printlogo


کد خبر: 182454تاریخ: 1396/7/13 00:00
پیش‌فروش‌های دروغین‌ دردسرساز شد
خودروسازان خودروهای ممنوعه را پیش‌فروش می‌کنند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه بتازگی شماره‌گذاری ۹ خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام نمی‌شود، گفت: ممانعت خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده عاملی شده تا امکان شماره‌گذاری این خودروها فراهم نشود. سعید موتمنی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اوضاع نابسامان بازار خودرو و سرگردانی مردم در تحویل خودروهای پیش‌خرید شده، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت در بخش خودروهای وارداتی هر روز در حال افزایش است و هیچ خبری از ساماندهی قیمت‌ها در این بخش نیست. وی اضافه کرد: مردم این خودروها را پیش‌خرید کرده‌اند و باید در زمان مقرر تحویل می‌گرفتند اما ممانعت خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده عاملی شده تا امکان شماره‌گذاری این خودروها فراهم نشود. وی تصریح کرد: مردم وقتی به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه کرده و دلیل عدم تحویل خودروهای خود را پیگیری می‌کنند با پاسخ قانع‌کننده‌ای روبه‌رو نمی‌شوند. به‌گفته موتمنی، در حال حاضر خودروهایی مانند هایما، گراندویتارا، سراتو و تعدادی از خودروهای کرمان موتور و مابقی شرکت‌های خودروساز شماره‌گذاری نمی‌شود.
خودروسازان قطعه وارد کردند اما نساختند
میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با صداوسیما با بیان اینکه کارشناسان تهیه‌کننده گزارش از سایت ثبت‌سفارش خودرو مبنی بر خروج ارز زیاد بابت واردات خودرو و ارسال آن به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اشتباه کرده‌‌اند، اظهار داشت: پارسال 200 هزار تا 250 هزار دستگاه خودرو برای واردات ثبت‌سفارش و در نهایت 67 هزار خودرو وارد شد که نشان می‌دهد هر ثبت‌سفارشی به معنای واردات قطعی نیست. وی اضافه کرد: توقف ثبت‌سفارش برای غیرنماینده‌ها از دی پارسال و برای نماینده‌های رسمی از اردیبهشت امسال، موجب کمبود عرضه و افزایش تقاضا در بازار خودرو شد به گونه‌ای که خودروی سانتافه که سال گذشته 225 میلیون تومان تا 235 میلیون تومان به فروش می‌رسید اکنون 250 تا 260 میلیون تومان به فروش می‌رسد که قیمت واقعی این خودرو نیست. وی اضافه کرد: بیشترین سود نصیب واردکنندگانی می‌شود که پس از بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو از طریق لابی یا هر چیز دیگری توانستند ثبت سفارش را انجام دهند و خودرو را وارد کنند. وی تصریح کرد: مدیران دولتی و سیاست‌گذاران از این نکته غافل هستند که پارسال 67 هزار دستگاه خودرو به ارزش 800 میلیون دلار وارد شد در حالی‌که 800 میلیون دلار قطعات منفصله نیز برای ساخت خودروهای داخلی وارد شد که 90 درصد این واردات از چین صورت گرفته است. رضایی ادامه داد: اگر بناست از تولید داخلی حمایت شود چرا واردات قطعات خودرو انجام می‌شود؟ چرا همین قطعه را قطعه‌سازان ما تولید نمی‌کنند؟ وی گفت: حمایت بیش از حد دولت‌ها از خودروسازان داخلی و استفاده از رانت و امتیازات نابجا موجب شده خودروسازان به مونتاژکاران کامل تبدیل شوند. وی خاطرنشان کرد: آنقدر قطعات بی‌کیفیت چینی به کشور وارد و با آنها خودرو تولید کردیم که هم‌اکنون برخی از این خودروها به علت مصرف سوخت بیش از 5/8 لیتر و آلایندگی زیست‌محیطی شماره‌گذاری نمی‌شوند که خودروهای بی‌وای دی - 6S، ‌های‌مای S7، تی گو 5، آریزو 5، X33، لیفان 820، JAC S5 و سوزوکی ویتارا از آن جمله است.
 


Page Generated in 0/0061 sec