printlogo


کد خبر: 181119تاریخ: 1396/6/19 00:00
اقتصاددانان در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره بی‌ثباتی بازار ارز هشدار دادند
آیا دلار 4هزارتومانی در راه است؟

اسدالله خسروی: ثبات بازار ارز در حالی از هم گسسته است که قیمت‌ها در این بازار چه رسمی و چه غیررسمی همچنان سیر صعودی را می‌پیماید و کسی هم جلودار آن نیست. به گزارش «وطن‌امروز» با وجودی که خیلی از مسؤولان روند رو به رشد نرخ ارز در چند روز اخیر را امری طبیعی و گذرا عنوان می‌کنند اما کارشناسان خبره اقتصادی معتقدند این افزایش بی‌معنای ارز در بازار رویکردی سازماندهی‌شده است و دولت با این روش به‌دنبال تامین کسری بودجه و افزایش درآمدهای خود است. البته هر چند اجرای برخی سیاست‌ها چون کاهش نرخ سود بانکی یا زمینه‌سازی برای تک‌نرخی شدن ارز ممکن است در بازار  و حوزه اقتصادی کشور تلاطم ایجاد کند اما در صورت بی‌توجهی بانک مرکزی به مدیریت بازار، این امکان وجود دارد که نبض بازار به دست سوداگران بیفتد. حال از آنجایی که دولت نیز به‌دنبال ارز تک‌نرخی است و از طرفی با کسری بودجه مواجه است، بنابراین عدم اقدام عاجل بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز شبهه‌برانگیز بوده، چرا که دولت با افزایش ملایم نرخ ارز دولتی همواره به‌دنبال نزدیک‌تر شدن قیمت ارز رسمی به قیمت بازار آزاد است. در چنین شرایطی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت باید بازار را مدیریت کنند تا افزایش بی‌محابا و بی‌دلیل نرخ ارز که اکنون دلار در بازار به بیش از 3900 تومان رسیده است، تاثیر منفی بر اقتصاد کشور بویژه اقتصاد خانوار نگذارد.
دولت با افزایش قیمت دلار به دنبال  تأمین کسری بودجه است
استاد برجسته اقتصاد کشور درباره افزایش قیمت ارز در بازار به «وطن امروز» گفت: قیمت ارز مدتی است در بازار بر مدار رشد قرار گرفته است در حالی که این افزایش قیمت با توجه به مدیریت شناور بانک مرکزی در تعادل قیمت‌‌‌‌‌‌ها غیرمنطقی و دارای شبهه است.  مهدی تقوی با بیان اینکه‌‌‌‌‌‌‌‌ بی‌توجهی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز بیانگر کسب درآمد دولت از طریق افزایش قیمت ارز در بازار است، گفت: از آنجا که میزان صادرات نفت و گاز کشور افزایش یافته، نرخ دلار در بازار باید ارزان شود نه اینکه دولت نسبت به تعادل قیمتی آن‌‌‌‌‌‌‌‌ بی‌توجه شود. وی خاطرنشان کرد: زمانی که دولت اذعان دارد درآمدهای ارزی کشور در حال رشد است در چنین شرایطی افزایش نرخ ارز در بازار معنایی ندارد، مگر اینکه به دنبال تامین منابع جدید برای سرپوش گذاشتن بر کسری بودجه باشد. وی افزود: دولت قول داده است در صورت کسری بودجه اقدام به چاپ پول نکند، بنابراین زمانی که کمبودهایی در تامین منابع حس شود تنها راه دولت در تامین بودجه و نیازهای مالی، افزایش قیمت دلار است بدون اینکه پول جدیدی وارد چرخه اقتصاد کند. این استاد دانشگاه و اقتصاددان تصریح کرد: مطابق تئوری‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی قیمت دلار در کشور باید پایین نگه داشته شود و شیب ملایم کاهشی نیز داشته باشد اما اکنون شاهد افزایش قیمت ارز هستیم. وی اضافه کرد: گرانی ارز در بازار به زیان اقتصاد کشور است، چرا که با توجه به واردات‌محور بودن اقتصاد کشور، دود گرانی ارز به چشم مصرف‌‌کنندگان می‌رود. این اقتصاددان تاکید کرد: قیمت ارز اکنون در بازار وحشتناک است و دولت باید با مدیریت درست، دقیق و کارشناسانه جلوی این افزایش قیمت را بگیرد، چرا که احتمال دارد نرخ دلار به بیش از 4 هزار تومان برسد.
