printlogo


کد خبر: 182683تاریخ: 1396/7/18 00:00
گزارشی از فعالیت‌های اقتصادی معلولین استان قزوین
«معلولین توانا» به دولت کمک هم می‌کنند

فعالیت گسترده معلولین توانای کشور در عرصه‌های اقتصادی موجب شده آنها با تکیه بر توان خود علاوه بر کسب درآمد و پرهیز از دریافت هرگونه کمک بلاعوض، در کمک به دولت نیز با پرداخت مالیات خود را سهیم کنند. رئیس هیات‌مدیره کانون معلولین گفت: معلولین با طراحی و اجرای طرح‌های اقتصادی درآمدزا به دنبال کسب درآمد و در کنار آن، ایجاد اشتغال برای خود هستند. مدیرعامل شرکت بهداشتی فیروز و رئیس هیات مدیره کانون معلولین توانا، با اشاره به لزوم توجه به اشتغال معلولین گفت: شرکت تولیدی فیروز تنها کارخانه در ایران است که کارکنان خط تولید آن را معلولین تشکیل می‌دهند.  محمد موسوی در حاشیه بازدید خبرنگاران از شرکت فیروز در قزوین افزود: در این کارخانه، افراد نابینا و کم‌بینا، معلول جسمی و حرکتی و ناشنوا مشغول به کار هستند که به تولید لوازم بهداشتی برای کودکان می‌پردازند. رئیس هیات مدیره کانون معلولین توانا اظهار داشت: نگرش ناصحیح جامعه به محدودیت جسمی معلولین باید تغییر کند، چرا که آنان بر این باورند که معلولیت ناتوانی و محرومیت نیست.  موسوی افزود: با راه‌اندازی کانون توانا به دنبال شناسایی، جمع‌آوری و دسته‌بندی قوانین بین‌المللی و داخلی مربوط به معلولین هستیم تا ایرانیانی که به نوعی دارای محدودیت‌های حسی یا جسمی- حرکتی هستند، ضمن اطلاع از این قوانین با حقوق اجتماعی و قانونی خود بیشتر آشنا شوند. رئیس هیات مدیره کانون معلولین ادامه داد: نخستین کانون معلولین ایران «توانا» به منظور حفظ عزت و کرامت انسانی معلولین، درخواست هرگونه کمک بلاعوض را ممنوع کرده تا معلولین با تکیه بر توانایی و همت خویش بتوانند در جهت اهداف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خود گام‌های بلندی بردارند.  به گفته موسوی، این کانون برای نخستین بار در کشور موسسه‌ای را ایجاد و سرپرستی می‌کند که در آن معلولیت ابزاری برای جلب ترحم و برانگیختن عواطف انسان‌دوستانه مردم نیست. بنیانگذار و رئیس هیات مدیره کانون معلولین توانا گفت: کانون توانا با شناسایی، جذب و بکارگیری معلولین نخبه و توانمند یک تیم قوی و منسجم تشکیل داده است. موسوی با تاکید بر اینکه این مرکز از ابتدای تاسیس هیچ‌گونه کمک مالی بلاعوضی از هیچ جایی دریافت نکرده، ادامه داد: معلولین با طراحی و اجرای طرح‌های اقتصادی درآمدزا به دنبال کسب درآمد و در کنار آن، ایجاد اشتغال برای خود هستند. رئیس هیات مدیره کانون معلولین توانا گفت: 92 درصد کارکنان شرکت بهداشتی فیروز را نیروهای کارآمد معلول تشکیل می‌دهند و بقیه افراد شاغل در این مجموعه نیز از میان خانواده معلولان عضو انجمن انتخاب شده‌اند. موسوی ادامه داد: اعضای کانون معلولین توانا در زمینه اشتغال در بخش‌های تولید و بسته‌بندی شرکت بهداشتی فیروز،‌کارگاه سیم پلمب،‌ تولید زیرانداز و صنایع الکترونیک مشغول به کار هستند. وی گفت: همچنین یک اپلیکیشن برای تربیت کودکان با هزینه 3 میلیارد ریال از طرف شرکت فیروز در حال تهیه است که بزودی رونمایی خواهد شد.
توانمندسازی در کانون معلولین توانا با تعریفی نوین از اقتصاد مقاومتی
گروه معلولین توانا در قزوین با فعالیت در عرصه کار می‌کوشد تا آنجا که به کیفیت محصول ضربه نزند، از معلولین در بخش‌های مختلف این کارخانه استفاده شود، ضمن اینکه معلولین ناشنوا،
جسمی- حرکتی، عصایی و ویلچری در اولویت به کارگیری قرار دارند و در نبود معلول، افراد سالم در خط تولید به کار گرفته می‌شوند. در این کارخانه، افراد سالم شاغل در خط تولید هم باید جزو خانواده معلولین باشند، ضمن اینکه در کانون معلولین توانا که نهاد بالادستی این گروه بهداشتی به حساب می‌آید، 3 هزار عضو که همگی آنها معلول هستند، حضور دارند.  سیدمحمد موسوی، بنیانگذار کانون معلولین توانا و عضو هیات مدیره این شرکت با بیان اینکه همه اقدامات صورت گرفته در کانون معلولین توانا در بخش تولید کشور و درحقیقت با هدف ایجاد سنگری اقتصادی بوده است، گفت: رویکرد و اندیشه اعضای این کانون انسانی و اجتماعی است، ضمن اینکه در تولیدات صورت گرفته، به دنبال کسب و کار سودمحور و کارتل شدن نبوده و نیستیم و خود را در مسابقات دوومیدانی افزایش ثروت نمی‌بینیم. موسوی با بیان اینکه در کانون معلولین توانا فقط سرمایه‌داری الهی مورد تأیید است، گفت: سرمایه‌داری در جهان به عنوان فساد اولی، خطر اصلی به حساب می‌آید، چرا که این سرمایه‌داری دنیا و منابع طبیعی را نابود و جنگ‌افروزی کرده است. وی گفت: حدود 530 نفر از فعالان و شاغلان در کانون توانا، معلول هستند و به طور میانگین 20 درصد رشد سالانه در تولید محصولات خود داشته‌ایم. بنیانگذار کانون معلولین توانا تصریح کرد: این شرکت تولیدی همچون سایر شرکت‌های تولیدی کشور بموقع مالیات خود را پرداخت می‌کند تا جامعه معلولین نیز با فعالیت‌های اقتصادی خود سهم‌شان را از مالیات بپردازند و به دولت کمک کنند. ایاب و ذهاب معلولین شاغل در این کارخانه بیشتر با اتومبیل‌های شخصی انجام می‌شود، چرا که تردد این معلولین دارای شرایط ویژه‌ای است، همچنین کمیته توانمندسازی در این شرکت، فعالیت ویژه‌ای دارد، چرا که می‌کوشد خدمات اداری خاصی مانند میز و صندلی‌های استاندارد و ویژه معلولین را برای آنها ارائه دهد و در خط تولید می‌کوشد ماشین‌آلات را برای سهولت فعالیت معلولین، ویژه در نظر بگیرد. وی گفت: می‌کوشیم فعالیت این گروه را توسعه دهیم اما با این حال 2 هزار معلول در صف انتظار اشتغال به سر می‌برند، هر چند در آینده نزدیک بخش جدیدی به نام GMP را افتتاح خواهیم کرد که 200 معلول در آنجا مشغول به کار خواهند شد. وی افزود: هر 6 ماه یکبار معلولین شاغل در این گروه بهداشتی چکاپ کلی می‌شوند تا معلولیت اولیه آنها به معلولیت ثانویه تبدیل نشود.

