printlogo


کد خبر: 182570تاریخ: 1396/7/16 00:00
دیپلماسی

توطئه تجزیه عراق، خیانتی خطرناک برای کل منطقه است
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف شدید از تلاش برای ایجاد فتنه جدید در اقلیم کردستان عراق و توطئه تجزیه این کشور همسایه و مسلمان، گفت: کاملا روشن است آمریکا و اسرائیل صحنه‌گردانان این تحرک و فتنه خطرناک در منطقه هستند و می‌خواهند اسرائیل جدیدی در منطقه ایجاد کنند، این اقدام بدون شک خیانت بزرگی به منطقه و جهان اسلام است. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش آمریکا در تحرکات منطقه را جدی و خطرناک توصیف کرد و گفت: این کشور از یک‌سو تظاهر به مخالفت با طرح همه‌پرسی در کردستان عراق می‌کند ولی در واقع حامی این طرح است و می‌خواهند بغداد را مجبور به سازش و قبول تجزیه کنند که البته دولت و مردم عراق هوشیارند و کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در قبال این فتنه جدید مواضع قاطع و اصولی اتخاذ کرده‌اند. وی با تسلیت درگذشت رئیس‌جمهوری فقید عراق، جلال طالبانی، گفت: متأسفانه در مراسم تشییع این شخصیت مبارز به جای استفاده از پرچم عراق یکپارچه، از پرچم اقلیم کردستان عراق استفاده شد که این اقدام موجب اعتراض اعضای پارلمان عراق و ترک مراسم شد و همین امر نشان می‌دهد آمریکا و اسرائیل در پی نفوذ بیشتر در منطقه و ایجاد فتنه قومی‌گرایی خطرناک در منطقه هستند.

دولت ایران مسؤول پیگیری پرونده فاجعه «منا» است
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به درخواست بازماندگان شهدای فاجعه منا برای پیگیری دقیق این پرونده، گفت: دولت ایران به عنوان مسؤول اتباع خودش، باید پرونده را تا آخر پیگیری کند. سیدمحمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: خانواده‌های قربانیان منا و مسجدالحرام از ما به عنوان نمایندگان مردم درخواست دارند پیگیر این پرونده‌ها باشیم و وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت نیز باید اقدام کنند و همچنان پیگیر باشند. وی تصریح کرد: در فاجعه منا حداقل مساله این است که زائران قربانی سهل‌انگاری و سوءمدیریت سعودی‌ها شدند و این باید پیگیری و دیه شهدا پرداخت شود، چرا که در این رابطه پای مسؤولیت مدنی دولت عربستان در میان است و دولت ایران هم به عنوان مسؤول اتباع خودش، باید پرونده را تا آخر پیگیری کند که البته به نظرم تا الان هم دیر شده است. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا که هنگام حادثه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت نیز اظهار داشت: متاسفانه این کمیته هم تشکیل نشد، اگر این کمیته وجود داشت، دیگر کشورهایی که اتباع آنها در این فاجعه به شهادت رسیدند نیز باید در آن حضور می‌یافتند اما دولت عربستان از تشکیل این کمیته و فعالیت آن ممانعت کرد.

مخالف جدی استرداد نگار قدس‌کنی به آمریکا هستیم
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران به‌طور جدی مخالف استرداد نگار قدس‌کنی به آمریکاست، گفت: با وجود بارداری و شرایط مزاجی بسیار بد وی در زندان استرالیا، دولت این کشور هیچ همکاری‌ای با ایران نمی‌کند. حسن قشقاوی در گفت‌وگو با آنا، با اشاره به زندانی شدن نگار قدس‌کنی در زندان زنان استرالیا به‌بهانه نقض تحریم‌های آمریکا، گفت: با توجه به شرایط جسمانی خاص خانم کنی، مبنی بر بارداری وی، وزارت امور خارجه طی این چند ماه، چه از داخل کشور و چه از طریق نمایندگی ایران در استرالیا، به‌طور جدی پیگیر موضوع بوده و رایزنی‌هایی را انجام داده است، حتی سفیر استرالیا نیز احضار شده اما متأسفانه شاهد بی‌اعتنایی شگفت‌انگیز دولت استرالیا نسبت به این امر انسانی هستیم. وی با تأکید بر اینکه نگار قدس‌کنی هم بیگناه و هم باردار است، افزود: هیچ گونه ادعایی درباره نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، توسط این خانم اثبات نشده و واقعی نیست. معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت استرالیا که تحت تأثیر دولت آمریکاست، با وجود تمام شعارهای حقوق بشری و انسانی خود، نه‌تنها حاضر نیست کمترین اصول اخلاقی، انسانی و حقوق بشری را درباره این خانم که باردار بوده و هم‌اکنون در شرایط جسمانی نامناسبی به سر می‌برد، رعایت کند، حتی حاضر به همکاری با نمایندگی ایران در این کشور برای رسیدگی به وضعیت جسمانی وی نیست.


Page Generated in 0/0055 sec