افزایش نرخ ارز برای اقتصاد «سم» است
آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره افزایش نرخ ارز در بازار گفت: اگرچه اکنون افزایش میزان تقاضا برای مسافرت‌ها تاثیری بر بالا رفتن نرخ ارز در بازار گذاشته است اما بانک مرکزی باید مدیریت بازار را به‌دست گیرد و مانع افزایش قیمت ارز در بازار شود. وی با بیان اینکه خود دولت ارز را با قیمت بالا به صرافی‌ها می‌فروشد، گفت: عامل اصلی گرانی دلار دولت است، چرا که بخشی از گرانی ارز ناشی از بالا بردن قیمت آن توسط بانک مرکزی و بخش دیگر متاثر از سیاست کاهش نرخ سود بانکی است که بازارهای موازی سودآور برای سفته‌بازان ایجاد کرده است. این اقتصاددان گفت: زمانی که اتفاق خاصی در اقتصاد کشور چون کاهش شدید درآمدهای نفتی و... ایجاد نشده، رشد نرخ ارز مبهم و غیرمنطقی است. بغزیان افزود: تجربه نشان می‌دهد با بالا رفتن قیمت ارز در بازار کاهش آن به سختی امکانپذیر است، بنابراین دولت اکنون فرصت را غنیمت می‌شمارد تا با بالارفتن قیمت ارز درآمد کسب کند. وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز برای اقتصاد کشور «سم» است، گفت: از آنجایی که دولت واردکننده است و اقتصاد کشور همچنان واردات محور است، در چنین شرایطی دولت به کسب درآمد می‌نگرد و توجهی به آثار تورمی آن ندارد.
افزایش نرخ ارز باعث ایجاد فشار اقتصادی به اقشار مستضعف‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش نرخ ارز باعث ایجاد فشار اقتصادی به مردم،‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بویژه اقشار مستضعف و کم‌درآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود و تاثیرات تورمی سنگینی به همراه خواهد داشت. محمدمهدی مفتح درباره متوقف شدن فروش ارز مسافرتی به نرخ ارز مبادله‌ای گفت: متغیر نرخ ارز در اقتصاد کشور بسیار تعیین‌کننده است و ان‌شاء‌الله دولت با بررسی کارشناسانه و لحاظ تمام جوانب، بازار ارز را مدیریت کند. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: دولت نباید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درباره مدیریت بازار ارز تصمیمات عجولانه اتخاذ کند به دلیل اینکه نرخ‌‌‌‌‌‌ها در بازار ارز، تاثیرات گسترده‌ای در اقتصاد کشور به همراه دارد اما اگر دولت درباره متوقف شدن فروش ارز مسافرتی، به نرخ ارز مبادله‌‌‌ای، بررسی‌‌‌‌‌‌‌های لازم را انجام داده، به طور طبیعی باید تاثیرات اجرای این مهم را گزارش دهد. وی افزود: باید توجه داشت افزایش نرخ ارز باعث ایجاد فشار اقتصادی به مردم،‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بویژه اقشار مستضعف و کم‌درآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود و تاثیرات تورمی سنگینی به همراه خواهد داشت و باید بررسی شود که از افزایش قیمت دلار و تورم ناشی از آن چه کسانی منتفع‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شوند.  وی افزود: از دولت انتظار این است هر تصمیمی که در حوزه بازار ارز اتخاذ‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کند ابتدا در این رابطه بررسی کاملی انجام دهد و بویژه تاثیرات افزایش نرخ ارز را روی اقتصاد و معیشت مردم محروم ارزیابی کند.


Page Generated in 0/0061 sec