printlogo


کد خبر: 180621تاریخ: 1396/6/8 00:00
سفیر سابق آمریکا‍: باید به پیروزی بشار اسد عادت کنیم
اهتزاز پرچم سوریه در قلمون غربی

تحولات در عرصه سوریه روند پرشتابی گرفته؛ میدان نبرد، وضع سال‌های قبل را ندارد و مواضع سیاسی در داخل سوریه، منطقه و جهان در قبال دمشق با تغییر قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است. چند روز پس از گزارش روزنامه تایمز درباره دست برداشتن غرب از پیش‌شرط کناره‌گیری بشار اسد، حالا سفیر سابق آمریکا در دمشق اذعان کرد که پیروزی بشار اسد در سوریه و حضور ایران در این کشور واقعیت‌های منطقه هستند که به آنها عادت خواهیم کرد. براین اساس، رابرت فورد، دوشنبه در گفت‌و‌گو با نشریه نشنال درباره آخرین تحولات سوریه گفت: «از شدت جنگ در سوریه کاسته شده و بشار اسد پیروز شده و در قدرت باقی خواهد ماند. ایران نیز در این کشور می‌ماند. این امر واقعیت جدیدی است که مجبور به پذیرش آن هستیم و کار چندانی نمی‌توان در این زمینه انجام داد.» وی در ادامه این گفت‌‌وگو درباره احتمال پیروزی مخالفان اسد بر وی گفت: «غیرممکن است که شورشیان بتوانند با توجه به متحدانی چون روسیه و ایران اسد را مغلوب کنند. این نبرد طولانی خواهد بود و شاید به بن‌بست برسد.» رابرت فورد در ادامه توضیح داد: «باید اذعان کرد وضعیت نظامی بشدت به نفع اسد، روسیه و ایرانی‌‌هاست و برگرداندن وضعیت غیرممکن است.» وی درباره تغییری که ممکن است در دولت بشار اسد رخ دهد، گفت: دولت سوریه در آینده هرگز دولت‌های محلی یا غیرمتمرکز را نخواهد پذیرفت. سفیر سابق آمریکا در سوریه افزود: چه‌بسا نخست‌وزیر یا برخی وزیران به بهانه اینکه یکی سری اصلاحات انجام شود، تغییر کنند اگرنه عناصر امنیتی نظام سوریه قطعا تغییر نخواهند کرد. فورد راجع به تعامل کشورهای اروپایی با نظام سوریه نیز تاکید کرد: اروپایی‌ها در جهت منافع‌شان عمل خواهند کرد چه‌بسا منافع آنها در همکاری امنیتی با سوریه باشد اما این مساله مستلزم بازگشایی سفارت‌شان در دمشق نیست.
طرح تروریستی صهیونیستی شکست خورده است
یک هیات اردنی که در دمشق حضور داشت دوشنبه با بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه دیدار و درباره مشکلات این کشور بحث و گفت‌وگو کرد. شعبان در این دیدار تصریح کرد که طرح کشورهای غربی رو به افول است و پیشرفت شرق یک امر حتمی است که قطبی اصلی در این جهان خواهد بود. این مسؤول سوری خاطرنشان کرد که سفر هیات اردنی به دمشق نشانگر پیروزی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در میدان نبرد و انعکاس‌دهنده آرمان‌های ملت‌های عربی است. وی بر شکست طرح تروریسم صهیونیستی تأکید و خاطرنشان کرد: «این امر ضرورتا بدین معنا نیست که ما پیروز شدیم؛ زیرا پیروزی طرح ما زمانی به دست می‌آید که طرح تروریستی صهیونیستی را با تلاش و کوشش در سطوح فرهنگی و تربیتی شکست دهیم». هیات اردنی نیز اعلام کرد که غرب می‌دانست اگر سوریه سرنگون شود پس از آن همه کشورهای عربی سرنگون خواهند شد و به تبع آن مساله فلسطین از بین خواهد رفت.
مرز سوریه با لبنان خالی از تروریست‌ها
ارتش سوریه اعلام کرد که سراسر مرزهای مشترک این کشور با لبنان از گروه‌های تروریستی پاکسازی شده است. آن دسته از نیروهای داعش که از مناطق حومه شهر عرسال لبنان به بخش غربی منطقه قلمون سوریه رفته بودند، این بخش را به سوی شهر البوکمال در شرق این کشور ترک کردند. ستاد اطلاعات جنگ ارتش سوریه چندی پیش اعلام کرد که نیروهای ارتش و مقاومت بر بلندی کوه قاره در قلمون غربی مستقر شده‌اند. پس از خروج داعشی‌ها از قلمون غربی، نیروهای ارتش سوریه و لبنان و حزب‌الله سراسر مرزهای مشترک این دو کشور را به کنترل خود درآورده‌اند و فقط چند کیلومتر در حومه جنوب غربی دمشق نزدیک مزارع شبعا هنوز پاکسازی نشده است. بدین ترتیب، با خروج همه تروریست‌ها ارتش سوریه با همکاری مقاومت به حضور داعش در القلمون غربی پایان داد. ارتش سوریه روز یکشنبه اعلام کرد  ارتش برای جلوگیری از ریخته شدن خون نیروهای خود، نیروهای مردمی پشتیبان ارتش و شهروندان عادی با آتش بس در غرب قلمون موافقت کرده است. این اولین بار است که ارتش با داعش آتش‌بس می‌کند. منابع نزدیک به ارتش سوریه و حزب‌الله اعلام می‌کنند که داعش با حزب‌الله به توافق رسیده است که در قبال عقب‌نشینی خود از مرزهای لبنان و سوریه و حرکت به سوی دیرالزور سرنوشت نظامیان ربوده‌شده لبنانی را مشخص کند.


Page Generated in 0/0051 sec