printlogo


کد خبر: 181132تاریخ: 1396/6/19 00:00
چهارگوشه

حمله ارتش عراق برای آزادی کرکوک؟
به گفته فرمانده محور عملیاتی گرمیان وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق، ممکن است نیروهای عراقی در روز برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی به شهر کرکوک حمله کنند. محمود سنگاوی که همزمان عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان است هشدار داده که جریان‌های سیاسی اقلیم باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این‌باره احساس خطر کنند. به گفته او، در شهر مندلی، اعراب بومی به صراحت از احتمال حمله خود در صورت برگزاری رفراندوم سخن گفته‌اند. گفتنی است که پیشمرگ‌‌‌‌‌‌ها پس از بازپس‌گیری استان کرکوک از داعش، به شکل هدفمند در حال عرب‌زدایی هستند.

افزایش بودجه دفاعی فرانسه
فرانسه بودجه دفاعی خود را به منظور مقابله با تهدیدهای تروریستی1/9 میلیارد دلار افزایش می‌دهد. نخست‌وزیر فرانسه با اعلام این خبر، تاکید کرد: این افزایش در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت زیرا ما در جهانی خطرناک زندگی می‌کنیم. این درحالی است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌تر در ماه جولای به منظور تلاش برای کاهش کسری بودجه از وزارتخانه‌ها بویژه وزارت دفاع خواست که هزینه‌های  خود را کاهش دهند.

تعلیق مجدد همه‌پرسی کاتالونیا
دادگاه قانون اساسی اسپانیا برگزاری همه‌پرسی درباره استقلال منطقه کاتالونیا را به حالت تعلیق درآورد. طبق این گزارش، دادگاه قانون اساسی اسپانیا با تکیه بر اینکه برگزاری چنین رفراندومی، بر خلاف قانون اساسی اسپانیاست، از برگزاری آن جلوگیری کرده است.
پیش از این بنا بود همه‌پرسی مزبور در تاریخ یک اکتبر برگزار شود. این رأی در پی شکایت ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا به دادگاه قانون اساسی و درخواست متوقف شدن همه‌پرسی صادر شد. کاتالونیا بخشی خودمختار در شمال شرقی اسپانیاست که به‌رغم برخورداری از زیرساخت‌های قوی بانکی و حمل‌ونقل دریایی، به دلیل پرداخت مالیات‌های سنگین به دولت اسپانیا، با 42میلیارد دلار بدهی به مقروض‌ترین ایالت این کشور تبدیل شده است.

چشم نوه پادشاه لیبی به قدرت
اوضاع آشفته لیبی باعث شده خاندان سلطنتی ظاهرا منقرض شده این کشور عربی شمال آفریقا دوباره در سودای قدرت ابراز وجود کنند. «محمد السنوسی» آخرین نوه «ادریس السنوسی»  آخرین و تنها شاه لیبی خود را برای تصدی ریاست دولت انتقالی پیشنهاد کرده است.
پدربزرگ او،  ملک ادریس کسی بود که استقلال لیبی از ایتالیا را در سال‌ 1951 مطرح و تا سال 1961 که حکومت کرد اما با کودتایی نظامی به رهبری معمر قذافی سرنگون شد. از آن پس دیکتاتور پیشین لیبی اعلام جمهوری کرد و لیبی شاهد پیشرفت‌های زیادی بود تا اینکه جمهوری لیبی هم به انحطاط کشیده شد و حالا این کشور تروریسم‌زده عملا چند پاره شده است. محمد السنوسی پنجشنبه گذشته در نشستی خبری که در پایتخت تونس برگزار شد، اعلام کرد: «بهترین راه‌حل برای حل سریع بحران لیبی، بازگشت به قانون اساسی 1951 است زیرا تنها سند حقوقی و قانونی کشور است». البته نوه آخرین پادشاه لیبی خود را یک چهره ملی بی‌طرف می‌کند و می‌گوید از طریق این طرح پیشنهادی به دنبال بازسازی مجدد نظام پادشاهی در این کشور نیست.

شکایت لبنان از رژیم صهیونیستی
لبنان از رژیم صهیونیستی به شورای امنیت شکایت می‌کند. به گزارش تارنمای القدس‌العربی، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان دیروز از هیأت دائمی این کشور در شورای امنیت خواست به دلیل «نقض حریم هوایی لبنان» شکوائیه‌ای فوری علیه رژیم اسرائیل به این شورا ارائه کند. درخواست باسیل پس از آن صورت گرفت که رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که هواپیماهای جنگی‌اش با استفاده از حریم هوایی لبنان، اهدافی در خاک سوریه را موشکباران کرده‌اند.


Page Generated in 0/0057 sec