printlogo


کد خبر: 180077تاریخ: 1396/5/30 00:00
شهردار تهران مطرح کرد
تراکم‌فروشی فله‌ای در دهه 70

گروه اجتماعی: شهردار تهران با بیان اینکه توان حل مشکل آلودگی هوای تهران را داشتیم ولی دولتی‌ها مسؤولیت این کار را به شهرداری تهران واگذار نکردند، گفت: پرونده ساخت متروی تهران بسته شد.
به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف در برنامه شنبه‌شب «نگاه یک» درباره اصلی‌ترین مشکل شهرداری‌ها گفت: موضوع شهر و شهرداری در کشور ما مشکلات ریشه‌ای و اساسی دارد که مهم‌ترین بخش آن به مشکلات ساختاری و جایگاه شهرداری‌ها در نظام اداری و اجرایی کشور ما مربوط می‌شود. وی با بیان اینکه اگر نگاهی به بقیه کشورهای دنیا داشته باشیم - فارغ از نوع حکومت‌ها شامل گونه‌های جمهوری، پادشاهی، پارلمانی، ریاستی، متمرکز و فدرال – عمده این سیستم‌های حکومتی در سطح اداره شهر بنا به نوع سوابق و تجربه دیگر کشورها یک مدیریت یکپارچه شهری را دارند، اظهارکرد: امروز حتی در کشورهای جنوب غرب آسیا، شبه‌قاره هند و شرق آسیا و اروپا شاهد هستیم که مجموعه شهرداری‌ها از اختیارات ویژه‌ای برخوردار هستند، به نحوی که درباره امور زندگی روزانه مردم در حوزه‌های فرهنگی، بهداشتی، خدماتی و آموزش و پرورش به صورت یکپارچه پاسخگو هستند. یعنی واقعا شهردار هستند و مسؤولیت دارند اما در کشور ما اینگونه نیست. شهردار پایتخت ادامه داد: گاهی در محلات که بین مردم حضور پیدا می‌کنیم می‌بینیم توقع مردم روشنایی کوچه، مشکل آب و فاضلاب، مدرسه و... است اما درواقع مسؤولیت هیچ کدام از اینها با شهرداری نیست. آیا مردم از ما می‌پذیرند که مسؤولیت آن با ما نیست یا درست است این حرف را بزنیم؟ قالیباف با تاکید بر اینکه 70درصد جمعیت ما شهرنشین شده‌اند اما جایگاه شهرداری‌ها در نظام اداری و اجرایی کشور مناسب نیست، تصریح کرد: حتما موضوعاتی مثل محیط زیست، ورزش و میراث فرهنگی مهم است اما اداره شهرها اهمیت کمتری از این موارد دارد؟ وی با بیان اینکه در اغلب شهرهای دنیا شهرداری‌ها خودشان یک دولت محلی هستند، گفت: این حرف بدان معناست که همه نیازهای شهر در حوزه خدمات عمومی با مسؤولیت شهرداری است و آنها پاسخگو هستند اما سیستم اداری و اجرایی ما در کشور بشدت متمرکز است یعنی در همه موضوعات مرکزی تصمیم می‌گیریم و رفتار می‌کنیم.
عملکرد ما را مردم باید قضاوت کنند
شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند، اظهارکرد: اگر نگاهی به آمارها داشته باشیم، می‌بینیم مردم خوب ما در شهر تهران بویژه اهالی فرهنگ، نخبگان، متخصصان و گروه‌ها و اقشار اثرگذار دست به دست هم دادند و اتفاقات خوبی در شهر افتاد. این اتفاقات در
12 سال گذشته را اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم در حوزه توسعه شهری و پیشرفت زیرساخت‌های شهر اقدامات دوره اخیر مدیریت شهری با کل تاریخ شهرداری در شهر تهران قابل مقایسه است. وی در توضیح بیشتر افزود: در سال 84 که توفیق خدمت را پیدا کردیم کلا 157 تقاطع در این شهر شامل پل روگذر و زیرگذر و دسترسی‌ها بود اما امروز اینها به حدود 350 تقاطع رسیده و بیش از 2 برابر شده است. یعنی تعداد کل پل‌های ساخته شده در تهران در طول این 12 سال دوبرابر شده است. فقط در اتوبان امام علی به تنهایی 57 پل ساخته شده است.
احداث 57 پل تنها در بزرگراه امام علی
