گروه اجتماعی: سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: برای اسناد ۱۲۵ میلیون ایرانی که از سال ۱۲۹۷ تکمیل و صادر شده، آرشیو الکترونیکی ایجاد کردهایم و هر کسی میتواند صددرصد خدمت را اخذ کند. به گزارش مهر، سیفالله ابوترابی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال از نظر سازمانی به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر وزارت کشور فعالیت میکند، عنوان داشت: در ۳۱ استان کشور ادارات کل تاسیس کردیم که در کنار آن بیش از هزار و صد اداره شهرستانی و نمایندگی را در سراسر کشور در اختیار داریم. وی درباره عملکرد سازمان ثبت قبل از انقلاب گفت: در سال ۱۲۹۷ نخستینبار ثبت احوال شکل گرفت و به عنوان اداره کل احصاییه در بلدیه تهران فعالیت کرد. شکل کلی ثبت احوال به سال ۱۳۰۴ بازمیگردد که طی 3 سال در غالب استانها در قالب اداره احصاییه فعالیت کردند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در حال حاضر ثبت احوال سکونتمحور است، خاطرنشان کرد: امروز با تدابیری که اندیشیده شده، اسناد ۱۲۵ میلیون ایرانی را که از سال ۱۲۹۷ تکمیل و صادر شده است به صورت آرشیو الکترونیکی ایجاد کردهایم تا هر کسی در هر جایی از کشور به هر یک از ادارات مراجعه کند، بتواند صددرصد خدمت را اخذ کند. وی با اشاره به افزایش سرعت عملکرد سازمان ثبت احوال در سالهای اخیر، عنوان داشت: وقتی آرشیو الکترونیک اسناد را اجرایی کردیم، دیگر استعلامها شامل مرور زمان نمیشود و عملا ابطال زمان صورت نمیگیرد. لذا در غالب ادارات، شناسنامه افراد را بهروز برای افراد صادر میکنند در حالی که در گذشته زمانبر بود.