printlogo


کد خبر: 182500تاریخ: 1396/7/15 00:00
سیل خانه و زندگی مردم در شهر‌‌های لنگرود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آستارا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رامسر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تنکابن و بندرانزلی را با خود برد
خسارت 410 میلیاردی سیل در شمال کشور

گروه اجتماعی: بارش‌های اخیر در شهرستان‌های شمالی کشور به دلیل فقدان امکانات و زیرساخت‌های شهری مناسب و همچنین ناتوانی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی موجب آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن سیل شد که موجی از نارضایتی‌ها را به راه انداخت.
بنا به این گزارش در شهر‌‌های لنگرود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آستارا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رامسر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تنکابن، بندرانزلی و بسیاری از شهر‌‌های شمالی به دلیل آبگرفتگی معابر، آب باران به خانه‌های مردم و شهروندان نفوذ کرد و تعدادی از خانوارهای شهرهای شمالی را به کوچه‌ها و خانه‌ همسایه‌ها کشاند. به دلیل بارش‌های سیل‌آسا در این شهرستان‌ها و از آنجا که زیرساخت‌های شهری پاسخگوی هدایت آب‌ نبود، سیل به راه افتاده خسارات سنگینی را به خانه‌ها، تأسیسات و زیرساخت‌های شهری و روستایی از جمله در مناطق ساحلی و کوهستانی وارد کرد و طبق آخرین آمارهای اعلام شده در مجموع 410میلیارد ریال خسارت در پی داشته است.
۲۰ میلیارد تومان برآورد اولیه از میزان خسارات سیل انزلی
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان برآورد میزان خسارت وارده در پی سیل اخیر در بندرانزلی را ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد. محمدحسین قربانی با اشاره به سیل در چند استان گیلان از جمله بندانزلی، گفت: به دلیل آنکه شدت بارندگی در طول روز حدودا 250 تا 300 میلیمتر بوده طغیان رودخانه و آبگرفتگی معابر در شهرهای لنگرود، انزلی و لاهیجان مشکلاتی را برای شهروندان و روستاهای اطراف ایجاد کرد. نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس افزود: طبق برآورد اولیه حدود 20 میلیارد تومان در پی این سیل به روستاها و شهرها آسیب وارد شده است که امید است با انتقال میزان خسارات به سازمان برنامه و بودجه هرچه سریع‌تر نسبت به بازسازی اماکن و خانه‌های خسارت دیده مردم اقدام شود.
خسارت 35 میلیاردی سیل در تنکابن
همچنین معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن از برآورد خسارت بالغ بر 35 میلیارد ریالی در شهرستان تنکابن خبر داد. سیدامیر حسینی‌جو، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن خسارات وارده به تاسیسات، باغات، مناطق مسکونی، زیرساخت‌‌های شهری و روستایی اعم از پل‌ها و مسیرهای ارتباطی را حدود 35 میلیارد ریال برآورد و تصریح کرد: علاوه بر آبگرفتگی برخی معابر درون‌شهری و کوچه‌ها، روستاهای گرماپشته، نصیــرآباد، شعیب‌کلایــه، آهک‌چال، بالاشیرود، گلدشت، یوسف‌آباد، ایثارده و پسکلایه نیز متأثر از بارندگی دچار آبگرفتگی، رانش و تخریب شده‌اند.
خسارت ۶۰ میلیارد ریالی سیل به تأسیسات دولتی
در همین باره فرماندار بندر مرزی آستارا گفت: برآورد اولیه  خسارت وارده به تأسیسات دولتی و زیرساخت‌های شهرستان در پی بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها حدود ۶۰ میلیارد ریال است. وی با تأکید بر اینکه باید در شرایط قبل بحران یکسری کارهای ضربتی را انجام داد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، افزود: همه ساله به واسطه نبود این زیرساخت‌ها شاهد وارد شدن خسارت‌‌های بسیاری از محل بحران‌‌های تولید شده از موهبت‌های الهی از قبیل باران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، باد و... هستیم. رنجکش‌کیسمی با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشوری است که بیشترین بلایای طبیعی در آن وجود دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خاطرنشان کرد: وظیفه مدیران اجرایی برنامه‌‌ریزی برای کاهش مشکلات است و در این راستا اعتبارات نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند.