قالیباف با پرداختن به شرایط بزرگراه نواب بیان کرد: اتوبان نواب صفوی وقتی احداث شد شهر به 2  نیمه شد و ارتباط چپ و راست قطع شد و با حجم تراکم زیادی ساختمان در کنار اتوبان ساخته شده است. اما ما در اتوبان امام علی که از شمال تا جنوبی‌ترین نقطه شهر می‌رود، علاوه بر اینکه کندروها در اطراف برای دسترسی محلی وجود دارد و خط ویژه اتوبوسرانی دیده شده است، 57 پل شرقی و غربی داریم تا هیچ دسترسی قطع نشود. ضمن اینکه اتوبان را به منفی یک بردیم یعنی در سطح مردم هیچ چیزی نمی‌بینند و تمام پل‌های عابر پیاده نیز وجود دارد.
تراکم‌فروشی در تهران کنونی حرف گزافی است
قالیباف با بیان اینکه تراکم‌فروشی حرف گزافی است، گفت: خارج از ضوابط کسانی که خودشان مسؤول این کار هستند حرف گزاف و غیرمنطقی و غیرقانونی نگویند. تراکم یعنی شهروندانی که در این شهر زندگی می‌کنند براساس قوانین حقوقی دارند. کسی که 100 متر زمین دارد براساس طرح جامع تصویب شده تراکم پایه
120 متر از خیابان انقلاب به شمال دارد و از خیابان انقلاب به جنوب 180 متر تراکم پایه دارد. یعنی اگر 100 متر زمین داشته باشد 120 متر تراکم پایه دارد که حق عمومی همه شهروندان این شهر است و طبق قانونی است که تصویب شده است. براساس همان طرح جامع که به تصویب شورایعالی شهرسازی و دولت رسیده است یک تراکم مجاز هم وجود دارد، یعنی بارگذاری براساس طرح دیده شده است. ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه‌بندی‌ها 240 درصد و بعضی نقاط 360 درصد باشد اما همه اینها ضوابط دارد و به آن تراکم مجاز می‌گویند.
در دهه 70 هرچقدر پول می‌دادی تراکم می‌گرفتی
شهردار تهران با تاکید بر اینکه طرح جامع در شورایعالی شهرسازی تصویب می‌شود، بیان کرد: جالب است بدانید شهرداری‌ها هم خودشان عضو این شورا نیستند. طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 تصویب می‌شود که 7 عضو دارد و یک عضو از شهرداری و 6 عضو از دولت هستند. اینها براساس بررسی‌های کارشناسی صورت می‌گیرد. وقتی می‌گوییم تراکم، غرض تراکم پایه و مجاز است. در گذشته مردم می‌گفتند هر چقدر پول بدهی، آش می‌خوری، یعنی در دهه70 هر چقدر پول می‌دادی هر چه طبقه بیشتری می‌خواستی به شما تراکم می‌دادند. نمونه‌ها و عدد و رقم و آمار وجود دارد اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان اینگونه نبود که اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم خارج از این دو دریافت کند. اگر جایی ضوابط و مقررات
9 طبقه یا بلندمرتبه بود، هرگز از ظرفیت مصوبات بیشتر به کسی ندادند. البته اینجا تخلفات در اجرا بود که سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید برخورد می‌کردند که برخورد کردند.
پرونده متروی تهران بسته شده است
قالیباف افزود: خطوط مترو 34 کیلومتر در داخل تونل بوده و با خطوط روی زمین مجموعا حدود 75 کیلومتر بوده است اما امروز خطوط مترو 300 کیلومتر است و پرونده متروی تهران بسته شده است. الان بعضی طرح‌های توسعه را داریم و یکسری اکسپرس لاین‌ها هستند که شهرک‌های اقماری را به تهران متصل می‌کنند. الان متروی کرج به تهران می‌آید اما باید بتواند از طریق تونل به مرکز شهر بیاید در هر ایستگاه نایستد. در واقع قطار سریع‌السیر از وسط تهران باید عبور کند و در دو، سه نقطه مرکز شهر توقف داشته باشد و جابه‌جایی صورت گیرد. اما در محدوده داخل شهر تهران در طرح جامع 8 خط بوده است که 8 خط اجرا شده است. از سال 65 تا سال 85 برابر با 75 کیلومتر مترو ساخته شده که در این 12 سال مترو به
300 کیلومتر رسیده است. این موضوع کاملا روشن است و مردم خطوط را می‌بینند. از این رو همکاران من تلاش کردند هم پل، هم مترو، هم تقاطع‌ها و هم بزرگراه ساخته شود.


Page Generated in 0/0065 sec