printlogo


کد خبر: 179943تاریخ: 1396/5/28 00:00
راهبرد نفوذ با پژواک صدا

مرتضی سویلمی*: برخی جریانات سیاسی، ماه‌های اخیر عامدانه یا ناآگاهانه پژواک صدای بیگانه هستند و در شرایط حاضر که منطقه درحال گذار از یک پیچ تاریخی است، نیروهای مسلح ما را که تمام‌قد در برابر استکبار ایستاده، تضعیف می‌کنند و ممکن است برخی افراد سیاسی در مرتبه ادراک‌سازی و از همه مهم‌تر  عامل پیاده‌سازی سناریو‌های عملیات روانی که می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه را به مسیر حرکت انقلاب اسلامی بزند هم در این جریان قرار بگیرند. نکته قابل توجه بعدی در این ماجرا، قلم‌فروشی و مزدوری است یعنی عناصر نفوذی براحتی با قلم خود مطلب علیه کشور و منافع ملی و ارزش‌های انقلاب اسلامی با هدایت غیرمستقیم سرویس‌های خارجی به‌صورت شبکه‌ای منتشر می‌کنند. آنها  تلاش کردند برخی خبرنگاران، مدیران و مسؤولان روزنامه‌های داخلی را با استفاده از ابزار‌های جدید ارتباطی به صورت کاملا هوشمند «مانند پروژه آمدنیوز» در اختیار بگیرند و بیشتر تیترها و برخی مقالات را به صورت همسو و مشترک منتشر کنند و در برخی موارد فشار بر نظام  ایجاد کنند.
باید گفت این هدف در قالب راهبرد نفوذ، چه فردی و چه جریانی، دستور کار آمریکایی‌ها و دیگران در ابعاد مختلف است و نهادهای اطلاعاتی کشور هم با این موضوع برخورد کرده و می‌کنند و آمریکا هم به دنبال آزادی برخی از این افراد است. باید مراقب و زمان‌شناس بود، حضرت علی(ع) تاکید دارند باید پیوسته در برابر دشمن هوشیار بود و هرگز دشمن را کوچک نشمرد. همچنین فرموده‌اند: «لاتأمن عدوا و ان شکر؛ از دشمن در امان نباش، هر چند از شما سپاسگزاری می‌کند».
از نظر امام علی(ع) باید پیوسته دشمن را زیر نظر داشت، اگر لحظه‌ای از دشمن غفلت کنیم، آسیب‌های فراوانی از ناحیه دشمن وارد می‌شود. ایشان می‌فرمایند: «من نام عن عدوه انبهته المکائد؛ کسی که از دشمن غفلت کند، حیله‌ها و کیدهای دشمن بیدارش خواهد ساخت».
آنچه اسلام واقعی را پس از پیامبر(ع) از انحرافات نجات داد رفتار امام علی(ع) در زمینه دشمن‌شناسی و شیوه برخورد با دشمنان بود. دشمن‌شناسی در نظر مولاعلی(ع) آنقدر بااهمیت است که آن حضرت شناخت دشمن را رمز بینش می‌دانند و تاکید می‌کنند جدی نگرفتن دشمن و توهم فرض کردن دشمن به معنی نشناختن دشمن است. امام(ع) با این بیان تذکر می‌دهند دشمن همواره در کمین نشسته است و باید مراقب و هوشیار بود.
یکی از پیامدهای جریان شوم نفاق در جامعه دینی، ظهور طبقه جدیدی از «قاعدین» و «بی‌تفاوت‌ها» است. بحران حقانیت و مشروعیت، جامعه را به تفرقه و بیراهه کشانیده و گروه دیگری را نیز به کناره‌گیری و بی‌تفاوتی سوق می‌دهد. درباره این رهاورد جریان نفاق، حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه خطبه ۱۹۴ می‌فرمایند: «منافق گمراه‌کننده، خطاکار و مشوق خطاکاری است».
امام علی(ع) یکی از رسالت های خطیر انبیا و امامان معصوم(ع) را شناسایی دشمن و معرفی آنها به مردم عنوان می‌کنند که از این طریق سلامت جامعه را تضمین می‌کردند. دوران حکومت علی(ع) مملو از درس‌های عبرت‌آموز در زمینه دشمن‌شناسی است، زیرا در مدت 5 سال حکومت، تمام هم و غم خود را صرف مبارزه با دشمن و هدایت منحرفان کردند. این تجربه گرانقدر باید الگوی حکومت‌های اسلامی بویژه جمهوری اسلامی قرار گیرد. پیروی از سیره امام علی(ع) و عبرت گرفتن از رفتار آن حضرت در شیوه برخورد و شناسایی دشمن می‌تواند ما را در شناسایی دشمنان یاری دهد. امیرالمؤمنین(ع) به کرات از خطر جریان نفاق در جامعه اسلامی سخن می‌گویند و تأکید دارند دشمنان با چهره نفاق، ارزش‌های اسلامی را زیر سوال می‌برند و زمینه‌های استحاله نظام اسلامی را فراهم می‌کنند. امام علی(ع) آن روز با جاهلان مقدس‌مآب مواجه بودند و جامعه اسلامی امروز ما نیز با افراد به اصطلاح روشنفکر و غربزده روبه‌رو است. هر دو جریان در یک نقطه اشتراک دارند و آن فهم نادرست از مبانی و تعالیم اسلام است، این ناآگاهی و جهالت باعث شده در مقابل نظام اسلامی جبهه‌گیری کنند.
*کارشناس ارشد روابط بین‌الملل


Page Generated in 0/0055 sec