های زیادی که دارد مخاطب را خسته نمی‌کند. در حقیقت سعی شده با ریتم، موسیقی و رنگ و لعاب‌های لازم و مناسب فضای شادی پیش روی مخاطبان قرار داده شود. وی خاطرنشان کرد: بچه‌های دهه‌های 80  و 90 بیشتر تمایل دارند به صورت نشسته با موبایل، تبلت و رایانه بازی کنند یا اینکه جلوی تلویزیون بنشینند. چنین بچه‌هایی تحرکی ندارند، گوشه‌گیر شده و از محیط‌های عمومی فاصله می‌گیرند. به همین دلیل، نیاز برای ساخت برنامه‌ای تلویزیونی همانند «همبازی» احساس شد. رستگار اضافه کرد: یکی از اهداف مهم برنامه «همبازی» گرایش و جذب این بچه‌ها به سمت بازی‌های پرتحرک و همراه با خانواده و دوستان در محیط‌های عمومی است. البته درباره بازی‌های رایانه‌ای هم تولیدات مناسب را معرفی می‌کنیم. وی یادآور شد: برنامه‌هایی مانند «همبازی» برای استمرار نیاز به بودجه خوب و مناسبی دارد تا بتواند اثرگذ اری بلندمدت روی خانواده‌ها داشته باشد. این کارگردان متذکر شد: برنامه تلویزیونی «همبازی» نخستین تجربه در ساخت چنین برنامه‌ای است و 13 قسمت اول تولید شده، تجربه اول تیم سازنده برنامه است که به صورت فشرده تهیه شده و به‌رغم این مساله کار خوبی شده است. رستگار تصریح کرد: سرعت تولید و تحت فشار بودن عوامل جهت آماده کردن برنامه، مسلما موجب اشتباهاتی می‌شود، این برنامه هم همانند بسیاری از برنامه‌ها نقاط ضعفی دارد اما این موارد، قطعا در کارهای بعدی برطرف می‌شود. وی تأکید کرد: رویکرد و نگاه برنامه تلویزیونی «همبازی» در مواجهه با بازی‌های دیجیتال و غیردیجیتال مثبت و خوشبینانه است. این کارگردان توضیح داد: در غالب برنامه‌های تلویزیونی، تنها بازی‌های خارجی را معرفی و تبلیغ می‌کنند درحالی که در داخل کشور بازی‌های ایرانی بسیار باکیفیتی داریم که هم داستان دارند و هم موضوع‌شان درباره کشور خودمان است. در «همبازی» اقدام به معرفی و تبلیغ بازی‌های ایرانی خوبی همانند «خلیج عدن» کردیم. وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فرصت چندانی برای انجام بازی‌های مختلف ندارم اما اگر وقت داشته باشم، بازی‌های دسته‌جمعی را ترجیح می‌دهم چراکه با این بازی‌ها زندگی کرده و بزرگ شده‌ایم؛ البته بازی‌های موبایلی فکری هم انجام می‌دهم. این کارگردان در پایان تصریح کرد: تلویزیون و رسانه‌ها در فرهنگسازی و برخورد درست نسبت به بازی‌های دیجیتال و غیردیجیتال بسیار موثر هستند، اگر به این برنامه‌ها و بازی‌ها به شکل مناسبی ضریب داده شود، قطعا استقبال مخاطبان و مردم را به دنبال دارد.
 


Page Generated in 0/0240 sec