printlogo


کد خبر: 180004تاریخ: 1396/5/29 00:00
معاون وزیرراه: دستمزد‌سالانه باید افزایش یابد
اعتراف دولتی‌ها به شکاف شدید هزینه و دستمزد

گروه اقتصادی: در حالی که فعالان کارگری اعتقاد دارند هزینه هر خانوار کارگری بیش از 2 میلیون تومان است اما طبق تصمیم‌گیری شورای دستمزد حداقل حقوق کارگران زیر یک میلیون تومان است. شکاف زیاد بین هزینه و دستمزد چالش بزرگی برای دولتی است که دوران رکود شدید را می‌گذراند. البته مسؤولان وزارت رفاه این شکاف را پذیرفته‌اند اما مشخص نیست چه تدبیری قرار است برای پر کردن این شکاف اندیشیده شود.  معاون وزیر کار با بیان اینکه با توجه به شکاف دستمزد و تورم از سالیان گذشته، شاهد عدم پوشش هزینه سبد معیشت هستیم، گفت: دستمزد سالانه باید به میزانی افزایش یابد که عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود. احمد مشیریان در گفت‌وگو با مهر، درباره برنامه این وزارتخانه برای کاهش فاصله حداقل دستمزد با هزینه معیشت که سال گذشته با توافق شرکای اجتماعی ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شد، گفت: حداقل دستمزد سالانه طبق قانون کار بر اساس توافق سه‌جانبه گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت در شورایعالی کار بررسی و تعیین خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در 4 سال گذشته تلاش شد حداقل دستمزد متناسب با نرخ تورم سالانه افزایش یابد، افزود: متاسفانه طی سالیان گذشته حداقل دستمزد متناسب با نرخ تورم رشد نکرده بود یا اینکه رشد نرخ تورم به میزانی بود که حداقل دستمزد را پوشش نداد، به همین دلیل در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم فاصله زیادی بین دستمزد و تورم ایجاد شده بود. معاون وزیر کار در امور روابط کار افزود: طی ۴سال گذشته همه‌ساله حداقل دستمزد متناسب یا بیش از نرخ تورم افزایش یافت، بنابراین بخشی از عقب‌ماندگی و شکاف دستمزد و تورم طی چند سال گذشته جبران شد. مشیریان گفت: با توجه به شکاف دستمزد و تورم ناشی از سالیان گذشته، امروز شاهد عدم پوشش هزینه سبد معیشت هستیم اما امیدواریم بتوانیم با همین روند علاوه بر پوشش نرخ تورم، بخشی از مطالبات و عقب‌ماندگی‌های دستمزد سالانه را جبران کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تعیین سقف مدت زمان برای رسیدن حداقل دستمزد به هزینه سبد معیشت وجود دارد؟ گفت: شاخص‌های تعیین حداقل دستمزد در قانون کار عنوان شده اما موضوعی مبنی بر تعیین مدت زمان رسیدن دستمزد به هزینه معیشت در قانون دیده نشده است، البته وظیفه ما به عنوان دولت جبران عقب‌ماندگی‌های دستمزد طی سنوات گذشته است. معاون وزیر کار افزود: نمی‌توان مدتی را برای رسیدن حداقل دستمزد به هزینه معیشت تعیین کرد به دلیل اینکه حداقل دستمزد با هزینه‌های واقعی فاصله زیادی دارد؛ در عین حال اگر دستمزد بدون ضابطه افزایش یابد می‌تواند منجر به رشد تورم و کاهش قدرت خرید شود. مشیریان تاکید کرد: باید سعی کنیم هم تورم را کنترل کنیم، هم میزان دستمزد را به گونه‌ای طی سال‌های آینده افزایش دهیم که عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود.
۷۸ درصد بیکاران، کار بلد نیستند
مدیرکل تعاون استان تهران با بیان اینکه ۷۸درصد جویندگان کار فاقد مهارت‌های فنی هستند، گفت: طرح کارورزی برای ارتقای مهارت‌های فنی جویندگان کار ویژه فارغ‌التحصیلان اجرایی شده است. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حاتم شاکرمی با اشاره به اینکه طرح اشتغال فراگیر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: اجرای طرح کارورزی با محوریت ارتقای مهارت فنی جویندگان کار بویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی، در سراسر کشور کلید خورده است. وی افزود: این برنامه شامل 4 طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان)، طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) و طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کسب‌وکار است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه با بیان اینکه برای برخورداری از اشتغال پایدار باید به مساله کارورزی توجه شود، اظهار داشت: کمبود تجربه عملی از مهم‌ترین مشکلات
پیش‌روی بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاهی است که تاثیر نامطلوبی بر آینده شغلی آنان می‌گذارد. شاکرمی گفت: دوره کارورزی فرصتی طلایی برای حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جهت حضور در محیط‌های صنعتی، تجاری و خدماتی است. وی با بیان اینکه در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضمن آشنا نبودن با فضای کسب‌وکار فاقد مهارت‌های لازم فنی نیز هستند، افزود: مهارت‌آموزی عامل کلیدی برای رفع چالش‌های اصلی جامعه یعنی بیکاری و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. وی با بیان اینکه ۷۸ درصد جویندگان کار در تهران فاقد مهارت‌های فنی هستند، اظهار داشت: طرح کارورزی با تاکید بر ارتقای مهارت‌های فنی جویندگان کار ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی در سراسر کشور بویژه تهران عملیاتی شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: طرح کارورزی سال گذشته در 4 استان کشور به‌صورت آزمایشی به مرحله اجرا درآمد و ۸۰ درصد کارورزان جذب بنگاه‌های اقتصادی مشمول طرح کارورزی شدند. وی ادامه داد: این طرح از جمله راهکارهای موثر در توسعه اشتغال توأم با مهارت‌آموزی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی محسوب می‌شود.
 


Page Generated in 0/0053 sec