printlogo


کد خبر: 180057تاریخ: 1396/5/29 00:00
نمایشگاه بین‌المللی دمشق با مشارکت 43 کشور خارجی آغاز به کار کرد
سیلی محکم سوریه به اتحادیه عرب

عبدالباری عطوان: آغاز فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی دمشق در پنجشنبه گذشته با مشارکت 43 کشور عربی و خارجی، در راس آنها روسیه، ایران، چین و نیز شرکت‌هایی به نمایندگی از 20 کشوری که روابط‌شان با سوریه را قطع کرده‌اند از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان نشان‌دهنده وقوع تغییری بزرگ در فضای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و نیز کمرنگ شدن ترس و نگرانی و نزدیک شدن به پایان جنگ است. تغییری که منظور ماست تسریع در عملیات بهبود اقتصادی و فرهنگی در سوریه پس از 5 سال خشکسالی ناشی از جنگ و درگیری ا‌ست که سایه سیاهی بر زندگی در این کشور عربی افکند.
حداقل برای ما مساله مشارکت چندین کشور عربی مانند مصر، عمان، فلسطین، لبنان، سودان، یمن، امارات، اردن، الجزایر و بحرین به عبارتی نصف کشورهای عضو اتحادیه عرب که عضویت سوریه را به تعلیق درآورد، جالب توجه بود.
 بثنیه شعبان، مشاور رئیس‌جمهوری سوریه به تلویزیون المیادین گفت بازگشت نمایشگاه بین‌المللی دمشق و استقبال چشمگیر از آن موید این است که جنگ در سوریه به پایان رسیده و سوریه همانطور که با تروریسم جنگید با حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در کشورش نیز می‌جنگد و شکست‌شان می‌دهد.
 اندکند کسانی که 6 سال پیش حضور هزاران سوری در نمایشگاه بین‌المللی دمشق و حتی خود پایتخت را پیش‌بینی می‌کردند، این یعنی طرح براندازی نظام و تجزیه کشور سوریه شکست بزرگی خورده است.
سوریه به سرعت به سمت ثبات و مرحله بازسازی می‌رود و حضور بیش از 1500 بازرگان به عنوان میهمانان نمایشگاه حکایت از چیزهای زیادی دارد. بازرگانان نماینده سرمایه‌ها هستند و برای بهره بردن از آفتاب و آفتاب‌گیری و هوای خوب سوریه نمی‌روند بلکه برای پیدا کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و قراردادهای آبادانی می‌روند تا به وسیله آنها سودهای کلان کنند.  امروز 10 کشور در نمایشگاه دمشق شرکت می‌کنند و سال آینده این تعداد قطعا افزایش می‌یابد، زیرا سوریه گام‌های بزرگ‌تری را در مسیر بهبود برمی‌دارد. اگر مخالفان دولت بار و بندیل خود را برای بازگشت به دمشق بستند و سخن از توطئه‌های تقسیم و تجزیه سوریه می‌زنند در حالی که برخی به دنبال وساطتی می‌گردند که راه را برای بازگشت به آغوش کشور باز کنند این خود یعنی تحول بزرگ و سریعی در صحنه سوریه در حال وقوع است که تأکید می‌کند سوریه به جایگاه طبیعی رهبری‌اش بازمی‌گردد. یکی از سیاستمداران مراکشی که طی سفر اخیرم به شهر طنجه به شکل اتفاقی با وی دیدار کردم، به من گفت تو درباره قانون آمریکا برای محاکمه کشورهای حامی تروریسم و صدور حکم‌ها برای دادن غرامت مالی به قربانیان تروریسم در آمریکا می‌نویسی، حالا آیا وقت آن نرسیده است که خواستار قانون «جاستا»ی عربی برای محاکمه کشورهای عربی شوی که از روی آگاهی و اصرار در جنگی ویرانگر در سوریه دست داشتند و به دلیل خرابی، ویرانی و کشتار در سوریه باید به مردمش غرامت دهند؟ و من این مقاله را درباره این جاستای عربی نوشتم.
 


Page Generated in 0/0055 sec