printlogo


کد خبر: 182476تاریخ: 1396/7/15 00:00
بازگشت عربستان به فهرست سیاه سازمان ملل به‌خاطر «نقض حقوق‌بشر و دست داشتن در مرگ یا معلولیت 700 کودک یمنی» نمایش اصلاحات در این کشور را رسوا کرد
سکته در ابوعطای سعودی

گروه بین‌الملل: محمد بن سلمان که طی روزهای اخیر سرمست از صدای تمجید رسانه‌‌های غربی همنوا با پخش صدای خوانند زن مصری از تلویزیون دولتی عربستان بود، هفته گذشته با یک خبر ناگهانی شوکه شد؛ بازگشت سعودی به فهرست سیاه سازمان ملل.
ولیعهد سعودی که با یک برنامه سنت‌زدایی تمام عیار و با این شعار که نباید به گذشته سیاه سعودی بازگشت، آهنگ شاه شدن کرده است حالا خیلی زود با واقعیات و همچنین گذشته سیاه نه چندان دور خود مواجه شده است. در پیش‌نویس جدید فهرست سیاه سازمان ملل‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نام ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به دلیل «نقض حقوق‌بشر و دست داشتن در مرگ یا معلولیت حدود 700 کودک یمنی» دیده می‌شود. تجاوز به یک کشور مستقل و جنایات متعدد علیه بشریت طی 2 سال و نیم گذشته که حتی طبق آمار رسمی منجر به قتل یا معلولیت 683 کودک و همچنین تخریب 38 بیمارستان و مدرسه در یمن شده‌، در حقیقت نخستین اقدام جدی سلمان و پسرش برای ابراز وجود به عنوان حاکمیت جدید سعودی بود. طبق آمار واقعی، بن سلمان به عنوان وزیر دفاع سعودی از زمان حمله به یمن، مسؤول قتل‌عام حدود 15 هزار تن در این کشور از جمله بیش از 3 هزار کودک است.
به گزارش المنار، سخنگوی جنبش انصارالله در فیسبوک از بازگشت سعودی به فهرست سیاه سازمان ملل استقبال کرد اما نوشت سازمان ملل متحد، خود مسؤول فراهم کردن پوشش برای جنایات خونین ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی علیه ملت یمن است. به گفته او آخرین مورد از این کشتارهای وحشیانه، روز چهارشنبه هفته گذشته در 2 استان صعده و حجه رخ داد و در پی آن 9 زن و کودک به شهادت رسیده و شماری زخمی شدند.
محمد عبدالسلام با تاکید بر اینکه سعودی و امارات قاتل کودکان هستند، نوشت: «ما بر مواضع ثابت خود مبنی بر دفاع از ملت یمن در مقابله با جنایتکاران مزدور آمریکا تاکید می‌کنیم و سازمان ملل مسؤول پیامدهای به بازیچه گرفتن موضوع یمن با هدف دستیابی به پول‌های آل‌سعود و تسلیم شدن برابر نفوذ آمریکا خواهد بود». سال گذشته برای نخستین‌بار نام سعودی در سیاهه نقض‌کنندگان حقوق‌بشر در سازمان ملل وارد شد اما طی افتضاحی که حتی بان کی مون، رئیس کره‌ای پیشین سازمان هم به آن اعتراف کرد با رشوه‌‌های سنگین از سوی ریاض به لندن و نیویورک از فهرست خارج شد. حالا رژیم سعودی دوباره به جایگاه حقیقی‌‌‌‌اش بازگشته و حتی گنجانده شدن نام حوثی‌ها در فهرست مزبور هم کمکی به مهم‌ترین مدعی تاج و تخت ریاض یعنی بن سلمان نخواهد کرد، چرا که این اتفاق تمام تلاش‌‌های عجولانه ولیعهد 32 ساله را برای ارائه تصویری مدرن از نظام ارتجاعی سعودی در غرب نقش برآب کرد.
آزادی رانندگی زنان برای نخستین‌بار در عربستان، قانون منع آزار و اذیت زنان، اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌ها، آزادی کنسرت‌‌های موسیقی و حتی پخش صدای خواننده زن از رسانه‌‌های رسمی که طی کمتر از 10 روز در جریان اصلاحات ناگهانی اما ظاهری بن سلمان و در چارچوب چشم‌انداز 2030 انجام شده‌‌- موضوعی که کاملا از سوی واشنگتن به ریاض تحمیل می‌شود- در حقیقت پوششی بوده‌‌ است بر جنایت‌ها و سرکوب رژیم جدید سعودی در داخل و خارج از مرزهایش.
