printlogo


کد خبر: 180613تاریخ: 1396/6/8 00:00
اعتراف وزیر صنعت، معدن و تجارت به عدم بهبود معیشت جامعه
قدرت خرید مردم به رقم ۱۶ سال قبل کاهش یافته است

گروه اقتصادی: کم‌توجهی به بهبود معیشت مردم همراه با کاهش قدرت خرید جامعه در کنار رکود و شرایط سخت تولید و صنعتگران در چند سال اخیر تا جایی بوده است که وزیر صنعت دولت دوازدهم در روز معارفه خود نتوانست بی‌تفاوت از کنار این موضوع بگذرد.  وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته و به رقم سال‌های ۸۰ تا ۸۱ رسیده است، بنابراین باید برای تحریک تقاضا اقدام شود که برنامه‌ریزی‌هایی در این ارتباط شده است. به گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری دیروز در مراسم معارفه خود و تودیع محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: امروز خوشحالم که بعد از آقای نعمت‌زاده مسؤولیت را برعهده دارم.  وی افزود: در زمان مسؤولیت آقای نعمت‌زاده اقدامات مناسبی انجام شد اما در هر صورت باید اذعان داشت قدرت خرید مردم کاهش یافته و به رقم سا‌ل‌های 80 تا 81 رسیده است، بنابراین باید برای تحریک تقاضا اقدام شود که برنامه‌ریزی‌هایی در این ارتباط شده است.  شریعتمداری گفت: بخش‌های زیادی از صنایع کشور با موضوع اقتصادی ساخت و ساز و مسکن در ارتباط هستند، بنابراین با رفتن به سمت رونق مسکن حتما بخشی از مشکلات صنعتی کشور نیز حل خواهد شد. وی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از عدم مسؤولیت‌پذیری برخی شرکت‌های خصولتی در اقتصاد کشور گفت: در صورتی که این شرکت‌های خصولتی به مسؤولیت خود عمل نکنند، در کشور ما را با بحران مواجه می‌کنند، بنابراین با آنها برخورد می‌شود و حتی اگر لازم باشد خودمان وارد شده و مسؤولیت‌های اجرایی را برعهده می‌گیریم. این مقام مسؤول در دولت دوازدهم تاکید کرد: سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی می‌توانست انقلاب بزرگی در ایران به وجود آورد.  به طور قطع اگر بخش خصوصی توانمند باشد و خصوصی‌سازی شکل گیرد بسیاری از مشکلات صنعت رفع خواهد شد. شریعتمداری تاکید کرد: کسانی که برای مالکیت حد و سقف تعیین می‌کنند در مقابل آنها خواهیم ایستاد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز با مشکلات نظام بانکی کشور مواجه هستیم، گفت: این مشکلات در صنعت و اقتصاد کشور اکنون بسیار جدی خود را نشان می‌دهد و صنعتی که با  بازده 5 تا 9 درصد فعالیت می‌کند نمی‌تواند نرخ بهره ‌امروز را پرداخت کند.  وزیر صنعت دولت دوازدهم خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برای اصلاح نظام بانکی کشور نباید تعلل کرد، زیرا این نرخ‌ها باعث می‌شود هر روز بر تعداد بدهکاران بانکی که از واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود و حتی به زندان می‌روند افزوده شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوع بهره‌وری در بنگاه‌های تولیدی گفت: ارتقای بهره‌وری در بنگاه‌های تولیدی باید به جد مورد توجه قرار گیرد و روند فعلی اصلاح شود.  همچنین یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت توجه به بخش معدن است که ظرفیت‌های فراوانی برای شکوفا شدن دارد. وی گفت: توسعه صنایع کوچک و متوسط در مناطق محروم در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم مورد توجه است و عدم توازن صنعتی را رفع می‌کنیم.  محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال از مسؤولیت‌هایی است که در مناطق محروم بیشتر به آن توجه می‌شود.  شریعتمداری در پایان صحبت‌های خود همچنین به موضوع توجه به صنایع نوبنیان و دانش‌محور تاکید و اعلام کرد این بحث‌ها مورد حمایت و توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم خواهد بود.
 نظام بانکی باید اصلاح شود
در ادامه این مراسم محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت گفت: برخورد بانک‌های خارجی با سرمایه‌گذاران ایرانی به مراتب مثبت‌تر از بانک‌های ایرانی است. محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت: اگر می‌خواهیم اصل 44 قانون اساسی اجرایی شود باید به اصلاح بانک‌ها توجه کنیم تا بخش خصوصی بتواند فعال شود. نعمت‌زاده ادامه داد: معاون اول رئیس‌جمهور یا شخص رئیس‌جمهور و سایر وزرای اقتصادی حداقل هفته‌ای یک روز در این مورد وقت بگذارند و نظام بانکی را ساماندهی کنند، حتی اگر لازم است برای اصلاح نظام بانکی، مشاور خارجی بگیرند. وی اظهار داشت: روز دوشنبه همین هفته با یکی، دو مدیر بانکی جلسه داشتم که می‌گفتند در بانک مرکزی وقتی راجع به بانک‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، به ما محل نمی‌گذارند.  نعمت‌زاده با بیان اینکه 4 سال عضو شورای پول و اعتبار بودم، یادآور شد: برخی تصمیمات کارآیی چندانی ندارد؛ سیستم بانکی باید اصلاح شود حتی اگر لازم است باید یک گروه از کشورهای پیشرفته و اروپا بیایند مسائل نظام بانکی را بررسی کنند و برایش نسخه بپیچند. نعمت‌زاده با بیان اینکه طی 39 سال گذشته هر وقت به بخش خصوصی اعتماد کردم، جواب مثبت گرفته‌ام، گفت: گاهی به بخش دولتی اعتماد کردم ولی جواب نگرفتم.
رکود، صنعتگران را بیچاره کرده است
همچنین رئیس خانه صنعت با بیان اینکه رکود صنعتگران را بیچاره کرده است، گفت: صادرات صنعتی آنطور که خواسته نظام است، انجام نمی‌شود.  سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در این مراسم گفت: به داد صنعت برسید، وضعیت صنعت از این حرف‌ها گذشته است، رکود ما را بیچاره کرده و وضع صادرات آنطور که خواسته رهبری و نظام است، پیش نمی‌رود. وی با بیان اینکه عوامل محیطی، صنعت را بیچاره کرده است، افزود: با وجود بانک‌هایی که نه رفتارشان از نظر مراجع تقلید، شرعی است و نه از نظر جوامع بین‌المللی قابل قبول است، صنعت نمی‌تواند رشد کند.  وی تأکید کرد: نزول اندر نزول، صنعتگران را بیچاره کرده و بهره ‌مرکب بانک‌ها ما را داغان کرده است.  تسهیلات وقتی به دست ما می‌رسد که دیگر نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
 


Page Generated in 0/0055 sec