دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو با اعلام اینکه در حال حاضر قطعهسازی کشور نیازمند ۳ میلیارد یورو سرمایهگذاری ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری ریالی است، گفت: نگران اجرای درست قرارداد جدید رنو هستیم. آرش محبینژاد در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه قرارداد جدید رنو روی کاغذ خوب است و تمام شروط وزارت صنعت و منافع ملی رعایت شده است، اظهار داشت: ما نگران این هستیم که اجرای این قرارداد بینالمللی آن هم با این سطح از سرمایهگذاری با ابهاماتی همراه شود زیرا هنوز ضمانتهای اجرای این قرارداد مشخص نیست. وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست بعد از تغییر دولت یا وزرا مفاد این قرارداد به صورت دقیق اجرایی خواهد شد یا نه، افزود: ما نگران داخلیسازی 40 درصدی و حتی 70 درصدی محصولات در این قرارداد هستیم زیرا به تجربه ثابت شده با وجود اسناد بالادستی قوی، دولت و مجلس این اسناد را به صورت سلیقهای اجرا کردهاند. دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو تصریح کرد: امروز صنعت قطعهسازی کشور با مشکلات متعددی روبهرو است که در این زمینه برای رفع مشکلات و اجرای قراردادهای جدید داخلیسازی باید زیرساختهای لازم انجام شود. به همین منظور اعلام میکنیم در حال حاضر صنعت قطعهسازی کشور نیازمند 3 میلیارد یورو سرمایهگذاری ارزی و 10 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری ریالی است. محبینژاد با بیان اینکه براساس قرارداد جدید رنو باید تا اواخر سال 97 داخلیسازی 40 درصدی انجام شود، گفت: در برنامهریزیها داخلیسازی 70 درصدی آن هم ظرف 3 سال تدوین شده که به اعتقاد ما برای رسیدن به این رقم باید از همان روز امضای قرارداد روند داخلیسازی آغاز شود تا بتوانیم به برنامهریزیها دست پیدا کنیم. گفتنی است هفته گذشته قرارداد همکاری میان رنو و ایدرو در تهران به امضا رسید. در این قرارداد تعهد شده که حدود 300 هزار دستگاه خودرو تولید شود که در فاز اول تولید150 هزار دستگاه در دستور کار است و تا سال 2024 به 300 هزار دستگاه خواهد رسید. همچنین رنو در این مشارکت متعهد به صادرات 30 درصد محصولات شده است. در حال حاضر ١٥ قطعهساز ایرانی با رنو همکاری میکنند که قرار است این میزان به 60 قطعهساز برسد.