printlogo


کد خبر: 180115تاریخ: 1396/5/30 00:00
دیپلماسی

نخست‌وزیر ترکیه:
در حال کار با ایران و روسیه برای تضمین صلح پایدار در سوریه هستیم
نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ به سوالی درباره سفرهای مقامات نظامی و دیپلماتیک ایران و روسیه به آنکارا گفت:‌ «ما در حال کار جمعی برای اطمینان از صلح پایدار در سوریه هستیم». به گزارش فارس،‌ در حالی که برخی رسانه‌های ترکیه از عملیات مشترک این کشور،‌ ایران و روسیه برای مقابله با القاعده و تروریست‌ها در «ادلب» سوریه خبر داده‌اند، نخست‌وزیر ترکیه به سوالی درباره سفرهای اخیر مقامات سیاسی و نظامی ایران و روسیه به آنکارا پاسخ داد. نخست‌وزیر ترکیه دیروز به فرودگاه آنکارا رفت تا نخستین سفر خود در این مقام را به سنگاپور انجام دهد. به گزارش دیلی صباح،‌ «بینالی ییلدیریم» در فرودگاه با برخی سوالات خبرنگاران  درباره مسائل منطقه بویژه سوریه مواجه شد. خبرنگاری از ییلدیریم درباره سفرهای اخیر مقامات نظامی و دیپلماتیک ایران و روسیه به ترکیه و موضوع «عملیات مشترک
3 کشور در ادلب سوریه» سوال کرد. نخست‌وزیر ترکیه بدون جواب دادن صریح به این سوال گفت: «ما داریم با هم کار می‌کنیم تا از یک صلح پایدار در سوریه اطمینان حاصل کنیم. هدف ما این است که آتش‌بس موقت را دائمی کنیم».

کاهش نقدینگی دلیل ناتوانی عربستان در جلوگیری از نفوذ ایران
یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشت عربستان سعودی به دلیل کاهش منابع مالی در سیاست مهار نفوذ ایران در منطقه ناکام مانده است. به گزارش تسنیم، یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشت کاهش منابع مالی عربستان سعودی موجب شده این کشور به این درک برسد که توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه را ندارد.  وبگاه بیزنس‌اینسایدر نوشت راهبرد عربستان سعودی در خاورمیانه در سال‌های گذشته توزیع پول در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه بوده است، اما در ماه‌های گذشته، محدودیت‌های مالی ریاض کاهش توان این کشور برای اعمال نفوذ حتی در شبه‌جزیره عربی را در پی داشته است.  این رسانه با اشاره به سیاست سال‌های گذشته عربستان برای تأمین مالی گروه‌های افراطی در منطقه نوشته است: «قدرت گرفتن داعش گواهی است که نشان می‌دهد چنین راهبردی می‌تواند نتایج ناخواسته به بار آورد. در واقع، تلاش عربستان برای توسعه نفوذ منطقه‌ای‌اش باعث  کاهش توان این کشور هم در داخل و هم در شبه‌جزیره شده است». مطابق این تحلیل «سعودی‌ها در حال رسیدن به این درک هستند که نمی‌توانند به تحولات پویای منطقه شکل بدهند. عربستان می‌تواند برای مخالفانش مشکل ایجاد کند اما نمی‌تواند مسیر آینده رویدادها را کنترل کند». رسانه آمریکایی نوشته است: «این تجربه موجب شد سعودی‌ها تمرکز تلاش‌های‌شان را بار دیگر به سمت مناطق نزدیک‌تر به داخل، در مناطقی مانند یمن معطوف کنند».
 


Page Generated in 0/0066 sec