printlogo


کد خبر: 182687تاریخ: 1396/7/18 00:00
هفته‌گردی «وطن امروز» با هنرمندان انقلاب
از مشتی اسماعیل تا دردسرفهرست مقدس!

گروه فرهنگ و هنر: در هفته‌گردی با هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب در این هفته سراغ «رحیم مخدومی» نویسنده ادبیات پایداری و دفاع‌مقدس و صاحب آثاری چون «جنگ پابرهنه» و «من مادر مصطفی»، مهدی زمان‌پورکیاسری، مستندساز و سازنده آثاری چون «مشتی اسماعیل» و «تو را من چشم در راهم» و محمدامین همدانی، انیماتور و سازنده آثاری چون «فهرست مقدس» و «بچرخ تا بچرخیم» رفتیم و با آنها به گفت‌وگو نشستیم..
***
جشنواره آتش به اختیارها
رحیم مخدومی که این روزها مدیریت موسسه فرهنگی و انتشارات «رسول آفتاب» را برعهده دارد درباره آخرین فعالیت‌ها خود و این موسسه به «وطن امروز» گفت: «این روزها موسسه رسول آفتاب چند پروژه را در دست تهیه دارد که یکی مربوط به تاریخ فعالیت‌های تیپ نینوا است که در آن به بررسی تاریخ رزم تیپ نینوا که یکی از تیپ‌های لشکر 10 سیدالشهداست پرداختیم. این مجموعه در قالب تاریخ شفاهی جمع‌آوری شده و این روزها در حال آماده‌سازی آن برای انتشار هستیم».
برگزاری جشنواره رسول آفتاب یکی دیگر از فعالیت‌های موسسه رسول آفتاب است. جشنواره‌ای مهم و اثرگذار که جرقه ابتدایی راه‌اندازی آن یک سال بعد از فتنه 88 و در سالروز حماسه بزرگ 9دی با محوریت داستان‌های مرتبط با ماجرای فتنه سال 88 زده شد و در ادامه با وجود سختی‌های بسیاری که در این مسیر وجود داشت مخدومی و همکارانش سراغ گسترش فعالیت‌های این جشنواره رفتند که یکی از ثمرات آن فعال شدن بخش بین‌المللی جشنواره بود. رحیم مخدومی در ارتباط با آخرین فعالیت‌های ششمین دوره این جشنواره که قرار است دی‌ماه امسال برگزار شود نیز اظهار کرد: «امسال شکل جشنواره رسول آفتاب تغییر کرده و قرار است با شکلی جدید به فعالیت خود ادامه دهد. به همین خاطر تصمیم داریم از آتش به اختیارهای فرهنگی که به وسیله فراخوان مردمی به ما معرفی شدند، کلیپ‌های کوتاه چنددقیقه‌ای تولید کنیم و این کلیپ‌ها از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پخش شود. همچنین تصمیم داریم جدا از بحث آتش به اختیارها، در روز 9 دی که اختتامیه جشنواره ماست نمایشگاهی تصویری از محصولات مرتبط با فتنه 88 برپا کنیم. در واقع این نمایشگاه همان اختتامیه جشنواره محسوب می‌شود. ماجرای این نمایشگاه هم به این صورت است که ما پژوهشی را درباره سایر اتفاقات شبیه به فتنه 88 انجام داده‌ایم و به مقایسه این اتفاقات با آنچه در این سال در کشور ما رخ داد، پرداختیم و خروجی این کار پژوهشی، یک کتاب، یک فیلم مستند و در عین حال یک مجموعه نمایشگاهی خواهد بود که در تلاشیم این مجموعه را در سطح کشور نیز توزیع کنیم تا در دانشگاه‌ها، مدارس، مساجد و سایر اماکن به نمایش گذاشته شود».    
مخدومی همچنین درباره نامهربانی‌های صورت گرفته از جانب برخی مسؤولان و مدیران فرهنگی به این جشنواره در دوره‌های قبل و ادامه آن در این دوره نیز بیان کرد: «واقعیت این است که این فضا هر سال نسبت به گذشته بدتر می‌شود! البته ما در تلاشیم امسال تعامل بیشتری با مدیران وزارت ارشاد داشته باشیم تا ان‌شاءالله این مشکلات در این دوره کمتر شود».
مشتی اسماعیل باز هم سوژه مستند شد
در ادامه هفته‌گردی این هفته سراغ مهدی زمان‌پورکیاسری رفتیم. وی که پیش از این با مستند «مشتی اسماعیل» برنده‌ جوایز گوناگونی از جشنواره‌های داخلی و خارجی شده بود، در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به مستند جدید خود به نام «راه دل» که هنوز مشتی اسماعیل سوژه اصلی آن است، اظهار داشت: «در این مستند همراه با مشتی اسماعیل، کاراکتر اصلی مستند «مشتی اسماعیل» به زیارت امام حسین(ع) در ایام اربعین می‌رویم و احوالات او در این سفر را روایت خواهیم کرد.» وی افزود: «در سال ٨٩ حین تصویربرداری مستند سینمایی «مشتی اسماعیل» در سکانسی وقتی به ایشان می‌گفتند کاسه چشم‌تان سالم است و احتمالا با عمل خوب خواهی شد، ناراحت می‌شد و حرف را عوض می‌کرد و می‌گفت «مرا از این حال خوب دور نکنید». این سکانس مهم  را در آن فیلم استفاده نکردم و گفتم این حال خوب را باید در زندگی واقعی‌ ایشان ببینیم و در فیلم نشان دهیم. اکنون بعد از گذشت ٧ سال از ساخت آن فیلم، مصادف شدن زمان عمل چشم مشتی اسماعیل با زمان پیاده‌روی اربعین و انتخاب راه دوم از سوی مشتی، بهانه‌ای شد تا با او عازم این سفر معنوی شویم. در این راه، همراه با نصیر، یار همیشگی مشتی اسماعیل، عازم سفر شدیم و با قرار دادن وی در موقعیت‌های مختلف، عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های مشتی اسماعیل را خلاقانه ثبت و ضبط کردیم که حاصل آن، مستند «راه دل» برای مشتی اسماعیل روشندل شد».
زمان‌پور درباره‌ دلیل محبوبیت شخصیت مشتی اسماعیل گفت: «اولین مورد؛ سختکوشی و خستگی‌ناپذیری وی است که از هیچ کار، کوشش و تلاشی دریغ ندارد. قبلا در آن مستند دیده بودیم که به کار سخت شالیزاری مشغول است و اکنون بعد از گذشت چند سال از سن و سالش که در مستند راه دل خواهیم دید، در باغ سیبش کار می‌کند. دلیل مهم دیگر محبوبیتش، شوخ‌طبعی وی است؛ عموما شوخی با کسی که محدودیت جسمانی داشته باشد، سخت است و باعث ناراحتی او می‌شود اما مشتی اسماعیل به‌رغم اینکه نابیناست اما ظرفیت خیلی بالایی دارد و براحتی با همه افراد ارتباط برقرار می‌کند. این ویژگی ایشان با طنازی نصیر، یار بامعرفتش باعث ایجاد طنز در فیلم می‌شود که بسیار زیباست و در بسیاری از جشنواره‌های خارجی موجب توجه افراد به فیلم می‌شد.» او درباره‌ تولید این اثر گفت: «در پاییز ٩٥ تصویربرداری فیلم را در مناطق کیاسر و مسیر پیاده‌روی اربعین انجام دادیم که پس از تدوین و صداگذاری، شهریور ٩٦  تولید فیلم به اتمام رسید. مدت زمان این فیلم ٥٢ دقیقه است که بزودی از تلویزیون پخش خواهد شد. همچنین نسخه ٣٠ دقیقه‌ای فیلم را برای حضور در جشنواره سینما‌حقیقت ارسال کرده‌ایم».
«پسر دلفینی» سینمای ایران را تکان می‌دهد!
محمدامین همدانی، کارگردان و انیماتور جوان نیز یکی دیگر از چهره‌هایی بود که در هفته‌گردی این هفته سراغ او رفتیم. همدانی که 2 سال پیش انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» را تولید کرده بود، در گفت‌وگو با «وطن امروز» در ارتباط با دلایل عدم اکران این اثر تا امروز گفت: «مشکل اصلی که باعث عدم صدور مجوز اکران عمومی این اثر تا امروز شده، مخالفت وزارت ارشاد با اسم اثر است، ما همچنان مشغول رایزنی با مدیران ارشاد برای گرفتن پروانه نمایش و تعیین زمان اکران این اثر هستیم و به احتمال فراوان نام نهایی این اثر تغییر خواهد کرد.» همدانی که مسؤولیت مدیریت خانه پویانمایی انقلاب اسلامی را نیز برعهده دارد در پاسخ به این پرسش که چرا این مجموعه نسبت به گذشته کم‌کارتر شده است، اظهار کرد: «خانه پویانمایی بسیاری از تولیدات خود را با عناوین مجموعه‌هایی که این آثار را سفارش داده‌اند پخش می‌کند و اساسا این مجموعه از ابتدا بنا نداشته که صرفا بخواهد نام خود را
مطرح کند.
یکی از کارهای مجموعه خانه پویانمایی انقلاب اسلامی که در چند وقت اخیر از شبکه پویا پخش شد و اتفاقا بازتاب بسیاری هم در رسانه‌ها داشت، مجموعه «بچه‌های ساختمان گل‌ها» بود که با حمایت این مجموعه تولید شد و علاوه بر آن در چند وقت اخیر چند اثر دیگر نیز برای شبکه پویا تولید کردیم که کارهایی مثل «اتل متل یه جنگل» نیز یکی از آنها بود.» همدانی همچنین در ارتباط با سایر آثاری که این روزها خانه پویانمایی انقلاب اسلامی مشغول تولید آن است نیز اظهار کرد: «حمایت از تولید پروژه «داستان‌های قرآنی» که در شیراز تولید می‌شود، یکی دیگر از برنامه‌های ماست. در کنار آن این روزها چند فیلمنامه سینمایی نیز در استان‌های مختلفی همچون مشهد و یزد در دست نگارش داریم.» این کارگردان جوان در توضیح سایر فعالیت‌های خود در حوزه تولید آثار بلند سینمایی نیز گفت: «پسر دلفینی، عنوان موقت پروژه جدیدی است که قصد تولید آن را داریم و به نظرم تولید آن بتواند تحولی در حوزه انیمیشن کشور ایجاد کند و سینمای کشور را تکان خواهد داد».


Page Generated in 0/0081 sec