سالهاست بر احداث راه ارتباطی مستقیم 2 شهرستان مشگینشهر و سرعین به عنوان قطبهای گردشگری استان اردبیل تأکید میشود اما ارادهای برای احداث آن وجود ندارد. این دو شهرستان توانستهاند در دهههای اخیر به قطبهای گردشگری اردبیل تبدیل شوند، در حالی که مسیر ارتباطی مستقیمی برای آنها وجود ندارد و شهروندان باید با طی مسیر از اردبیل خود را به یکی از این دو شهرستان برسانند. سالهاست احداث راهی ۶۰ کیلومتری که میتواند ارتباط مستقیمی به این دو شهرستان بدهد، مطرح شده اما توسعه راههای گردشگری به حدی مورد غفلت است که آسفالتریزی مسیری به واقع کوتاه برای برقراری این جاده هنوز به صورت جدی دنبال نمیشود. راه ارتباطی سرعین و مشگینشهر جادههای روستایی و شن و ماسهای است و هنوز این دو شهرستان همسایه راه ارتباطی آسفالته ندارند. این مسیر ارتباطی که قرار است با دور زدن کوه سبلان محل اتصال سرعین به شابیل، لاهرود و مشگینشهر بوده و حتی مسیر ارتباطی جدیدی از مرکز تا شمال استان اردبیل بگشاید تحت نام کمربند سبز شناخته میشود. فرماندار سرعین معتقد است این شهرستان نیازمند برقراری ارتباط با مشگینشهر است تا بتوان زمینه تبادل مسافر و گردشگر را فراهم کرد. عاطف ناصری در گفتوگو با مهر تصریح کرد: توسعه گردشگری منوط به توسعه راههاست و این شهرستان از احداث مسیر ارتباطی با مشگینشهر استقبال میکند. وی علت تأخیر و در واقع عدم احداث این جاده را محدودیتهای اعتباری دانست و گفت: امسال راهوشهرسازی استان اختصاص اعتباری برای این جاده را در دستور کار دارد. از سویی فرماندار مشگینشهر نیز موافق احداث این جاده بوده و معتقد است اجرای کمربند سبز و راه ارتباطی سرعین- مشگینشهر نیازمند مطالعات زیستمحیطی است. میرعلی رحیمیزاد در گفتوگو با مهر، درباره علت عدم اجرای راه ارتباطی سرعین- مشگینشهر متذکر شد: ضروری است برای این جاده پیوست مطالعات زیستمحیطی تهیه شود. وی افزود: با توجه به اینکه دامنه کوه سبلان طبیعت کمنظیری دارد ضروری است مطالعات جامعی صورت گرفته و با تایید منابع طبیعی و محیطزیست این جاده اجرا شود. فرماندار مشگینشهر تأکید کرد: برقراری راه ارتباطی بین سرعین و مشگینشهر بیشک منجر به توسعه گردشگری شهرستان خواهد شد اما در ابتدا لازم است مطالعاتی صورت گیرد. جمعبندی اظهارات 2 فرماندار نشان میدهد جاده سرعین – مشگینشهر در سالهای گذشته به صورت جدی در برنامههای استان دیده نشده است. امسال اما تحرکات محدودی مشاهده میشود که منوط به تأمین اعتبار است. به طوری که مدیرکل راهوشهرسازی استان اردبیل درباره برنامه این دستگاه اجرایی برای احداث این جاده تأکید کرد: امسال 5 کیلومتر از حد واسط سرعین و سردابه به مناقصه گذاشته میشود. محبوب حیدری گفت: از وزارت راهوشهرسازی اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار درخواست شده و وزارت نیز قول مساعد داده است که اگر محقق شود، پروژه آغاز میشود. وی افزود: متأسفانه در اجرای راههای روستایی و گردشگری با مشکل اساسی روبهرو هستیم و اعتبارات با کمبود مواجه است. در عین حال نماینده مردم مشگینشهر در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع تصریح کرد: به منظور توسعه گردشگری استان اردبیل ضروری است ساخت راه ارتباطی سرعین- مشگینشهر تأمین اعتبار شود. ولی ملکی یکی از راهکارهای توسعه را تقویت زیرساختها بویژه در حوزه راه دانست و گفت: نخستین عامل توسعه گردشگری راه ارتباطی است. وی یادآور شد: بدون راه ارتباطی گردشگر حتی به یک منطقه سرشار از امکانات سفر نمیکند اما در صورت تأمین راه حتی به مناطق صعبالعبور نیز مسافرت خواهد کرد. نماینده مردم مشگینشهر در مجلس تأکید کرد: راه ارتباطی 2 شهرستان گردشگری سرعین و مشگینشهر منجر به تبادل مسافر در هر دو شهرستان و جهش قابلتوجه در گردشگری هر دو منطقه خواهد شد. ملکی گفت: درباره اجرای این پروژه با استاندار اردبیل نیز صحبتهایی صورت گرفته اما بخش دولتی به دلیل کمبود اعتبار این پروژه را اجرا نمیکند. سرعت لاکپشتی محورهای ارتباطی گردشگری در وضعیتی است که به تعبیر معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل مهمترین مانع توسعه گردشگری اردبیل در بخش زیرساختها، زیرساخت راه است. قادر تقیزاده گفت: زمانی که میخواهیم بسته گردشگری استان را به تورهای گردشگری معرفی کنیم مهمترین مشکل، راه عنوان میشود. وی افزود: به عنوان مثال هر چند جاذبههای گردشگری استان مورد توجه تورهای گردشگری قرار میگیرد اما درباره نحوه سفر به اردبیل و وضعیت زیرساختهای راه سوال میشود که عمدتاً میتوانیم گزینههای محدودی را پیشنهاد کنیم. معاون گردشگری میراث فرهنگی استان معتقد است در صورتی که زیرساختهای راه در استان اردبیل ارتقا یابد، شاهد جهش قابلتوجهی در توسعه گردشگری استان خواهیم بود.