printlogo


کد خبر: 182675تاریخ: 1396/7/18 00:00
سال تحصیلی دانشگاه‌ها هم آغاز شد اما خبری از معرفی وزیر علوم نیست
صندلی وزیر علوم همچنان خالی!

گروه اجتماعی: در حالی که به روزهای انتهایی مهلت رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر علوم نزدیک می‌شویم، هنوز گزینه قطعی برای تصدی صندلی خالی وزارت علوم در هیات دولت مشخص نشده است.
به گزارش مهر، آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز شنبه هفته جاری در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. این مراسم درحالی برگزار شد که نزدیک به یک ماه و نیم از استقرار دولت دوازدهم می‌گذرد اما سرنوشت وزارت علوم همچنان نامعلوم است و گمانه‌زنی‌ها برای متصدی این وزارتخانه همچنان ادامه دارد.  بعد از معرفی وزرای کابینه و خالی ماندن نام وزیر علوم در لیست دولت، «محمود واعظی» در حاشیه نشست هیات دولت گفت: به دلیل اینکه تمرکز ما روی ۱۷ وزیر پیشنهادی است، احتمال قوی ابتدا یک سرپرست را معرفی خواهیم کرد و در فرصتی مناسب، وزیر علوم پیشنهاد می‌شود. بعد از معرفی سیدضیاء هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم، وی در حاشیه بیست‌ویکمین جلسه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری درباره معرفی وزیر پیشنهادی علوم یادآور شد: طبق اظهار نظر رئیس‌جمهور اوایل مهرماه احتمال رسیدن به جمع‌بندی برای گزینه احتمالی وزارت علوم وجود دارد. بنابراین بعد از پایان یافتن تعطیلات مجلس و بازگشت رئیس‌جمهور از سفر نیویورک گزینه نهایی وزارت علوم برای معرفی به مجلس اعلام خواهد شد. با وجود پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بعد از بازگشت رئیس‌جمهور از نیویورک نیز وزیر علوم معرفی نشد! انتظار می‌رفت وزیر علوم بعد از تاسوعا و عاشورا معرفی شده و مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با حضور وزیر علوم آغاز شود ولی متاسفانه این انتظار جامعه دانشگاهیان نیز محقق نشد و این مراسم با حضور سرپرست وزارت علوم برگزار شد. سیدضیا هاشمی، سرپرست وزارت علوم در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید اعلام کرد: زمان دقیق انتخاب وزیر علوم مشخص نیست اما امیدوارم تا پایان مهرماه وزیر علوم به مجلس معرفی شود. در حالی که روحانی از ابتدای معرفی کابینه دوازدهم نام وزیر علوم پیشنهادی را خالی گذاشت، هفته گذشته هم علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در جریان یکی از تذکرها به رئیس‌جمهور آن را تخلف دانست و از روحانی خواست زودتر وزیر علوم را به مجلس معرفی کند. معرفی وزیر علوم این روزها به چالش تازه رئیس‌جمهور تبدیل شده است؛ چالشی که با توجه به عملکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم باید هر چه سریع‌تر حل شود.
کارنامه ضعیف وزارت علوم در دولت قبل این انتظار را ایجاد کرده بود که معرفی وزیر علوم در جریان معرفی کابینه دوازدهم جزو اولویت‌های رئیس‌جمهور باشد که البته اینچنین نشد. با این تفاسیر باید دید مدیران چه خوابی برای این وزارتخانه دیده‌اند و در نهایت چه کسی تکیه بر صندلی وزارت علوم می‌زند. گفتنی است، در جریان رایزنی‌ها برای معرفی وزیر علوم نام رضا فرجی‌دانا، ضیا هاشمی، عبدالرضا باقری و هادی خانیکی بیشتر از گزینه‌های دیگر برای تصدی پست وزارت علوم شنیده می‌شود. همچنین الهام امین‌زاده دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور شهروندی، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس از دیگر گزینه‌های مطرح برای تصدی این سمت هستند.


Page Generated in 0/0084 sec