گروه اقتصادی: از امروز خریداران پراید میتوانند بر اساس شماره ملی خود، یک دستگاه خودروی پراید از گروه خودروسازی سایپا خریداری کنند و بیش از آن امکان ندارد. رضا تقیزاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه نمایندگیهای فروش تا آذرماه این خودرو را پیشخرید کردهاند، افزود: ما فروش پراید به نمایندگیهای فروش در سراسر کشور را متوقف کردهایم و طرح فروش مستقیم به مصرفکنندگان نهایی را اجرایی کردیم؛ این طرح از سهشنبه آغاز شده و بر اساس آن تنها مصرفکنندگان نهایی به ازای هر کد ملی امکان خرید یک دستگاه خودروی پراید را دارند تا این خودرو به دست دلالان و واسطهها نرسد. تقیزاده افزود: دانشجویان و طلاب، زوجهای جوان، بازنشستگان و افراد جویای کار در اولویت خرید این خودرو در این طرح هستند. بهگونهای که متقاضیان از طریق اینترنتی ثبتنام کرده و پس از استعلام از نهادهای مربوطه، خودروی تخفیفدار دریافت میکنند. وی با بیان اینکه تولید پراید زیانده است و هر دستگاه پراید تولیدی زیان 3 تا 4 میلیون تومانی دارد، اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که هرچه زودتر تولید پراید را متوقف و تیبا و ساینا را جایگزین آن کنیم. وی ادامه داد: پراید ارزانترین خودروی تولیدی کشور است. تقیزاده افزود: پس از تولید آخرین دستگاه پراید تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی آن ارائه خواهد شد. نکته قابل تأمل در اظهارات تقیزاده، اعلام زیانده بودن تولید پراید است در حالیکه سایپا در همه این سالها بهدلیل سود سرشاری که از تولید، فروش و بازار پرمصرف آن برده است، برخلاف مصوبه سازمان ملی استاندارد و دستور صریح توقف تولید، باز هم آن را تولید میکند و اجازه دارد تا پایان امسال هم آن را بسازد. چندی پیش مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا به روزنامه ایران گفته بود: «در سال 94، کل فروش سایپا 9800 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 95 به 16 هزار و 800 میلیارد تومان رسید و در سال 96 باید به 25 هزار میلیارد تومان برسد». جمالی اضافه کرده بود: «سایپا به خروج پراید از خط تولید علاقهمند است. تنها دغدغه ما اقشار ضعیف جامعه هستند که همچنان مشتری این خودرو هستند. اگر خانوارها به این خودرو وابسته نبودند بهطور قطع این خودرو را زودتر کنار گذاشته بودیم. از آنجا که پراید مصرف بنزین کمی دارد، هزینه قطعات پایین است و خدمات پس از فروش خوبی دارد، خیلی از خانوادهها آن را ترجیح میدهند».