printlogo


کد خبر: 179731تاریخ: 1396/5/23 00:00
سفیر چین در ایران در واکنش به انتقادها از مسدود شدن حساب ایرانیان در چین: صبر کنید
تحریم بانکی نرفته برگشت!
آمریکا بانک‌های ارائه دهنده خدمات به ایرانیان را محدود کرده است

گروه اقتصادی: حساب ایرانیان در چین همچنان مسدود است و سفیر چین در ایران توصیه کرده برای رفع این مشکل صبر کنید! به گزارش «وطن‌امروز» هفته پیش خبر مسدود شدن حساب ایرانیان در چین منتشر شد که و در این زمینه بانک مرکزی سکوت کرده است. این خبر از آن جهت اهمیت دارد که حتی در زمان تحریم، حساب ایرانیان در چین مسدود نشده بود اما در دوران پساتحریم و در روزهایی که دولتی‌ها اعلام کرده‌اند تحریم بانکی برداشته شده و روابط بانکی با کشورهای جهان داریم، این اتفاق رخ داده و معلوم نیست چین که متحد اقتصادی ماست به چه علت چنین اقدامی انجام داده است. البته در مسدود شدن حساب ایرانیان رد پای آمریکا و تحریم‌های ایران هم دیده می‌شود و اگر این موضوع صحت داشته باشد باید گفت اجرای برجام با این همه محدودیت جدید جای تامل دارد؛ محدودیتی که شامل تجار ایرانی شده و عملا تحریم‌های بانکی را بازگردانده است. دور دوم مذاکره با چین درباره مسدود شدن حساب ایرانیان در حالی آغاز می‌شود که سفیر این کشور خواستار صبر و تحمل از جانب ما شده است. یک ماه از بلوکه شدن حساب ایرانیان در بانک کشورهایی چون چین، کره، تایوان، آذربایجان، قطر، امارات، عمان و کویت می‌گذرد. برخی این اتفاق را نشأت گرفته از دور جدید تحریم‌های آمریکا به بهانه فعالیت‌های برحق موشکی کشورمان دانسته و عده‌ای دیگر نیز ریشه آن را در اجرایی کردن قوانین پولشویی و مبارزه با تروریسم (FATF)  در بانک‌های این کشورها بویژه چین که تأثیر آن بر فعالیت فعالان اقتصادی ما این روزها بسیار احساس می‌شود، معرفی کرده‌اند.  چندی پیش علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد به منظور بررسی و رفع این موضوع به کشور چین سفر کرده و با مسؤولان دولتی و بانکی مذاکراتی داشته است اما نتیجه‌ای جز ابراز علاقه‌مندی و تلاش لفظی چشم‌بادامی‌ها در این باره تاکنون دیده و شنیده نشده است. حالا نیز وزیر اقتصاد از دور دوم تلاش برای حل این معضل با کشور چین خبر داده و اعلام کرده است بزودی هیأتی از بانک مرکزی به منظور رایزنی با مقامات بانکی کشور چین عازم پکن خواهند شد. این در حالی است که مدیران بانک مرکزی با پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان جهت کسب اطلاعات بیشتر، اصل موضوع را به وزارت اقتصاد محول کرده و از پاسخگویی شانه خالی کرده‌اند. از سوی دیگر مسؤول ارتباط با رسانه وزارت اقتصاد نیز شفاف‌سازی بیشتر این موضوع را به مسؤولان بانک مرکزی ارجاع  داده و آنها را موظف به جواب معرفی کرده است. حالا پرده‌برداری از اسرار پشت پرده مشکل بلوکه شدن حساب‌های ایران بین 2 نهاد اقتصادی در هوا مانده است.
 بلوکه شدن حساب ایرانیان در  چین
علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: مشکل بلوکه شدن حساب ایرانیان تنها مختص کشور چین بوده  و در کشورهای دیگر هیچ حسابی از ما مسدود نشده است. وی درباره اینکه حل این مشکل وظیفه چه نهادی است، گفت: ابتدا باید دید منشأ مسدود شدن حساب‌ها چیست، ممکن است این موضوع ارتباطی به وزارت اقتصاد نداشته و ریشه بانکی داشته باشد یا برعکس.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تلاش‌های بسیاری برای  رفع این موضوع در حال انجام است و شنیده‌ها حکایت از برطرف نشدن آن دارد. فرید موسوی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: بلوکه شدن حساب شرکت‌های خصوصی ایرانی صادرکننده محصولات پتروشیمی توسط کشور چین چندان حاد نیست اما دولت ایران مصمم است با بانک‌های چینی محدودکننده روابط تجاری مذاکراتی انجام دهد به طوری که در آینده نزدیک سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی به چین سفر کرده و به ریشه‌یابی و رفع این مشکل خواهد پرداخت. موسوی تصریح کرد: دولت چین برای تنظیم روابط تجاری خارجی سامانه‌ای بین سیستم بانکی و گمرک تدارک دیده که این موضوع روابط تجاری ایران با چین را متحول کرده، البته این موضوع تنها مشمول کشور ما نبوده و برای تمام معاملات تجاری و خارجی چین به  اجرا درمی‌آید.  وی یادآور شد: اگر چه چین محدودیت‌هایی برای  خروج ارز از کشورش تدارک دیده اما مسؤولان آنها از رفع سریع این مشکل خبر داده‌اند.
  دور دوم مذاکره با چین آغاز می‌شود
 علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این باره اعلام کرد: در سفری که به چین داشتم با مقامات عالی چین از جمله مقام عالی سیستم بانکی این کشور، وزیر مالی و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین مذاکراتی انجام شد. وی ادامه داد: به طور قطع نظر دولت چین این است  که اگر مشکلی در روابط با ایران وجود دارد، برطرف شود و لازمه تحقق تجارت آسان و انتقال منابع صادرکنندگان برقراری روابط کارگزاری بین بانک‌های ایرانی و چینی است. وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: هیأت‌هایی از چین به ایران سفر کرده و همچنین هیات‌هایی از طرف ما نیز در حال سفر به چین هستند و امیدواریم بزودی محدودیت‌های موجود برطرف شود.
 ردپای آمریکا در بلوکه شدن حساب ایرانیان
 پانگ سن، سفیر چین در تهران با حضور در جلسه اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالاتی از سوی فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی مبنی بر مسدود شدن حساب ایرانیان در این کشور، گفت: دولت چین از مدتی پیش، یک بانک این کشور را به ارائه خدمات برای تجار ایرانی اختصاص داده  و به‌رغم اعمال برخی محدودیت‌ها علیه این بانک از سوی دولت آمریکا، خدمات‌دهی این بانک به تجار و بازرگانان ایرانی ادامه دارد.  وی افزود: دولت‌های 2 کشور ایران و چین تلاش‌هایی برای رفع مشکلات ایجاد شده در نقل و انتقال پولی میان دو کشور کرده‌اند. سفیر چین در تهران یادآور شد: درباره مسدود شدن برخی حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، مذاکراتی میان مقامات 2 کشور در حال انجام است و در این زمینه باید قدری صبر و تحمل داشت تا این مشکلات برطرف شود.
 


Page Generated in 0/0037 sec