printlogo


کد خبر: 182744تاریخ: 1396/7/19 00:00
آماده‌ شدن نیروهای عراقی برای آزادسازی آخرین مناطق اشغالی
بغداد مسیر انتقال نفت به ترکیه را تغییر می‌دهد

در ادامه اقدامات دولت مرکزی عراق علیه عوامل برگزاری همه‌پرسی تجزیه‌طلبی، وزارت نفت عراق درصدد تغییر مسیر خطوط انتقال نفت کرکوک به بندر جیهان ترکیه از اقلیم کردستان به 2 استان صلاح‌الدین و نینوا در شمال عراق برآمده است. در همین راستا، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، دیروز اعلام کرد، مقامات این کشور خط انتقال قدیم نفت را که به ترکیه می‌رسد، باز خواهند کرد. به این ترتیب دیگر خط انتقال نفتی که دولت اقلیم کردستان عراق اداره می‌کند، مورد استفاده نیست و خطوط انتقال نفت از طریق صلاح‌الدین و نینوا به خاک ترکیه خواهد رسید. اللعیبی از شرکت نفت شمال که متعلق به دولت بوده و بر بهره‌برداری از چاه‌های نفت کرکوک، شرکت دولتی خطوط انتقال نفت و شرکت پروژه‌های نفتی نظارت دارد، خواست روند تعمیر و آماده‌سازی شبکه خطوط انتقال نفت خام از چاه‌های نفت کرکوک به بندر جیهان ترکیه را آغاز کند. خط انتقال نفت ارتباطی بین کرکوک و جیهان منطقه‌ای است که در سال ۲۰۱۴ تحت تسلط داعش بود و نیروهای عراقی 2سال پیش آن را از داعش پس گرفتند. این در حالی است که اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه روزانه بیش از نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. وزارت نفت عراق تاکید کرد، در تلاش برای افزایش صادرات از طریق خطوط انتقال نفت کرکوک به بندر جیهان ترکیه تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.
تأکید آنکارا بر توقف تعامل نفتی با اربیل
همزمان، سفیر ترکیه در عراق اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته است همه تعاملات نفتی با عراق را به دولت مرکزی آن و وزارت نفت منحصر کند و بزودی شرکت ترکی «تباو»، فعالیت خود را در میدان گازی المنصوریه در استان دیالی از سر خواهد گرفت. وی در دیدار با وزیر نفت عراق گفت: ترکیه تعاملات نفتی خود را به دولت فدرال عراق و وزارت نفت آن محدود خواهد کرد و دیگر با منطقه کردستان در این‌زمینه تعامل نخواهد داشت.
تداوم عملیات‌های آزادسازی
مسؤولان استان الانبار عراق می‌گویند، مقدمات لازم برای آزادسازی 2 شهرستان راوه و قائم، به عنوان تنها مناطق مهم باقیمانده در دست داعش تکمیل شده و عملیات آزادسازی از اواسط ماه جاری میلادی آغاز می‌شود. عذال فهداوی، عضو شورای استانداری الانبار، روز گذشته گفت‌: برنامه‌هایی برای عملیات آینده در 2 شهرستان راوه و قائم طرح‌ریزی شده است و علاوه بر نیروهای عشایری الانبار، نیروهای ارتش در فرماندهی الجزیره و بادیه، تیپ هفتم و پلیس فدرال هم در این درگیری مشارکت خواهند کرد. شهرهای راوه و قائم تنها شهرهای مهم باقی مانده در دست داعش در عراق هستند که در منطقه بیابانی غرب عراق در مجاورت مرزهای سوریه واقع شده‌اند. با پاکسازی این دو شهر و مناطق بیابانی اطراف آنها، عملا پرونده داعش در عراق بسته خواهد شد. همچنین ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگنده‌های ارتش یک اردوگاه نظامی بزرگ داعش را که در دل صحرا ایجاد شده بود، رصد کردند و با حمله هوایی به آن ۱۵ خودروی نظامی منهدم، 3 مولد بزرگ برق تخریب و ۱۰ بشکه سوخت از بین برده شد.


Page Generated in 0/0058 sec