printlogo


کد خبر: 182725تاریخ: 1396/7/19 00:00
راز سرقت نقشه جنگ تمام‌عیار آمریکا و کره‌جنوبی علیه کره‌شمالی چیست؟
جنگ نامرئی سئول با واشنگتن

افشای سرقت محرمانه‌ترین اسناد نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی توسط کره‌شمالی، ضربه دیگری به هژمونی نظامی واشنگتن در شرق آسیا وارد آورد و در عین حال جنگ نامرئی ملی‌گرایان کره‌ای با واشنگتن را نمایان کرد. یک سناتور کره‌جنوبی فاش کرد هکرهای پیونگ‌یانگ برنامه‌های محرمانه آمریکا و کره‌جنوبی برای جنگ تمام عیار با کره‌شمالی را از یک پایگاه داده در سئول سرقت کرده‌اند. به گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس، اسناد فوق محرمانه سرقت شده شامل برنامه‌های عملیاتی مشترک کره‌جنوبی و  آمریکا برای حمله به کره‌شمالی بوده که سپتامبر 2016 یعنی بیش از یک سال پیش هک شده‌اند. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یکشنبه همین هفته مذاکرات با کره‌شمالی را بی‌فایده دانست و بار دیگر بر طبل جنگ کوبید، افشاگری مزبور توسط یک عضو ارشد حزب حاکم کره‌جنوبی کاملا معناردار به نظر می‌رسد و بازتاب‌دهنده نگرانی عمیق مقامات و مردم بخش جنوبی شبه‌جزیره از آتش‌افروزی احتمالی مرد دیوانه کاخ سفید از خاک کشورشان و آغاز یک جنگ ویرانگر است. «لی چئول هی»، نماینده ارشد حزب دموکراتیک در پارلمان که همزمان در دولت کره‌جنوبی نیز صاحب سمت است فاش کرد داده‌های سرقت شده شامل به روزترین برنامه‌ها برای جنگ علیه کره‌شمالی تحت عنوان «برنامه‌های عملیاتی ۵۰۱۵» بوده‌ است. به گفته این عضو ارشد حزب حاکم دموکراتیک، ۸۰درصد از اسناد و مدارک سرقت شده که حجم آن ۲۳۵ گیگابایت بود هنوز شناسایی نشده  است. در عین حال گفته می‌شود اطلاعات محرمانه‌ای درباره نیروگاه‌ها و تاسیسات نظامی کره‌جنوبی نیز سرقت شده‌ است. افشاگری لی را می‌توان نوعی اقدام هوشمندانه سیاسی از سوی «مون جائه این» رئیس‌جمهور جدید و رهبر حزب دموکراتیک برای محدود کردن مواضع آشکارا جنگ‌طلبانه ترامپ در شبه‌جزیره کره‌ و درعین حال بدنام کردن رقبای سیاسی داخلی دانست. این دنباله تنش‌های زیرزمینی در کره‌جنوبی میان حامیان و مخالفان ادامه اتحاد نظامی با آمریکا و اقدامی سیاسی علیه حزب آزادی، حزب رئیس‌جمهور برکنار شده «پارک گون هه» محسوب می‌شود که حدود 6 ماه پیش  به جرم فساد و سوءاستفاده از قدرت بازداشت و از سمت خود معلق شد.
بهار سال پیش همزمان با بحران برکناری خانم پارک از قدرت بود که وزارت دفاع کره‌جنوبی اعتراف کرد شبکه برخطش در ماه مه مورد حمله قرار گرفته اما ماهیت این حمله سایبری را فاش نکرد. این در حالی است که یکی از اتهامات بررسی نشده رئیس‌جمهور برکنار شده سابق که آمریکایی‌ها را بشدت خشمگین کرده بود، همکاری خانم پارک و بخشی از ارتش و سازمان اطلاعاتی کره‌جنوبی برای تحویل اطلاعات محرمانه به پیونگ‌یانگ بوده است. لی چئول هی، نماینده حزب حاکم نیز ضمن کنایه به مقامات ارتشی مبنی بر اینکه در درز دادن اطلاعات مزبور دست داشته‌اند، می‌گوید: «امیدوارم ارتش کره‌جنوبی به صورت عمدی این اسناد محرمانه را با هدف داشتن استراتژی دوم افشا کرده باشد».
