printlogo


کد خبر: 182709تاریخ: 1396/7/18 00:00
خطر محرومیت سنگین بیخ گوش تکواندو
ایران دارای بیشترین دوپینگی

با دوپینگ ملی‌پوش تکواندوی نونهال ایران، فدراسیون ایران در صورت ارتکاب به یک دوپینگ دیگر با محرومیت 2 تا 4 ساله مواجه خواهد شد. با تایید دوپینگ ملی‌پوش تکواندوی نونهال ایران از سوی یوسف کرمی، مدیر فنی تیم‌ ‌ملی تکواندو در مسابقات جهانی 2017، این سومین دوپینگ  تکواندوی ایران در سال اخیر در فهرست محرومان فدراسیون جهانی به حساب می‌آید و براساس قوانین فدراسیون جهانی تکواندو، اگر فدراسیون ایران مرتکب یک دوپینگ دیگر شود، با محرومیت 2 ساله یا حتی سلب حق عضویت در فدراسیون جهانی به مدت 4 سال مواجه خواهد شد. در قانون ضددوپینگ فدراسیون جهانی آمده است: 4 یا بیشتر از 4 تخطی از قوانین ضددوپینگ که توسط ورزشکاران یک فدراسیون در 12 ماه صورت گیرد، فدراسیون جهانی تکواندو می‌تواند محرومیت رسمی 2 ساله از حضور در همه مسابقات رسمی و بین‌المللی را برای آن فدراسیون ملی در نظر بگیرد. در قانون دیگر فدراسیون جهانی نیز آمده است: اگر 4 یا بیشتر از 4 بار تخطی از قوانین ضد دوپینگ توسط ورزشکاران یک کشور رخ دهد، علاوه بر محرومیت بالا، فدراسیون جهانی تکواندو می‌تواند عضویت آن فدراسیون ملی را تا 4 سال به حالت تعلیق درآورد. پیش از این ایران در فهرست دوپینگ فدراسیون جهانی تکواندو بیشترین نفرات را داشته و نام 4 ورزشکار به صورت رسمی جزو 17 دوپینگی‌ کشورهای جهان به شرح زیر ثبت شده است:
کمیل دل‌پاک – تاریخ محرومیت 20/2/2016
سید مهران قوام ـ تاریخ محرومیت  20/2/2016
امید عمیدی ـ تاریخ محرومیت 20/10/2016
علیرضا درویش‌پور ـ تاریخ محرومیت 14/4/2017
اگر محرومیت پنجم (دوپینگ اخیر ملی‌پوش نونهال) نیز برای تکواندوی ایران ثبت شود در مدت 12 ماه اخیر 3 دوپینگی به نام ورزش ایران در فدراسیون جهانی تکواندو ثبت می‌شود و اگر یک ورزشکار دیگر دوپینگی شود، محرومیت‌های سنگینی شامل حال تکواندوی ایران خواهد شد. در هر حال تکواندوی ایران شانس آورده تاریخ دوپینگ کمیل دل‌پاک و سیدمهران قوام در ماه دوم سال 2016 میلادی رخ داده و اگر تنها چند ماه دیرتر انجام می‌شد، فدراسیون ایران از حضور در همه مسابقات محروم می‌شد و بازی‌های آسیایی سال آینده در جاکارتا را نیز از دست می‌داد.
پیش از این فدراسیون ایران یک‌بار از خطر محرومیت گریخته و اگر محرومیت علیرضا درویش‌پور 2 ماه زودتر رخ می‌داد، ایران در 12 ماه دارای 4 دوپینگی می‌شد و تکواندوی ایران محروم می‌شد، این در حالی است که فدراسیون ایران درباره اعلام دوپینگی‌ها سعی کرده پنهان‌کاری کند و اسامی محرومان را اکثرا اعلام نکرده است.
 


Page Generated in 0/0050 sec