وی وضعیت حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای و رودخانه مرداب در منطقه خلیل‌آباد را بسیار نامناسب عنوان کرد و توضیح داد: برآورد اولیه خسارات وارده به تأسیسات دولتی و زیرساخت‌‌های شهرستان در پی بارش شدید باران حدود ۶۰ میلیارد ریال است. وی افزود: بیشترین میزان خسارت سیل به ماشین‌آلات شهرداری و مبلمان شهرهای آستارا و لوندویل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تصفیه‌خانه آب شرب بهارستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خطوط انتقال آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، راه روستایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تأسیسات برق و سایر بخش‌ها وارد شده است.
برآورد خسارت ۵ میلیاردی در رامسر
محمد آزاد، فرماندار رامسر نیز درباره خسارات سیل اخیر در رامسر گفت: خسارت بارش باران به ابنیه، جاده‌ها، مناطق روستایی، زیربنایی، آسفالت و منازل و واحدهای مسکونی و تجاری ۵ میلیارد تومان برآورد شده است. آزاد با اشاره به اینکه باند جنوبی شهرک فرهنگیان باغ ملی در محدوده این شهرک و جنب میدان بار کتالم دچار آبگرفتگی شده که باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود، گفت: رفع مشکلات آبگرفتگی خیابان‌ها و کوچه‌ها در دستور کار قرار دارد و بزودی اقدامات اساسی در این زمینه انجام می‌شود. وی درباره آبگرفتگی چهارراه شهدای منا (جنب دادگستری رامسر) که هر ساله بارش باران سبب آبگرفتگی و مسدود شدن جاده در این بخش می‌شود، گفت: بخشی از کار در این قسمت در راستای روانسازی آب‌‌های سطحی انجام شده و اقدامات اصلاح نهر آب باید از سوی شهرداری رامسر انجام شود.
خسارت ۶۵ میلیاردی طغیان رودخانه
علاوه بر این  فرماندار املش گفت: طغیان شلمانرود، کیارود، جورکاسر و دیگر رودخانه‌ها و نهرهای فرعی این شهرستان موجب آبگرفتگی کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی در شهرهای املش و راتکوه و راه‌های ارتباطی بعضی روستاها در 2 بخش مرکزی و رانکوه شد و در مجموع 65 میلیارد ریال خسارت برجا گذاشت.
نماینده عالی دولت در شهرستان املش افزود: بارش بارن شدید طی روزهای اخیر به زیرساخت‌های شهری از جمله زیرسازی و آسفالت معابر و لوله‌ها و دریچه‌های بتنی و فضای سبز در بلوارها و پارک‌ها در شهرهای املش و رانکوه آسیب وارد کرده است.
امدادرسانی هلال‌احمر به 835 آسیب‌دیده
با توجه به این شرایط مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان گفت:  به 835 آسیب‌دیده بارندگی اخیر توسط نجاتگران هلال‌احمر استان امداد‌رسانی شده و42 نفر نیز اسکان داده شدند. مهدی ولی‌پور افزود: 96 امدادگر هلال‌احمر گیلان در قالب  16تیم واکنش سریع در کنار 75 نفر از نجاتگران و پرسنل در پی بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در شهرهای بندرانزلی، آستارا، لنگرود، رودسر، لاهیجان، صومعه‌سرا، تالش و املش برای امداد‌رسانی اقدام کردند.
خسارات بسیار گسترده است
ذبیح‌الله نیکفر، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه سیل در استان گیلان به خانوارهای گیلانی میلیاردها تومان خسارت وارد کرد، گفت: خانوارهایی که در حاشیه شهرها سکونت داشتند صدمه بیشتری دیدند. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه خسارات وارد شده در استان گیلان در سیل اخیر بسیار گسترده بوده است، گفت: قطعا مردم استان گیلان از آسیب‌های وارد شده به آنها در سیل بزودی نجات
پیدا  نمی‌کنند.


Page Generated in 0/0069 sec