گفته می‌شود سال گذشته وقتی کیم‌جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی به دنبال هک شدن برنامه جنگی مزبور از نقشه آمریکا و کره‌جنوبی برای ترور شخص خود در قالب یک حمله «تضعیف‌کننده» به کشورش با خبر شد، واکنش‌هایی از سر عصبیت نشان داد و برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کشورش را شتابی دوچندان بخشید. او حتی علیه طرح ترور خود در رسانه‌ها صحبت کرد.  در مقابل کل ماجرای رسوایی رئیس‌جمهور پیشین کره‌جنوبی و نزدیکانش و متهم شدن‌شان به فساد و سوءاستفاده از قدرت در حقیقت تسویه حساب دولت اوباما با حزب آزادی به رهبری خانم پارک به نظر می‌رسد. حزب لیبرتی از همان آغاز توسط نظامیان ملی‌گرا در راس قدرت سئول بویژه ژنرال پارک چونگ هی، پدر خانم پارک بنیان گذاشته شد که یکی از اهداف درازمدت‌شان تحقق «کره متحد اتمی» بود. این دقیقا همان عنوانی بود که کیم ایل سونگ، پدربزرگ فقید اون و بنیانگذار جمهوری دموکراتیک خلق کره ‌از دل جنگ‌های خونین شبه‌جزیره با آمریکایی‌ها در دهه 1980 بر طرح جاه‌طلبانه هسته‌ای خود گذاشت. حتی در جنوب نیز خانم پارک در سال 2013 پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری و پس گرفتن عنوان «بانوی اول خانه آبی»  دوباره وعده اتحاد 2 کره‌ را مطرح کرده بود.
هدف ملی‌گرایان حامی اتحاد 2 کره ‌در حزب لیبرتی از درز دادن برنامه محرمانه نظامی مشترک با آمریکا علیه کره‌شمالی در حقیقت عقیم گذاشتن نقشه‌های جنون‌آمیز احتمالی پنتاگون در شبه‌جزیره کره ‌با هدف درگیر کردن چین و روسیه در بحرانی منطقه‌ای به قیمت سپر بلا کردن مردم شمال و جنوب کره‌ بوده است. در عین حال نظامیان پشت سر دولت سرنگون شده پارک با این کار قصد اثبات حسن‌نیت خود به کیم جونگ اون را داشتند تا بلکه مذاکرات محرمانه وحدت 2 کره‌ را همانند پدرش از سر بگیرد.
درز اطلاعاتی محرمانه و برآوردهای اطلاعاتی اشتباه از جمله راهکارهای جنگ نامرئی ملی‌گرایان صاحب نفوذ در ساختار قدرت کره‌جنوبی برای به چالش کشیدن تسلط نظامی بی‌حد و حصر  آمریکا بر کشورشان بوده است. جنگ سامسونگ با اپل در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند و مقاومت‌های اولیه مقابل استقرار سامانه موشکی آمریکایی تاد از طرف مقامات با نفوذ هر دو حزب آزادی و دموکراتیک از آن جمله بوده‌اند. همچنین بی‌دلیل نبود که دونالد ترامپ 2 ماه پیش به دنبال آزمایش موفق بمب هیدروژنی بزرگ توسط کره‌شمالی، در نخستین اقدام، تنبیه اقتصادی کره‌جنوبی را در دستور کار کابینه‌اش قرار داد و خواهان بررسی لغو یکجانبه همکاری آزاد اقتصادی میان 2 کشور شد. این در حقیقت پیامی بود برای دستگاه اطلاعاتی کره‌جنوبی که تا پیش از آن در چندین برآورد رسمی، قدرت واقعی هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی را ناچیز جلوه داده و آن را صرفا پروپاگاندای رهبر جوان پیونگ‌یانگ دانسته بود، برآوردهایی نادرست که با هدف به اشتباه انداختن آمریکایی‌ها، به اون اجازه دادند در سایه آنها بمب بزرگ و موشک‌های دوربردش را تکمیل کند.
به همین دلیل است که سیاستمدار مطلعی مثل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و حتی وزرای خارجه و جنگ دولت ترامپ، هر بار تهدیدهای صریح ترامپ علیه کره‌شمالی را موضوعی بی‌اهمیت جلوه می‌دهند، چرا که می‌دانند با مقاومت نامرئی و ضد اطلاعاتی موجود در سئول، احتمالا هر گونه طرح نظامی واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ پیش از اجرا خواهد سوخت.


Page Generated in 0/0048 sec