printlogo


کد خبر: 182667تاریخ: 1396/7/18 00:00
دیپلماسی

راه‌ تداوم هرگونه سخن و گفت‌وگو میان ایران و آمریکا بسته‌ شد
معـاون سیاسی دفتــر رئیس‌جمهـور، برجام را تفاهمی دوجانبه برای آرامش صحنه بین‌الملل خواند که به بهانه‌ای جهت تشدید اختلاف تبدیل شد؛ گامی که آمریکا درحال برداشتن آن است. در یادداشت توئیتری حمید ابوطالبی آمده است: «برجام‌ صرفا گامی تاریخی در عرصه عدم‌ اشاعه بود اما با اقدام آمریکا، درحال تبدیل شدن به بازیگری تاریخی در تعاملات ایران و آمریکا و عرصه ‌جهانی است. سیاسی‌کردن برجام در داخل آمریکا و اعلام خلاف‌ واقع عدم‌ پایبندی ایران، به‌ سرعت ایران‌ و آمریکا را به مرحله جدیدی از اختلاف رساند و این باور را منتقل می‌کند که بر دیوار بلند بی‌اعتمادی ما، نقض‌ عهد، خصومت ‌مستمر و عدم امکان عملی تفاهم نیز افزوده گردید؛ راه‌ تداوم هرگونه سخن و گفت‌وگو میان 2 کشور بسته‌ شد. لیست‌ بلند خصومت‌های بیش از 6 دهه‌ای با ایران،  بلندتر و سیاه‌تر شد، امکان‌انتقال‌ از سخن‌پراکنی‌های رتوریک به خصومت‌ورزی‌های عملی بیشتر شد، بی‌ثباتی منطقه‌ای با ناسیونالیسم آمریکا روزافزون شد، نزاع درونی در مقابله با تروریسم بالا گرفت، امکان تفاهم در چالش‌های منطقه‌ای از میان رفت. با بازگشت زورگویی یکجانبه در عرصه بین‌الملل، جبهه‌بندی و خط‌کشی‌های تازه ضرورت بیشتری یافت، جهان ناامن‌تر و نگرانی خردمندان بیشتر شد؛ زیرا برجام که تفاهمی برای آرامش صحنه بین‌الملل و دوجانبه بود، به بهانه‌ای جهت تشدید اختلاف تبدیل گردید؛ گامی که آمریکا در حال برداشتن آن است».

نگرانی فرانسه از طرح آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه
وزارت خارجه فرانسه درباره طرح کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» ابراز نگرانی کرد و گفت این اقدام به شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود. به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه درباره طرح کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» ابراز نگرانی کرد و گفت این اقدام به شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود. به گزارش رویترز، «آینس روماته اسپاین»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پاریس از اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی حمایت می‌کند، گفت: «در شرایط بی‌ثباتی منطقه، فرانسه درباره هر اقدامی که می‌تواند بحران فعلی را تشدید کند، هوشیار است». وی اضافه کرد: «با در نظر گرفتن این موضوع، کشورهای منطقه نقش ویژه‌ای بر عهده دارند که باید آن را ایفا کنند و باید خویشتنداری و حس مسؤولیت‌پذیری نشان دهند».

ایران برای مقابله با اقدامات ضدایرانی ترامپ دست‌ خالی نیست
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران تحت هیچ شرایطی تن به دخالت‌های رئیس‌جمهور آمریکا در امور داخلی خود نمی‌دهد. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به ادعای برخی رسانه‌‌های غربی درباره تصمیمات احتمالی ترامپ علیه ایران و احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی، گفت: ایران به‌صورت دقیق رفتارهای ترامپ را رصد می‌کند و به نظر می‌رسد آقای ترامپ درک درستی از شرایط منطقه و مسائل بین‌المللی ندارد. وی با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نیروی دفاعی و ضدتروریستی است، تصریح کرد: هرگونه اقدام علیه سپاه اقدام در راستای حمایت از تروریست‌ها محسوب می‌شود و این اقدام احتمالی با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد. نقوی‌حسینی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند منطقه‌ای است و تحت هیچ شرایطی تن به دخالت‌های رئیس‌جمهور آمریکا در امور داخلی خود نمی‌دهد، تصریح کرد: ما برای مقابله با اقدامات ضدایرانی رئیس‌جمهور آمریکا دست خالی نیستیم و اگر لازم باشد از هر اقدامی برای دفاع از حقوق ملت ایران استفاده خواهیم کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس تصریح کرد: رفتارهای ماجراجویانه رئیس‌جمهور آمریکا در راستای ناامن کردن منطقه است و ما می‌دانیم منافع آمریکا‌یی‌ها با ناامنی و کشتار در منطقه خاورمیانه گره خورده است.


Page Generated in 0/0055 sec