نشست «گفتمان تئاتر دفاعمقدس» با حضور «ایرج افشاریاصل» مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاعمقدس، «مهرداد رایانی» مدرس تئاتر و مدیر بینالملل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و «مهدی حامدسقایان» مدرس تئاتر برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دفاعمقدس، سقایان با تاکید بر لزوم انجام سیاستگذاری بحث تئاتر دفاعمقدس، عنوان کرد: تمام کارها و حرفهای ما باید براساس کار پژوهشی باشد. تئاتر قوی باید دارای استقلال، استمرار و مبتنی بر کیفیت باشد. وی اظهار داشت: سالنهای نمایش زیادی در تهران وجود دارد که در طول سال خالی است و خاک میخورد اما مسؤولان حاضر نیستند آن را به نمایش تئاتر دفاعمقدس اختصاص دهند! سالها پیش خانههای فرهنگ در تهران برای استفاده مردم بنا نهاده شدند اما مدتهاست این مراکز یا ورشکست شدهاند یا اینکه به دلیل عدم وجود فکر، خالی از مخاطب هستند. این پژوهشگر فرهنگی افزود: نگاه بروکراسی در خانههای فرهنگ رواج پیدا کرده است و فکری وجود ندارد، در حالی که باید به این مراکز و خانواده و جامعه، فکر تزریق کرد. ریشه تئاتر دفاعمقدس باید در مدرسه و مهدکودک ترویج داده شود در حالی که امروز در مدارس ما درس و آهنگ انگلیسی پخش میکنند. سقایان ادامه داد: دفن شهدای گمنام در مناطق مختلف شهر یک اتفاق بزرگ است که باید ادامه داشته باشد اما نکتهای که نباید از آن غفلت کرد، انجام فعالیتهای فرهنگی در کنار مزار این شهیدان است. جریان فرهنگی برای تاثیرگذاری باید به روز بوده و مداوم جریان داشته باشد تا تاثیرگذار باشد. ارزشهای دفاعمقدس باید به جامعه قدرت، ایمان، ایثار و فداکاری بدهد نه اینکه فقط در پوستر و پلاکارد و آمار بماند. وی گفت: 90 درصد تئاترهایی که به نمایش گذاشته میشوند کارهای مضمحل و فاقد ارزش فرهنگی و هنری هستند و من اجازه نمیدهم اعضای خانوادهام آنها را ببینند و بسیاری از هنرمندان تئاتر نیز حاضر نیستند به دیدن آنها بروند. امروز تئاتر ما به تئاتر گیشه تبدیل شده است و این مساله به دلیل فقر فرهنگی جامعه است. ما باید به مردم یاد بدهیم تا وقت خودشان را صرف دیدن چنین آثاری نکنند. این مدرس تئاتر بیان کرد: تئاتر دفاعمقدس باید همه مولفههای زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. برخیها تئاتر دفاعمقدس را برای خودشان مونوپل کردهاند و با ایدههای کهنه و فسیلشده جلوی پیشرفت آن را گرفتهاند در حالی که ما امروز در تئاتر دفاعمقدس به ایده و فکر نو و جوان نیازمندیم. سقایان یادآور شد: فرهنگ تئاتر دفاعمقدس تنها تئاتری است که پس از انقلاب اسلامی و دفاعمقدس بر خانوادهها و زندگی مردم تاثیرگذار بود و امروز نیز میتواند تاثیرگذار باشد. فقط باید به یاد داشته باشیم که امروز دهههای 60 و 70 نیست و تکنولوژیهای مدرن ظهور کردهاند و نیاز است ما نیز کششهای جدیدی را در تئاتر دفاعمقدس به وجود آوریم. همچنین مهرداد رایانی با اشاره به لزوم دوری متولیان دولتی از جهتدهی تئاتر دفاعمقدس اظهار داشت: متولیان دولتی باید اجازه دهند تئاتر دفاعمقدس مسیر خودش را پیش ببرد و در مسیر پیشرفت طبیعی حرکت کند. مشاهدات نشان میدهد امروز مخاطبان نسبت به تئاتر دفاعمقدس ارادت بیشتری پیدا کردهاند و با رضایت قلبی به دیدن تئاتر میروند. وی افزود: موضوع شهدای غواص یک بسیج ملی را به وجود آورد و مردم خودشان مراسم استقبال را پیش بردند. همه این اتفاقات نشان میدهد مردم نسبت به موضوع دفاعمقدس حساسیت دارند. در حوزه تئاتر دفاعمقدس نیز تولیدات موفقی در طول چند سال گذشته صورت گرفته است. به طور کلی وضعیت ما در حوزه تئاتر دفاعمقدس خوب است. این مدرس تئاتر با ارائه آماری از مراکز فعال در حوزه تئاتر گفت: 17 مرکز دولتی و 10 مرکز غیردولتی تصمیمگیرنده تئاتر در کشور وجود دارد. 6 دانشگاه دولتی و 60 دانشگاه غیردولتی، 46 آموزشگاه، 150 تالار در تهران و 110 مرکز در شهرستانها به تئاتر اختصاص دارد. 69 جشنواره ملی و 6 جشنواره بینالمللی و 47 انتشارات فعال در حوزه تئاتر وجود دارند که همگی نشان میدهند امروز تئاتر ایران بشدت در حال رشد است. مدیر بینالملل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اظهار داشت: معتقدم تا 10 سال آینده تئاتر ایران در عرصه بینالمللی خواهد درخشید. شاید به لحاظ کیفی نیاز داشته باشیم بیشتر کار کنیم اما درخشش ما در 10 سال آینده یک امر قطعی خواهد بود که ربطی به مدیریت دولتی نیز ندارد و توفیقات حاصله از درخشش و تلاش هنرمندان و گروههای هنری خواهد بود. رایانی تاکید کرد: تئاتر دفاعمقدس به عنوان یک برند اختصاصی و یک حرف ایدئولوژیک و ناب در جریان تئاتر کشور میتواند جایگاه ویژهای داشته باشد. فضای رانتی و آفتزدهای در تئاتر ما وجود دارد اما تئاتر دفاعمقدس اگر در دست متولیان اصلی خود باشد حتماً حرکتش رو به جلو خواهد بود. دولت و متولیان دولتی نباید نسبت به تئاتر دفاعمقدس نگاه دستورالعملی داشته باشند. همچنین ایرج افشاری با تأکید بر ترکیب تئاتر خصوصی و دولتی گفت: ما سعی کردیم در اتاق فکر به این نتیجه برسیم که ابتدا هنرمند کار خود را انجام دهد و با مخاطب ارتباط بگیرد و بعد که کار رونق گرفت، وارد عمل شویم، یعنی قرار نیست از هر کار دفاعمقدسی حمایت کنیم. وی در ادامه یادآور شد: از این دست آثار تعزیه میتوان رازهای موفقیت را به تئاتر دفاعمقدس تزریق کرد، همچنین به اعتقاد من حمایت دولتی هم آسیبزننده و هم پیشبرنده است اگر بدون کارشناسی باشد، یک آسیب است اما زمانی که پژوهشی و کارشناسانه باشد، موفق است. خوشبختانه سیاست اجرایی ما الان این طور است که از کارهایی حمایت میکنیم که مخاطب داشته باشد.