printlogo


کد خبر: 179809تاریخ: 1396/5/24 00:00
چهارگوشه

مرگ 21 تن از حجاج خارجی در عربستان
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، یکشنبه به نقل از آمار روزانه اداره کل گذرنامه‌ها از مرگ 21 تن از حجاج خارجی بیت‌الله الحرام خبر داد. بی‌تدبیری مقامات سعودی در برگزاری مراسم حج تاکنون جان شمار بسیار زیادی از حجاج را گرفته و فاجعه منا یکی از نمونه‌های وحشتناک آن بوده است. براساس اعلام این مرکز، امسال 614 تن از حجاج به صورت هوایی و 8 هزار تن از راه‌های زمینی و 487 نفر نیز به صورت دریایی برای ادای مراسم حج، به سرزمین وحی سفر کرده‌اند.

نخست‌وزیر پیشین لیبی ربوده شد
در پی ناامنی‌های موجود در لیبی در سال‌های اخیر، یک گروه مسلح که هنوز هویتش مشخص نیست عصر یکشنبه علی زیدان، نخست‌وزیر پیشین این کشور را در زمان حضورش در یکی از هتل‌های طرابلس پایتخت این کشور ربود. دولت علی زیدان که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیری لیبی را برعهده داشت، با انتقاداتی درباره عدم توانایی در برقراری امنیت با گذشت 2 سال از سقوط رژیم معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی مواجه بود. زیدان در سال ۲۰۱۳ نیز توسط یک گروه مسلح ربوده و پس از چند ساعت آزاد شد.

داماد ولیعهد ابوظبی در میان زخمی‌های سقوط بالگرد در یمن
دولت امارات تاکید کرد زاید بن‌حمدان بن‌زاید آل‌نهیان، برادرزاده رئیس امارات در بین زخمی‌شدگان حادثه اخیر سقوط بالگرد اماراتی است که در قالب ائتلاف عربی در یمن فعالیت می‌کرد. زاید بن حمدان آل‌نهیان، یکی از نوادگان شیخ زاید بن سلطان آل‌نهیان موسس دولت امارات،‌ پسر حمدان بن زاید آل‌نهیان، برادر خلیفه بن زاید، رئیس کنونی امارات و همچنین داماد ولیعهد ابوظبی است. دولت امارات شنبه از کشته شدن 4 نظامی‌ این کشور  و زخمی شدن عده‌ای دیگر بر اثر سقوط بالگرد نظامی اماراتی در یمن خبر داد.

حمله تروریستی در بورکینافاسو
دولت بورکینافاسو اعلام کرد یک حمله تروریستی در مرکز اوآگادوگو- پایتخت این کشور- جان 17 نفر را گرفت و 8 نفر را مجروح کرد. به گفته شاهدان عینی، یکشنبه‌شب 3 فرد مسلح به سمت مشتریانی که در خارج از یک رستوران ترکیه‌ای حضور داشتند آتش گشودند. این احتمال وجود دارد که یکی از گروه‌های وابسته به القاعده در منطقه عملیات تروریستی بورکینافاسو را اجرا کرده باشد. در ماه ژانویه سال گذشته نیز 30 نفر بر اثر حمله‌ای تروریستی به یک کافه در پایتخت بورکینافاسو جان خود را از دست دادند.

حاشیه‌گردی مقتدا صدر  این‌بار در امارات
رهبر جریان صدر عراق شامگاه یکشنبه طی سفری رسمی وارد امارات شد و با ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. خبرگزاری رسمی امارات خبر داد مقتدا صدر و شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان در این دیدار موضوعات دارای اهمیت مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند. دفتر اطلاع‌رسانی مقتدا صدر نیز در بیانیه‌ای از استقبال گرم مقامات اماراتی از صدر خبر داده و نوشته است، دولت امارات یک هواپیمای خصوصی برای انتقال صدر در نظر گرفت. سفر صدر به امارات در کمتر از 2 هفته بعد از سفر رسمی به عربستان انجام شد.  امارات از موضع‌گیری‌های مقتدا صدر درباره عربستان که این کشور را به منزله «پدر» برای منطقه توصیف کرده بود، استقبال کرده است. مقتدا صدر بعد از سفر به عربستان و دیدار با محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، خواستار انحلال تشکیلات حشدالشعبی (بسیج مردمی) شده و از هوادارانش خواست برای تحقق این هدف در میدان التحریر بغداد تظاهرات کنند. مقتدا صدر همچنین گفته است من از یک‌ماه پیش گفته بودم بشار اسد باید کناره‌گیری کند. این موضع‌گیری‌های مقتدا صدر با استقبال بسیاری از مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد «سفر دوره‌ای» مقتدا صدر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس تازه شروع شده است!
 


Page Generated in 0/0185 sec