printlogo


کد خبر: 181147تاریخ: 1396/6/19 00:00
تعامل یک‌طرفه

محمد حسن  اقتصاد: تعامل با دوستان و منفعت دوجانبه یا برد- برد بر سر موضوعی یا کالایی بسیار خوب و نیکو است اما تعامل یکسویه که طرف مقابل تعهدات خود را اجرا نکند مضر است و زیانبار. بدیهی است که چنین تعاملی ضعیف‌ترین روش و انفعال کامل مقابل متعامل و سلطه‌گران زورگو است.
به عبارت دیگر تعامل با ناقضان تعهدات بین‌المللی یعنی هضم و همراه شدن با سلطه‌گران زورگو که این تعامل با انقلاب اسلامی و آرمان‌های ملت و عرف جامعه ایرانی منافات تام و تمام دارد. نفی زورگو و سلطه‌گر از اصول انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. لذا افراد ضعیف و کم‌اطلاع دانسته یا ندانسته برای استکبار آوانس و امتیاز قائل می‌شوند. نرمش غیرقهرمانانه و دادن امتیاز به استکبار توسط حاکمان اجرایی یک کشور پیمودن مسیر یک طرفه تعامل است و عبور از خطوط قرمز و آرمان‌ها و منافع ملی به نام مذاکره با قدرت‌ها.
بدیهی است با روش انفعالی، دشمن به یک موضوع خاص اکتفا نمی‌کند و برای رسیدن به اهداف شوم خود قدم‌به‌قدم جلو می‌آید تا جایی که موارد کلیدی یک کشور مثل امور دفاعی، اقتصادی، علمی، آموزشی و فرهنگی را هدف می‌گیرد و عوامل نفوذی یا ضعیف‌النفس در حاکمیت گاه‌ جهت اثرگذاری بر مسؤولان و افراد غافل به یاری زورگو و سلطه‌گر و توجیه او می‌پردازند. مثلا از زبان مشاور وزیر راه گفته می‌شود ایرانی توان اداره یک بندر را ندارد و هیچ‌کس در قوه اجرایی متعرض او نمی‌شود. نتیجه این می‌شود که با چنین مشاورانی در دولت با دادن آدرس غلط همانطور که در سطور بالا عنوان شد به لحاظ کم‌اطلاعی مسؤولان رده بالای اجرایی کشور تن دادن به بسیاری از خواسته‌های جبارانه و غیرقانونی ممکن می‌شود. در دولت یازدهم همگان شاهد بودیم نمونه تعامل با آمریکا و برجام را که دولت اعتدال تمام تعهدات خود را یک‌طرفه و بدون تضمین در اسرع وقت عملی کرد و با وجود نقض عهد طرف مقابل، دولت چقدر با آب‌وتاب و تعریف‌های اغراق‌آمیز از برجام یادکرده و می‌کند و در زمان همان رئیس‌جمهوری که (اوباما) توافق به انجام رسید بعد از چندی دبه درآوردند و تحریم‌های چندی را اجرا و قانون «ایسا» را تمدید کردند. رئیس‌جمهور کنونی(ترامپ) که ابتدا پاره کردن برجام را ساز کرده بود و تحریم‌های جدید را اجرایی کرد، اینک بازدید از مراکز نظامی را مطرح کرده است با این وجود دولت اعتدال برجام را دستاوردی بزرگ می‌داند. آقای روحانی در مصاحبه اخیرش با شبکه یک گفت ما تمام تعهدات «ان‌پی‌تی»، «پادمان»، «پروتکل الحاقی» و «برجام» را اجرا می‌کنیم البته آژانس فعلا قانون دیگری ندارد که اجرا کند و جهت اطلاع هموطنان همه سختگیری‌ها و تعهدات گفته شده دقیق و شدید با بازرسی‌های مداوم فقط در کشور ما آن هم بعد از برجام اجرا می‌شود. در ادامه تعامل و پیوست برجام قانون پولشویی غربی یا همان فتف است که برخی قوانین بانکی باید با نظر آنها عمل شود و دیگری سند ننگین 2030 بود که موارد زیادی از امور مهم را در بر می‌گرفت و از جمله حذف شهید و شهادت از کتب درسی بود که مقداری از آن عملی شده بود و در حال اجرای آن بودند که با تذکر رهبر عزیز، دانشمند و دلسوز کشورمان کان‌لم‌یکن اعلام شد. پیوست دیگر برجام قراردادهای نفتی است که به گفته وزیر نفت برای جذب خارجی‌ها جذاب تهیه شده؛ صنعت نفتی که در طول جنگ تحمیلی و در زیر بمباران‌های شدید دشمن یک روز هم صادرات نفت به تاخیر نیفتاد. پایانه خارک و پالایشگاه آبادان پس از بمباران‌های سنگین دوباره توسط نیروهای خدوم صنعت نفت بازسازی شد. پالایشگاه‌های دیگر مثل شازند اراک با تولید بنزین یورو 4 و 5 ساخته شد. چاه‌های آتش‌گرفته داخلی که تکنیک بسیار بالایی برای خاموشی آن نیاز است و چاه‌های آتش‌گرفته کشور کویت در حمله صدام به آن کشور توسط کارکنان ایرانی نفت خاموش شد. قطعات بسیار مهمی از تجهیزات نفتی در داخل کشور تولید و ساخته شد، تعدادی از فازهای گازی عسلویه که عمدتاً توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شده بود به بهره‌برداری رسید؛ بعد از آن همه افتخار و نوآوری و ابتکار در صنعت نفت حالا توتال مجری چاه‌های مشترک ایران با قطر و عهده‌دار تولید به مدت 25 سال در پارس‌جنوبی شده که با وجود دریافت اطلاعات مخزن تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. آری! تعامل با دوستان و وفاداران به عهد نیکوست ولی تعامل با دشمنان بدعهد و کینه‌توز خطا و زیانبار است.
 


Page Generated in 0/0051 sec