printlogo


کد خبر: 182592تاریخ: 1396/7/16 00:00
رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد
توقف شماره‌گذاری 8خودروی داخلی

گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: شماره‌گذاری خودروهای تیگو 5، آریزو 5، ام‌وی‌ام‌ X33، جک S5، لیفان 820، سوزوکی گراند ویتارا، هایماS7  و BYDS6 به دلیل عدم رعایت مصوبه دولت برای اسقاط خودروی فرسوده متوقف شد.
به گزارش فارس، سردار مهری افزود: برابر مصوبه‌ امسال هیات وزیران، از 20 شهریور96 شماره‌گذاری همه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها 5/8 لیتر یا بالاتر در 100 کیلومتر پیمایش است، نیازمند اسقاط یک خودروی فرسوده است. وی با اشاره به اینکه این مصوبه برای خودروهای وارداتی خروج تعداد بیشتری خودروی فرسوده است، افزود: هم‌اکنون شماره‌گذاری 8مدل خودروی داخلی مربوط به 4 شرکت به دلیل عدم اجرای این مصوبه از سوی پلیس متوقف شده است و خودروسازان مکلفند این قانون را اجرا کنند.
اجرای قانون عصای سفید در کشور
همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از اجرای قانون بین‌المللی عصای سفید در کشور خبر داد. سردار تقی مهری در حاشیه مراسم عملیاتی شدن حمایت از معلولان و نابینایان که روز گذشته برگزار شد، گفت: چندی پیش قانون بین‌المللی عصای سفید در هیات وزیران به تصویب رسید و پس از آن این قانون برای اجرا ابلاغ شد. رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه برای رانندگانی که این حق را رعایت نکنند از سوی قانون ۱۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است، افزود: در حال حاضر این قانون ابلاغ شده و اجرا می‌شود، ما به دنبال تشدید جرایم برای افرادی هستیم که این مهم را رعایت نمی‌کنند. وی اضافه کرد: براساس این قانون تمام افرادی که بدون استفاده از هرگونه وسیله موتوری یا غیرموتوری حرکت کنند، نظیر افرادی که با صندلی چرخ‌دار، چرخ‌دستی، کالسکه، سبدهای چرخ‌دار، واکر، عصای سفید و... به عنوان عابر پیاده محسوب می‌شوند که این موضوع در بند 18 ماده یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی اصلاح شد. رئیس پلیس راهور ناجا افزود: همچنین براساس همین اصلاحیه وسیله چرخ‌دار با ظرفیت یک نفر برای جابه‌جا افراد معلول، ناتوان و کم‌توان که دارای وسایل و تجهیزات کنترلی مناسب است و نیروی محرکه آن برق یا نیروی بدنی فرد معلول است نیز در همین بند می‌گنجد. مهری با اشاره به تصویب و اجرایی شدن این قانون که به قانون عصای سفید مشهور است، گفت: بر همین اساس تمام رانندگان موظفند در صورت نزدیک شدن به این افراد و افرادی که دارای عصای سفید هستند جوانب را رعایت کنند. همچنین اگر فردی با عصای سفید حرکت می‌کند باید عصای خود را به شکل افقی به رانندگان نشان دهد، این عصا به منزله دستور ایست محسوب شده و راننده موظف به توقف تا عبور کامل فرد نابیناست.
 


Page Generated in 0/0050 sec