printlogo


کد خبر: 180062تاریخ: 1396/5/29 00:00
چهارگوشه

چین تسلیم فشارهای آمریکا شد
دولت آمریکا به تازگی سندی را تصویب کرده که به نمایندگی تجاری رئیس‌جمهور این کشور امکان می‌دهد برنامه‌ها و اقدامات تجاری چین را مورد بررسی قرار دهد. بر اساس این سند، در صورتی ‌که چین از دیدگاه آمریکا ناقض مقررات تجاری قلمداد شود، واشنگتن تعرفه‌های تجاری سنگینی روی واردات از چین اعمال خواهد کرد. به همین سبب چین به همه وزارتخانه‌های دست‌اندرکار خود در امور تجاری دستور داده است درهای تجارت را به روی شرکت‌های خارجی باز کنند.

مخالفت عراقی‌ها با گشودن کنسولگری سعودی در نجف
بعد از اعلام هفته گذشته سفیر عراق در ریاض مبنی بر درخواست عربستان‌سعودی برای گشودن کنسولگری در نجف اشرف، اعتراضات سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای در داخل عراق با این اقدام در حال شکل‌گیری است.   محمد الصیهود، نماینده پارلمان عراق با اشاره به عدم وجود نشانه‌هایی از تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای سعودی‌ها، نسبت به گشودن کنسولگری عربستان‌‌سعودی در نجف اشرف هشدار داد. همزمان برخی کاربران عراقی در سطح شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی با عنوان «#لا_للقنصلیه _السعودیه» ایجاد کرده‌اند.

انفجار انتحاری در گذرگاه مرزی غزه
پس از حادثه تروریستی بامداد پنجشنبه در مرز غزه و مصر که منجر به شهادت یکی از اعضای گردان‌های القسام شد، دستگاه‌های امنیتی حماس چندین نفر را در باریکه غزه دستگیر کردند. در این انفجار علاوه بر عامل حمله که احتمالاً یک عضو داعش بود، یکی از نیروهای امنیتی جنبش مقاومت حماس نیز کشته شد. حماس در ماه‌های گذشته تدابیر امنیتی را در مرزهای جنوبی غزه با مصر تشدید کرده تا از حرکت سلفی‌های تکفیری بین مرزهای خود و شبه‌جزیره سینا جلوگیری کند.

کشته‌شدن 55 نظامی سعودی در مرز با یمن
منابع عربستانی جمعه اعلام کردند در تازه‌ترین عملیات انصارالله یمن 2 نظامی عربستانی در مرزهای جنوبی این کشور با یمن کشته شده‌اند. با کشته شدن این دو، تعداد سربازان عربستانی که طی 3 ماه گذشته در مرز با یمن کشته شده‌اند به 55 تن رسیده است. از زمان حمله عربستان به یمن، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به جنایات سعودی‌ها مقرهای نظامی و پایگاه‌های ارتش عربستان را در موازات مرز با یمن هدف قرار می‌دهند.

هواداران قطر در فهرست سیاه عربستان
 مشاور دیوان پادشاهی عربستان از تهیه لیست سیاه هواداران قطر و سیاست‌های خارجی این کشور درباره بحران روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با دوحه خبر داد و تاکید کرد، افرادی که نام‌شان در این لیست قرار گیرد، محاکمه خواهند شد. سعود القحطانی هشدار داد بر اساس این لیست، کسانی که علیه این 4 کشور توطئه کنند، محاکمه خواهند شد. عربستان، امارات، بحرین و مصر 15 خرداد گذشته با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد: برخی اطلاعات مهم حاکی است که آمریکا کمتر از 2 هفته پیش تمایل خود را برای گشودن کانال تماس با نظام سوریه از طریق یک طرف سوم یعنی سلطان‌نشین عمان ابراز داشت. روزنامه لبنانی الاخبار با اعلام این خبر افزود: براساس این اطلاعات، سلطان‌نشین عمان پیام‌های دوجانبه‌ای را (بین آمریکا و سوریه) رد و بدل کرد تا گفت‌وگو در مکان سومی برگزار شود. این روزنامه تصریح کرد: اما پاسخ سوریه – براساس  اطلاعات موجود - 2 جنبه داشت؛ اولا اینکه گفت‌وگو باید بی‌هیچ تردیدی در سوریه برگزار شود و دوما محتوای آن نباید فقط امنیتی باشد بلکه باید امنیتی – سیاسی باشد زیرا دمشق تمایزی بین این دو قائل نیست و معتقد است هر یک مکمل دیگری است و نمی‌خواهد به «صندوق کمک‌ها» تبدیل شود. به نوشته الاخبار، این تلاش تا لحظه کنونی از سطح ارزیابی وضعیت و تلاش اولیه برای برقراری تماس‌ها فراتر نرفته است اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته آن، از یک سو عقب‌نشینی از مهم‌ترین اولویت در سلطه مراتب اولویت‌های سابق و از سوی دیگر توجه دوباره بین‌المللی و آمریکا و فرانسه به نظام سوریه است.


Page Generated in 0/0061 sec