در حالی که فروردین ۹۴، عباس آخوندی وعده داده بود زائران اربعین در سال ۹۵ با قطار به کربلا میروند اما اکنون با نزدیک شدن به اربعین ۹۶، این وعده در دومین سال عملی نشدن خود قرار گرفت. عباس آخوندی ۲۴ فروردین ۹۴ طی سفری به استان بصره عراق، همراه با استاندار این منطقه جنوبی همسایه غربیمان، پروژه ساخت خط آهن ۳۵ کیلومتری شلمچه- بصره را کلید زد. وزیر راهوشهرسازی در این مراسم وعده داد زائران اربعین ۹۵ بتوانند با قطار و بدون آنکه در میانه راه از اتوبوس استفاده کنند، مستقیما با یک قطار به کربلا بروند. در حال حاضر مسیر بصره- کربلا و تهران- شلمچه در ایران با ریل به یکدیگر متصلند اما مسافرانی که قصد دارند با قطار به کربلا بروند، باید در میانه راه (شلمچه) از قطار پیاده شده و سپس ۳۵ کیلومتر میان مرز ایران تا شهر بندر بصره را با اتوبوس طی کنند سپس در ایستگاه راهآهن بصره مجددا سوار قطار شده و باقی مسیر تا کربلا را ریلی سفر میکنند. قرار بود ایران مسیر ۳۵ کیلومتری شلمچه- بصره را که بخش مهمی از آن را رودخانه اروند تشکیل میدهد، برای طرف عراقی فاینانس کند تا عراقیها با استفاده از منابع مالی ایران، پل و زیرساختهای ریلی لازم برای اتصال شبکه راهآهن ایران به عراق را بسازند. عباس نظری در گفتوگو با مهر درباره عدم اتصال ریلی شلمچه- بصره در طول 2 سال گذشته، گفت: مشکلی که ما داریم، عدم همکاری عراقیها برای ساخت این خط آهن است. مدیرکل بینالملل راهآهن افزود: عراقیها بهرغم گذشت 2 سال و نیم از کلنگزنی پروژه، هنوز پای کار نیامدهاند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فاینانس ایران اجرایی شده، اظهار کرد: اگر فاینانس هم بخواهد اجرایی شود، باز هم باید با طرف عراقی به توافق برسیم. به گفته نظری، راهآهن شلمچه به بصره که 35 کیلومتر مسافت دارد در خاک عراق با مشکل مواجه است و هیچ ساختوسازی انجام نشده است.