در حقیقت بن سلمان انتظار داشت پس از اعلام پر سروصدای این اصلاحات در جامعه‌ای کاملا بسته مثل عربستان و به قیمت به جان خریدن دشمنی بخشی از سنت‌گرایان وهابی، دیگر کسی در غرب درباره جنایت‌هایش علیه یمن و موج دستگیری و ربودن صدها مخالف سرشناس و روند شیعه‌ستیزی در حجاز و الشرقیه سوالی نپرسد اما حالا با معرفی رژیمش به عنوان یک رژیم ضدبشری در سطح بین‌المللی، شوکه شده است. البته ناظران اوضاع جزیره‌العرب معتقدند در بازگشت سعودی به فهرست سیاه سازمان ملل همانند زمانی که این رژیم سال گذشته از فهرست خارج شد، دست آمریکا و انگلیس در میان است. در حقیقت این هشداری است از سوی غرب به ریاض درباره نزدیک شدن به قدرت‌های شرق و آشتی با ایران. بن سلمان که با همه خامی‌‌‌‌اش به دنبال انزوای بین‌المللی ناشی از شکست در سوریه، یمن و بحران قطر، در ماه‌‌های اخیر فهمیده بود نمی‌تواند برای مهار بحران‌‌های پیرامونی و همچنین بحران‌‌های عمیق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درونی کشورش تنها به امید اربابان غربی‌‌‌‌اش و رژیم صهیونیستی بنشیند، تلاش کرد ضمن مانورهای سطحی حقوق‌بشری در داخل، موازنه‌ای ظاهری به سبک صدام (پیش از سقوط) برای بسط روابط با روسیه و چین و تظاهر به آشتی با ایران را به عنوان دیپلماسی روز مبادا در پیش بگیرد. او در همین راستا پدر تاجدار نیمه‌هوشیارش را که عملا در گروگان او است برای بسط مناسبات با روسیه به مسکو فرستاد. در کرملین، ولادیمیر پوتین ضمن استقبال از سفر نخستین پادشاه سعودی، دشمن سنتی روس‌ها در خاورمیانه، قول فروش سامانه موشکی اس400 را به او داد.
اما قطعا واکنش واشنگتن به این
رویداد- که می‌تواند به منزله خطر کم شدن نفوذ آمریکا بر دست‌نشاندگانش در عربستان همانند ترکیه باشد- تنها در بیانیه دیروز سخنگوی پنتاگون مبنی بر نگرانی از خریداری سامانه موشکی دفاع هوایی پیشرفته روسی توسط متحدان آمریکا خلاصه نمی‌شود. در حقیقت آمریکایی‌ها از قبل به پیشواز نتایج سفر بن سلمان به مسکو رفته و با اعمال نفوذ برای بازگشت سعودی به فهرست سیاه سازمان ملل، به سلمان و پسرش درباره خارج شدن از مداربندگی واشنگتن هشدار داده‌اند.
مطمئنا حاکم خام و بی‌تجربه حجاز دوباره تلاش خواهد کرد رای دست‌نشاندگان غربی در شورای حقوق‌بشر سازمان را بخرد، همان‌گونه که سال گذشته خرید و تازه در شورای مزبور برای آل‌سعود بزرگ‌‌‌‌‌ترین دشمن حقوق‌بشر در جهان یک کرسی دست و پا کرد.
اما او همان زمان که به آواز‌ «ام‌کلثوم» مصری گوش می‌دهد نمی‌تواند عربده کریه خود را پنهان کند. بنابر این حتی در همان غرب، حقوق‌بشر همچنان نقطه ضعف عربستان باقی خواهد ماند و بن سلمان را به عنوان ضدبشری که ادعای احیای حقوق‌بشر دارد در میان نامعادلات واقعیات روزگار ما سردرگم‌‌‌‌‌‌تر از گذشته خواهد کرد. همان‌گونه که بی‌بی‌سی هم به غربی‌ها هشدار داده، ولیعهد سعودی برای تحقق بخشیدن به جاه‌طلبی‌هایش در مسیری متناقض پیش می‌رود که شباهت بسیاری به رقص متوهمانه منجر به سقوط نوکران اسبق غرب در خاورمیانه مثل شاه پهلوی در ایران و مبارک در مصر دارد.


Page Generated in 0/0059 sec