 

ساخت 250 واحد مسکونی توسط شرکت تعاونی وابسته به کانون معلولین توانا
 مدیرعامل کانون معلولین توانا با بیان اینکه این کانون 22 سال پیش فعالیت خود را به این دلیل آغاز کرد که باید یک پایگاه اجتماعی ویژه معلولین تأسیس و به جامعه اعلام می‌شد که معلولین، توانمند هستند نه دریافت‌کننده حمایت‌های مادی مردم، گفت: فلسفه اصلی ایجاد کانون معلولین توانا، تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین و باورپذیری جامعه درباره میزان توانمندی آنهاست. محمدرضا هادی‌پور با بیان اینکه طی 10 سال هیچ عضوی در کانون معلولین توانا حقوقی دریافت نمی‌کرد و به مرور زمان توانستیم با جمع‌آوری درآمدهای حاصل شده، کارگاه‌های تولیدی را تأسیس کنیم، خاطرنشان کرد: در تمام مجموعه کانون معلولین توانا 600 نفر مشغول به کار هستند. هادی‌پور با بیان اینکه 250 واحد مسکونی توسط شرکت تعاونی وابسته به کانون معلولین توانا ساخته و به اعضا تقدیم شده، گفت: مجهزترین فیزیوتراپی استان قزوین متعلق به این کانون است، ضمن اینکه تاکنون 150 نفر از معلولین ازدواج کرده‌اند. همچنین این کانون دارای 3 هزار عضو است.


Page Generated in 0/0069 sec