گروه اقتصادی: فضای مجازی نه وحشی است که بخواهیم آن را مهار کنیم نه آنقدر سرکش است که بخواهیم آن را تحت کنترل درآوریم اما باید بر آن حاکمیت داشته باشیم. محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات با بیان این مطلب در گفتوگو با یک برنامه رادیویی درباره دیدگاهش نسبت به «حاکمیت در فضای مجازی» گفت: مفهوم حاکمیت در فضای مجازی با چارچوب ادبیات سلطه متفاوت است؛ در چارچوب ادبیات کشورهای سلطه معمولا کشورهای سلطهگر برای گسترش حاکمیت خود، کارشان را با زور پیش میبرند اما حاکمیت در فضای مجازی با ارائه خدمات بیشتر صورت میگیرد. آذریجهرمی خاطرنشان کرد: خیلی از نیازهای روزمره همچون خبرخوانی، خدمات نظام بانکی و خدمات سلامت روی بسترهای داخلی ارائه میشود اما حوزههایی هم هست که حاکمیتی در آنها نداریم مثل موتور جستوجو، ایمیل، سرویسهای ویدئویی یا شبکههای پیامرسان.
وزیر ارتباطات درباره دلیل حضورش در شبکه توئیتر با وجود فیلتر بودن آن، گفت: قانونی نداریم که فعالیت یک ایرانی در توئیتر را محدود کند اما اجازه فعالیت این شبکه در ایران به واسطه تصمیم کارگروه فیلترینگ داده نشده است. وی اضافه کرد: طبیعتا فیلترینگ این شبکه اجتماعی نه با تصمیم وزارت ارتباطات که با مسؤولیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بوده، چرا که ایشان گمان میکردند در شرایط خاصی این شبکه دنبال دخالت در امور داخلی کشور بود بنابراین فیلتر شده است؛ علاوه بر این، امکان فیلتر کردن توسط دستور قضایی نیز وجود دارد. آذریجهرمی با بیان اینکه دولت قبلا هم درخواست رفع فیلتر این شبکه را به این کارگروه داده است، گفت: مقام قضایی هم نسبت به رفع فیلتر این شبکه اجتماعی در کشور موضع دارد و گفته است اگر با تصمیم کارگروه مذکور رفع فیلتر شود با دستور قضایی بار دیگر آن را فیلتر خواهد کرد. وی ادامه داد: امروز کسبوکارهای نوپای کشور با موانع کاری و قوانین دستوپاگیری مانند ثبت شرکتها، یافتن سرمایهگذار و حتی فرآیند اعلام انحلال روبهرو هستند. بنابراین باید مدل خاصی تبیین کنیم و موانع مربوط به قانون مالکیت معنوی، بیمه و مالیات را برطرف کرده به سمت نسخه جدیدی از قانون رفع موانع تولید در حوزه کسبوکارهای نوپا برویم. وی ادامه داد: شبکههای اجتماعی بستر خوبی برای تولید ثروت در کشور هستند و برآورد ما به صورت مشخص در حوزه پیامرسانها این است که میتوانند سالانه 3 هزار میلیارد تومان برای جامعه خلق ثروت کنند.