میگویند ۷۰ درصد هزینه فرآوردههای لبنی مربوط به شیر است؛ پس چرا شیری را که هر بطری آن حداقل ۲۵۰۰ تومان فروخته میشود از دامدار کیلویی ۱۲۵۰ تومان میخرند؟ محمدرضا ملاصالحی، رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتوگو با فارس درباره عرضه شیرخام در بورس کالا، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان شیرخام و دامداران تا به حال این بوده است که تعداد تولیدکننده بسیار و تعداد خریدار محدود و مشخص است، تا حدی که کارخانجات بهراحتی با لابی یکدیگر میتوانند بر بازار مسلط شوند. وی عرضه شیرخام در بورس کالا را فرصت خوبی برای شفافسازی معاملات بویژه در بخش کشاورزی دانست و افزود: در فرآیند عرضه مستقیم به کارخانجات، دامدار روزانه شیر خود را تحویل کارخانجات میدهد و فقط رسید میزان شیر و درصد چربی آن را دریافت میکند، بدون آنکه بداند شیر خود را به چه قیمتی فروخته است و 5/2 تا 3 ماه بعد که پول خود را دریافت میکند، تازه مشخص میشود قیمت آن روز شیر چقدر بوده است. ملاصالحی به مزیتهای عرضه شیر در بورس کالا اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه خریداران از قبل از مقدار نیاز و زمان عرضه اطلاع دارند و دامدار نیز میداند چه میزان شیر را با چه قیمتی به فروش رسانده است. وی تصریح کرد: سهمبری عوامل واسط در زنجیره شیر رقمی معادل 2 برابر قیمت اولیه شیر است.